Barnehagestart og klær

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Mini blir barnehagejente i august og vi har fått tilsendt utstyrsliste fra barnehagen. Kanskje har dere fine damer noen tips og erfaringer dere har gjort dere om f.eks regntøy og sko? Tenker spesielt hva som er mest praktisk i forhold til regntøy, hel dress eller todelt sett? Hva er dine beste barnehageutstyrstips? :) Mini er 17mnd ved oppstart og løper og klatrer overalt så bevegelighet er viktig :)
 
Todelt tegnsett er mest praktisk da de ofte bruker kun regnbukse på varmere dager hvor det er vått fra tidligere regnskyll, men ikke regner
 
Enig med todelt, er kjekt å kunne bruke bare buksa ved behov.

Ellers er det vanskelig å være generell med tips, for det avhenger av hvordan barnehagen gjør ting feks, bygget/landsdel og barnet også.

Egentlig er vel eneste gode tipset å kjøpe navnelapper og feste på alt :D
 
Todelt tegnsett er mest praktisk da de ofte bruker kun regnbukse på varmere dager hvor det er vått fra tidligere regnskyll, men ikke regner
Enig med todelt, er kjekt å kunne bruke bare buksa ved behov.

Ellers er det vanskelig å være generell med tips, for det avhenger av hvordan barnehagen gjør ting feks, bygget/landsdel og barnet også.

Egentlig er vel eneste gode tipset å kjøpe navnelapper og feste på alt :D

Takk for innspill :) Todelt høres lurt ut! Hun skal begynne i friluftsavdeling så vil være mest mulig ute.
 
Her er det vi har hatt best erfaring med fra første år i bhg, var 19 mnd da han startet:

Todelt regnsett uten fôr

Hel regndress med fôr til kalde, våte høst- og vibterdager, og slapsete vær. Bor du i Finnmark er kanskje ikke behovet for en sånn dress det samme som hvis du bor langs kysten, for da vil vinterdressen nok være mer i bruk. Men denne var virkelig gull verdt (bor i osloområdet) Vi har hatt Kattnakken sin vinterfôra regndress. Den er litt dyr, men kan si at det er verdt det. Det selges iblant noen på finn.no og dressene er store i størrelse.

Vanlige gummistøvler
Fôra støvler. Har prøvd litt forskjellig, men synes til nå at dock boots med en ullsokk oppi er bedre enn feks Kavat støvel med fôr. Sikkert smak og behag.

Joggesko
Overgangssko (se an behov, vi hadde ikke det i fjor høst men i vår har vi trengt det)
Vintersko

Flere par regnvotter, for de blir fort våte eller må vaskes hver dag

Har likte Hestra sine vintervotter best til vår gutt denne vinteren. Et par hvor glidelåsen kunne åpnes i siden. Gjerne 2 par votter så det ene kan tørke/være til vask.

Til høst/vår har vi hatt skallklær. Velg en noe med høy vannsøyle og mykt stoff.
Vi har for øvrig hatt todelt og ikke dress, for da kan buks brukes alene. Liker både reima, reflex, pop, wheat, stormberg og Lindex,så det er mye bra i ulike prisklasser.

I vår bhg er de veldig glad i en type vindfleece på vår og høst, da det er en del skygge og vind i bhg særlig om morgenen. Fant en fra PoP på finn som jeg er veldig fornøyd med.

Navnelapper over alt og tenk gjerne på at de som jobber i Bhg har flere barn og se til og dårlig tid, så gjerne flere lapper og på synlige steder på yttertøy og matboks :D feks oppå vannflaske i steden for under, vi har også hatt en lapp inni skoen og en utenpå ved hælen (ikke på støvler da for det ramler bare av), inni votten og utenpå votten osv. På vanlige klær bare inni såklart. Bruker også klistrelapper i alt av hjemmestrikka, det sitter godt også der :)

Lykke til med barnehagestart ❤️
 
Last edited:
  • Regnsett: Vi kjøpte todelt fra dag 1 og har sett at de ofte bare bruker buksen. Vi er superfornøyde med Kattnakken, men det er dyrt. Jeg kjøper de på 50% rundt juletider :) Har også hørt at Reflex sitt regntøy skal være bra.
  • Vinterdress: Har hatt fra både Reflex og Reima og er fornøyd med begge to. Reima sine er veldig varme og perfekt til kald vinter.
  • Støvler: Signerer det Veivalsa skrev om Dock Boots. Har hatt de i to sesonger nå og kommer til å kjøpe i større størrelser også. De er ofte på salg hos Coop Obs for eksempel.
Sånn ellers har vi vindfleece fra POP (arvet, men ser nytt ut!), skallbukse fra Bergans (også arvet), skalldress fra Wheat og masse hjemmestrikkede ullklær og ullsokker liggende avhengig av sesongen. Er egentlig fornøyd med alt :) Det absolutt beste kjøpet jeg har gjort selv tror jeg er ribbukse fra Nøstebarn som brukes på høst og vinter. De er doble størrelser og varer kjempelenge.
 
Jeg ville vurdert kun skalltøy kontra regntøy, men det er smak og behag.
Vi har todelt og dress, og har en som knapt har hvert våt igjennom på 5 år. Min ble veldig klam i regntøy (veldig varm av seg)

Ellers så ville jeg gått for todelt regntøy om du går for det (bruker gjerne buksa)


Sko må prøves på i forhold til hvordan foten er.
Vi er aller mest fornøyd med ecco og har det i både joggesko og gtx (bruker kun støver i skikkelig regn)
Og Bisgaard er de støvlene som funker aller best her ( med og uten ullfôr)

Votter kan være forbruksvare :p har mange I alle mulige stoff og tykkelser (de rotes ikke nødvendigvis bort er vår erfaring, men legges fra seg litt her og der, også var det litt vann her og der å ja :p må jo sjekkes ut)

Vi har de siste 3 årene brukt utelukkende Bergans sitt utetøy i alt :p det tåler mye bruk, holder seg godt, høy vannsøyle og unntatt en dress, kunne alt selges videre. (Skallsett, parkdress, vinterdress, fleece, vintervotter, glad, lue/pannebånd og turklær, samt noe ull og sekk)
 
Tusen takk for gode og utfyllende svar! :) Dere er virkelig gode altså! Blir mye enklere å finne frem i uteklærjungelen nå ;)
 
Vi er veldig fornøyde med reimatec, trenger egentlig ikke regntøy.
 
Veldig enig med alt som blir sagt over her. Men Votter er noe herk. De hiver de av seg for d går ikke an å gjøre noe med d ute. Så vi fant ut at vi brukte ull votter/torvete ullvotter under tynne regnvotter:) Det funket veldig bra for oss
 
Min anbefaling både som mor og ansatt i bhg er uforet regnvotter med tynne ullvottee inni. Vanlige tykke vintervotter er ett herk.

Ellers ambefaler jeg tynn ulldress, tynn øue til soving å litt tykkere til å være ute.
Må ikke ha regntly, kan fint bruke skalltøy
Goretexsko
 
Har alltid hatt todelt regntøy (gummi), men har også hatt todelt skalltøy. Det puster mye bedre og er bedre å bruke dersom det bare er vått ute. Men bruker gummi hvis det regner mye. Veldig greit å kunne bruke bare bukse eller bare jakke ved behov.
Vinterdress har vi heldress.
Ellers har vi alltid gummistøvler stående vår, sommer og høst. Sherrox står gjennom vinteren. Så er det jo vintersko/joggesko/sandaler i tillegg. Men det bruker vi stort sett til og fra bhg.

Ellers av øvrig utstyr har vi liggende (utfra årstid) regnvotter, vanter, vintervotter, regnlue, tynn bomullslue med vindstopper på øra, tykkere ullue, hals, fleecesett, ullundertøy, tykkere ullsett, tynne ullsokker og tykke ullsokker som feks Trysilsokk.

Skift: gensere, bukser, sokker, truser.
Ekstra til bleiebarn: bleier og inotyol.

Og vogn med tynn/tykk pose til sovebarn :)
 
Back
Topp