Barnehagestart, hva er lurt å ha? :)

Fredslilje

Glad i forumet
Oktobergull 2022
Hei!

Er det lurt med egen voksipose til barnehagen?
Vi tenker å kjøpe en sovevogn som kan være i bhg, er det andre ting som er lurt å ha dobbelt opp av for å gjøre ting enklere? :) Hun starter ikke i bhg før i august, men jeg liker å planlegge :D
 
Hvis du ikke vil flytte over hver dag er en egen voksipose greit å ha. Men ikke nødvendig :)

Vi hadde god nytte av dobbelt opp med parkdress og regntøy, greit hvis en er våt og for å slippe dra med hjem hver dag. Men absolutt ikke nødvendig :)
 
Jeg jobber i barnehage, og det er veldig greit at barna har et sett av alt i barnehagen. Kjedelig hvis man glemmer å ta med hjemmefra en dag. Også lurt å ha alt man trenger til vogn liggende der også. Veldig styr å ta det fram og tilbake. Mest sannsynlig ønsker de 2-3 av hvert plagg (body, sokker osv). Og for all del ikke glem å merk alt med navn :angelic: Det kan være et mareritt å finne ut hvem som eier klærne
 
• Parkdress/vinterdress
• Regndress
• Ulldress
• Fleecedress
• Regnvotter
• Vintervotter
• Ullsokker
• Luer (lurt med en ekstra hvis det er vått ute)
• Støvler
• 2 sett skifteklær (vanlige klær/ull)
• Drikkeflaske

• Vognpose (etter sesong)
• Lammeskinn og pledd (til når det begynner å bli kaldt)
• Vogn dersom barnehagen ikke har (+ myggnett og regntrekk)
• klær til soving. Ulldress, ullsokker, votter og lue.

Min helårsliste ☺️ Håper den er til hjelp!
 
Jeg ville ventet med å kjøpe mye dobbelt til du ser hvordan hverdagen i din barnehage er☺️ Her er de feks alltid ute ved levering, så de har alltid på seg uteklær når de leveres. Regnsett synes jeg det er greit å et sett hengende i bhg. Det kan brukes om 1) det begynner å regne eller 2) om parkdress eller vinterdress blir våt (med eller uten mellomlag under).

Med mindre du bruker vognposen utenom barnehagetiden i hverdagen trenger du bare ta den frem og tilbake før/etter helg. Samme end vogn, egentlig.

Hvis du vil ha dobbelt anbefaler jeg at du kjøper ekstrasett billig eller brukt, eller at du har en litt for stor størrelse som ekstrasett. Så slipper du bruke elstra penger på to sett i samme strl :)
 
Vi fikk liste fra bhg om hva de anbefalte. Spør etter en slik :)
Ellers setter jeg klistrelapper på alt utenom sokker og truser, og gjerne dobbelt på utetøy så det er lett å se. Typ på vaskelappen til dressen og i ryggen, utenpå vottene og inni påvaskelappen (de utenpå faller litt fortere av, men gjør jobben til ansatte mye lettere, se for deg at du har ungen dinx3-4 å finne tøy til). Alt innetøy settes klistrelapp på vaskelapp.
Holder med fornavn og første bokstav i etternavn på lapp, da er teksten stor og rask å lese pluss ett telefonnummer. Jeg har også lapp både utenpå og inni sko. Oppå matboksen og ikke under osv. :)
Og ellers, kjøp inn utetøy for sesongen nå og test i all slags vær i ferien på forhånd. Vær ute i 1-2 timer og sjekk om barnet er tørt og passe varmt når dere kom inn.

Til sensommer/høst har jeg hatt
- joggesko
- gummistøvler
- vindtett fleecejakke fra Polarn og pyret
- todelt regntøy (evt regnbukse i tillegg om du har regndress. De bruker ofte bare bukse ute når det er fuktig i gresset om morgenen, men ellers fint vær). Sydvest og regnvotter.
- skalldress eller todelt skalltøy
- fingervotter og skallvotter.
- Når tempen kommer under 10 grader sverger vi til fôra regntøy. Har hatt todelt med fleecefôr fra disricksons og vinterregndress fra katnakken. Begge deler fungerer bra!

Også er det bare å spørre underveis hva de mener barna behøver, og teste utetøy i helgene. Da ser du fort hva akkurat ditt barn trenger for å være varm og tørr i 1,5 times utetid :) det vil variere litt etter hvor varmt barnet er av seg og hvilket klima det er der dere bor.

Mitt eneste tips som er sånn jeg synes ALLE barn burde ha er Dockboots. Så og si alle ungene i bhg har det her. Det er Neopren gummistøvler som om du tar i en ullsåle og ullsokk holder ungene både varme og tørre i skikkelig slapse og sølevær utover høsten og vinteren. Faren min har selv neopren gummistøvler til jakt og sier det er eneste som holder han varm og tørr når han sitter stille i en time for å glo etter elg.
Vi prøvde masse ulike løsninger av fôra gummistøvler og vintersko med eldste og siden de minste ofte ikke beveger seg SÅ mye med tjukke klær og full pakke på, var han alltid iskald på føttene - inntil jeg kjøpte Dockboots. Siden har han alltid vært varm. De er litt for varme akkurat på sommeren, men pleier å kjøpe nye iløpet av september hvert år som da brukes til uti april. Har vintersko om det er minusgrader og hard snø, men selv da velger ofte bhg Dockboots fordi de fungerer så bra også i minusgrader.
Dockboots og vindfleece fra PoP er de to plaggene begge ungene mine bruker mest i løpet av et år og som vi nok alltid kommer til å ha til dem :)
 
Vi fikk liste fra bhg om hva de anbefalte. Spør etter en slik
Ellers setter jeg klistrelapper på alt utenom sokker og truser, og gjerne dobbelt på utetøy så det er lett å se. Typ på vaskelappen til dressen og i ryggen, utenpå vottene og inni påvaskelappen (de utenpå faller litt fortere av, men gjør jobben til ansatte mye lettere, se for deg at du har ungen dinx3-4 å finne tøy til). Alt innetøy settes klistrelapp på vaskelapp.
Holder med fornavn og første bokstav i etternavn på lapp, da er teksten stor og rask å lese pluss ett telefonnummer. Jeg har også lapp både utenpå og inni sko. Oppå matboksen og ikke under osv.
Og ellers, kjøp inn utetøy for sesongen nå og test i all slags vær i ferien på forhånd. Vær ute i 1-2 timer og sjekk om barnet er tørt og passe varmt når dere kom inn.

Til sensommer/høst har jeg hatt
- joggesko
- gummistøvler
- vindtett fleecejakke fra Polarn og pyret
- todelt regntøy (evt regnbukse i tillegg om du har regndress. De bruker ofte bare bukse ute når det er fuktig i gresset om morgenen, men ellers fint vær). Sydvest og regnvotter.
- skalldress eller todelt skalltøy
- fingervotter og skallvotter.
- Når tempen kommer under 10 grader sverger vi til fôra regntøy. Har hatt todelt med fleecefôr fra disricksons og vinterregndress fra katnakken. Begge deler fungerer bra!

Også er det bare å spørre underveis hva de mener barna behøver, og teste utetøy i helgene. Da ser du fort hva akkurat ditt barn trenger for å være varm og tørr i 1,5 times utetid det vil variere litt etter hvor varmt barnet er av seg og hvilket klima det er der dere bor.

Mitt eneste tips som er sånn jeg synes ALLE barn burde ha er Dockboots. Så og si alle ungene i bhg har det her. Det er Neopren gummistøvler som om du tar i en ullsåle og ullsokk holder ungene både varme og tørre i skikkelig slapse og sølevær utover høsten og vinteren. Faren min har selv neopren gummistøvler til jakt og sier det er eneste som holder han varm og tørr når han sitter stille i en time for å glo etter elg.
Vi prøvde masse ulike løsninger av fôra gummistøvler og vintersko med eldste og siden de minste ofte ikke beveger seg SÅ mye med tjukke klær og full pakke på, var han alltid iskald på føttene - inntil jeg kjøpte Dockboots. Siden har han alltid vært varm. De er litt for varme akkurat på sommeren, men pleier å kjøpe nye iløpet av september hvert år som da brukes til uti april. Har vintersko om det er minusgrader og hard snø, men selv da velger ofte bhg Dockboots fordi de fungerer så bra også i minusgrader.
Dockboots og vindfleece fra PoP er de to plaggene begge ungene mine bruker mest i løpet av et år og som vi nok alltid kommer til å ha til dem
Ble veldig nysgjerrig på de dock boots! Vet du om andre tilsvarende er like gode? Som f.eks disse fra BarnasHus i samme tykkelse neopren som Dock boots. Grunnen til at jeg spør var at jeg ikke fant noe sted i nærheten som har Dock boots :)
 
Vi fikk liste fra bhg om hva de anbefalte. Spør etter en slik

Ble veldig nysgjerrig på de dock boots! Vet du om andre tilsvarende er like gode? Som f.eks disse fra BarnasHus i samme tykkelse neopren som Dock boots. Grunnen til at jeg spør var at jeg ikke fant noe sted i nærheten som har Dock boots :)

Jeg har ikke prøvd de, men jeg tror at det blir like varmt. At det ikke må være det merket liksom. Jeg har neoprenstøvler selv, et billigmerke fra xxl og de er så gode til kaldt vær. Har testa dem ned i minusgrader med ullsokker også og jeg har aldri vært varmere med mindre aktivitet. De faren min har er merket Muckboots eller noe sånn som var litt dyrere - så jeg tror poenget bare er at det skal være neopren og at merket ikke er så viktig ja :)
Eneste jeg har merka med Dockboots er at sålen under er veldig myk så de er enkle å gå i. Men jeg tror nok at jeg prøver reflex sine til 1-åringen, siden føttene uansett vokser så sykt raskt mellom 1-2 år. Eller de gjorde hevrtfall det på sønnen min, blir kanskje ikke likt på jenta mi :p
 
  • Elsker
Reactions: HCS
Jeg har ikke prøvd de, men jeg tror at det blir like varmt. At det ikke må være det merket liksom. Jeg har neoprenstøvler selv, et billigmerke fra xxl og de er så gode til kaldt vær. Har testa dem ned i minusgrader med ullsokker også og jeg har aldri vært varmere med mindre aktivitet. De faren min har er merket Muckboots eller noe sånn som var litt dyrere - så jeg tror poenget bare er at det skal være neopren og at merket ikke er så viktig ja :)
Eneste jeg har merka med Dockboots er at sålen under er veldig myk så de er enkle å gå i. Men jeg tror nok at jeg prøver reflex sine til 1-åringen, siden føttene uansett vokser så sykt raskt mellom 1-2 år. Eller de gjorde hevrtfall det på sønnen min, blir kanskje ikke likt på jenta mi :p
Vi hadde reflex da toåringen var ett - vær obs på at reflex sine sko er 1) små og 2) litt smale i størrelsen. Vi endte opp med å kjøpe et ekstra par fra HM som passet henne bedre (og som fortsatt passer akkurat og brukes som reservestøvler :hilarious: )
 
Jeg har kjøpt ekstra vinterpose til barnehagestart, men i den barnehagen han skal starte i foretrekker de dyner siden vognene står ute hele tiden. De kan ikke trekke selene gjennom 20 poser hver dag når de tar inn og ut posene. Så da tar barna med seg dyna si ut når de skal sove, og inn igjen etterpå så de ikke blir kalde og rå.
Så hør med barnehagen om rutiner før du kjøper inn :)
 
Back
Topp