Barnehagestart - Klær ?

Tvillingen88

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hei dere fine
Jeg har snart en ettåring i hus -som flere og det er barnehage start rett rundt svingen - jeg har eldre barn ( snakker om ungdomsskole barn her ) og husker helt ærlig ikke hva man bruker i barnehagen Håper jeg er unnskyldt
Kan dere hjelpe meg - Hva skal man ha til start , nå og utover ?
Har lest meg grønn på alle mulige merker , men jeg har helt ærlig ikke peiling - kattnakken ?wheat , polarn og pyret , reima,Didrikson, og lista er vel enda lengre.. softshell ? Parkdress , foret regndress , ikke foret dress , gummi dress , delt dress , gummi sko , dock (?) Boots , altså det er jo en million muligheter..
Kan dere fine damer være så snill og hjelpe
Jeg har ikke peiling på hva som er smart og investere i , kjøpe brukt( kjøper gjerne brukt der man kan)
 
Sniker.
Mitt heteste tips: ikke kjøp alt på en gang, prøv det litt frem. Som et minimum på høsten bør du ha:
- vanntett yttertøy (regntøy/vanntett skalltøy)
- en høstdress (parkdress/softshell)
- mellomlag i enten ull eller fleece
- lue og votter
- overgangssko og støvler/cherrox/Dock boots.

Etter hvert vil du også trenge vinterdress, men for så små er det bedre med flere lag enn EN tykk dress (bedre bevegelighet), så vinterdressen kan godt vente til det er ordentlig kaldt. Har bevisst ikke skrevet merker, fordi det er litt smak og behag - de aller fleste merker fungerer helt utmerket i min erfaring, også "billigmerkene".
 
Jeg ville bare kjøpt litt basic yttertøy, og heller tatt resten etterhvert. Regner med dere har det meste dere trenger hjemme, så da ser du sikkert hva du trenger to av ❤️
 
Til frøkna her har vi følgende i barnehagen (hun kan ikke gå enda, så ingen sko);
- Todelt regntøy m/«regnsokker» og regnvotter
- Litt tjukkere fotposer
- Softshelldress
- Ulldress (bruker mest den tjukke fra Lillelam)
- Ullbody/strømpebukse
- Jakke
- Lue m/knyting (ellers drar hun den bare av), en litt tynnere og en litt tjukkere lue
- Litt diverse votter (jeg personlig syns Newbie sine tynne babyvanter er fine, de kan også brukes inni andre votter etter behov)
 
sniker
Jeg kan godt dele hva vi har i barnehagen nå til vesla på 19 mnd :) Hun bruker stort sett 86/92 i inneklær, men er ganske slank (82cm og 10,5 kg) så derfor er utetøyet nå i størrelse 86. Hun ville svømt i en dress i 92 selv om hun kan bruke tights/joggebukser i 92. De minste barna er ofte litt mer passive ute enn feks 3-4åringen som gjerne beveger seg konstant. Og noen barn er varmere av seg enn andre. Mi er litt kald av seg, så vi har begynt med ullundertøy allerede.
Nå synes jeg faktisk bruktmarkedet på finn er bedre enn noen gang, sikkert resultat av alle økte kostnader. De minste rekker sjelden å slite ut tøy, så man kan fint finne en god del brukt også om man vil :)

Yttertøy:
- Fôret skalldress fra Polarn&Pyret, nå er det 5 grader ute her, så bruker denne med fôr nå. Den er med fleecefôret i litt mindre varm enn en vinterdress. Veldig fint i overgang eller mild vinter.
- Fôret regndress fra kattnakken (obs! STOR i str, regn med at den er 1/2 str større enn normalt, vi har denne i 86. Masse å vokse i, men ikke for stor til å bevege seg i). Det finnes ellers masse fôret regntøy nå, har også vært fornøyd med todelt fra didriksons, men i slapsevær har mine vært varmere i denne. Ikke så farlig for 4-åringen for han løper og holder på, og trenger ikke like varmt tøy nå som for 3 år siden.
- Skalldress uten fôr (reflex) - Ikke sikkert det er behov for å skaffe det nå, denne har blitt mye brukt i aug/sept her på varme dager, men det kommer litt an på hvor i landet dere bor om det er behov for det nå eller ikke.

Mellomlag:
- Tynn ulldress Her har vi hatt en tynn ulldress fra Polarn&Pyret, disse er gode i størrelse og sitter godt runde håndledd og ankler så den kan være romslig. Har brukt den i 86 i ett helt år nå, selv om den var ganske for stor da for et år siden. Vi har også liggende litt tykkere ulldresser av merket Reflex fra barnas hus som vi hadde til sønnen. Fornøyd med disse, og bhg liker glidelås (kan forstå det, hehe, men vi har også brukt hjemmestrikka dresser med knapper :p )
- Hjemmestrikk Vi leverer ofte i hjemmestrikka bukse, også tar jeg av ullgenser ved levering. Raskt og enkelt for de i bhg å bare dra på genser, så denne løsninga brukes også en del under yttertøyet.

Tilbehør:
- Mange balaclavaer :hilarious: Jenta vår river av jeg alle luer og bhg vil av kvelningsfare ikke knyte igjen luer med snorer, så her er det balaclavaer som gjelder. Hun sikler fortsatt en del, så derfor har vi flere i tilfelle en blir våt, hehe. Det er mye å velge i, men vil anbefale å ha en tynn balaclava (vært fornøyd med nøstebarn, reflex, PoP her), en mellomtykk balaclava med vindstopper over ørene (har kjøpt noen på barnas hus her som har vært veldig gode, husker ikke merket) og en ekstra varm om det blir skikkelig kaldt (her har vi prøvd Kivat sin varmeste lue og Huttelihutt. likte huttelihutt best)
Votter til di minste er litt træl. Men på vesla elsker jeg virkelig Nøstebarn sine barnehagevotter, sitter perfekt på, vanntett (tåler regnvær) og varme, har str 1-3 år. Disse var dog altfor små og satt ikke på sønnen min, men han skulle nok hatt større størrelse. Så de er smååå i størrelsen. Ellers likt veldig godt didriksons sine vintervotter med ullfôr og Polarn og Pyret sine skallvotter. Regnvotter har vi prøvd diverse: lindex, katnakket, didirkson, reflex - jeg synes alle er helt like i passform og bruk. Et par fingervotter er også fint å ha.
Sydvest

Sko:
Overgangssko: Vesla har et par fra ponny som sitter godt på henne, her må man bare se an passform på foten.
Vanntette og isolerede sko Her har vi Dockboots. Og det finnes ikke noe bedre. Har prøvd neoprenstøvlene til reflex, og de funker ikke, for stive og ramler av. Dockboot er en isolerende støvel som faktisk har myk såle slik at man kan bevege seg i dem og de sitter tett rundt ankelen slik at de ikke ramler av. Og med ullsåle og tynn ullsokk fungerer de også i flere minusgrader. Vi bruker faktisk omtrent bare disse på vinterstid, og det gjelder søren meg også 90% av hele barnehagen, når jeg ser hvilke sko som henger ute sammen med utetøy på slutten av dagen ;) Bor på østlandet og har hatt mye slapsete vintervær de siste årene.
 
Back
Topp