Barnehagestart - dobbelt opp av hva?

Vimsen88

Glad i forumet
MayDay2021
Sensommerskattene 2023
2-åringen starter for første gang i barnehagen neste uke. Vi har kjøpt vogn til å ha stående i barnehagen, ekstra sett ullundertøy, regntøy, luer og regnvanter til å ha permanent i barnehagen - men mangler jo enda litt. På lista over hva vi må kjøpe ekstra til å ha hengende permanent i skapet hans eller i vogna hans der, gjenstår fortsatt;

- 1 fleecesett.
- 1 vinterdress.
- Vintersko/støvler.
- 1 par støvler u/fôr.
- 1 vintervognpose.
- 1 lettere vognpose til høst og vår.

Hva har dere ellers liggende permanent i skapet? Tenker å ha 3 rene klesskift til enhver tid, men kjøper jo ikke dette ekstra, tar bare fra det vanlige klesskapet hans - og selvfølgelig nok bleier, stellekrem, vinterkrem osv, men føler jeg kanskje mangler noe? Har dere for eksempel et ekstra par joggesko/overgangssko liggende i skapet til barnehagebarna? Innetøfler? Ekstra ullgenser og bukse på vinterstid? Hva er lurt å ha liggende og hva gidder dere ikke kjøpe dobbelt opp av? Bruker dere lammeskinn i tillegg i vogna i barnehagen på vinteren? Føler meg helt fersk og uvitende her, så alle tips, råd og erfaringer mottas med stor takk :smiley-ashamed004
 
Mini 9 mnd begynner forsiktig neste uke. Tenker ikke ha ekstra tøfler, osv, for… hvorfor? :cat: Har ingen erfaring da dette er første, men tenker det du skriver her høres fornuftig ut! Usikker på lammeskinn, men det er fordi vinterposener sykt varm og vi bor i Stavanger. Har kjøpt både vinterdress og foret regndress. Tenker ha det av best kvalitet i bhg, så et annet sett hjemme.
 
Mini 9 mnd begynner forsiktig neste uke. Tenker ikke ha ekstra tøfler, osv, for… hvorfor? :cat: Har ingen erfaring da dette er første, men tenker det du skriver her høres fornuftig ut! Usikker på lammeskinn, men det er fordi vinterposener sykt varm og vi bor i Stavanger. Har kjøpt både vinterdress og foret regndress. Tenker ha det av best kvalitet i bhg, så et annet sett hjemme.
Samme tanke her om det med best kvalitet i barnehagen - har skallbekledning også hjemme, men usikker på om det kanskje er best å ha i barnehagen? 2-åringen er jo en del mer aktiv enn din på 9mnd, så kanskje skallbekledning er mest lurt å ha der?:smiley-ashamed004

Vi bor litt i utkanten av Sandnes, og her har vi titt og ofte vært nede i både -10 og -15 grader på vinteren, så hjemme har vi brukt både vinterpose og lammeskinn i vogna :smiley-ashamed004
 
Samme tanke her om det med best kvalitet i barnehagen - har skallbekledning også hjemme, men usikker på om det kanskje er best å ha i barnehagen? 2-åringen er jo en del mer aktiv enn din på 9mnd, så kanskje skallbekledning er mest lurt å ha der?:smiley-ashamed004

Vi bor litt i utkanten av Sandnes, og her har vi titt og ofte vært nede i både -10 og -15 grader på vinteren, så hjemme har vi brukt både vinterpose og lammeskinn i vogna :smiley-ashamed004
Ville nok hatt skal der, ja? Ja, kanskje lurt med lammeskinn i vogna - men du trenger nok ikke ta den avgjørelsen nå :cat:
 
Har både skallklær og regntøy i bhg, så kan de velge hva de vil bruke. Støvler og sko og tøfler har jeg ett v hver type. Viktigere med skotørker så man får vasket/skylle godt og tørke skoene hjemme.
Har som regel en ullgenser, ulldress og fleecejakke på plassen. To par ullsokker, 2-3 par votter i bhg (flere hjemme, votter har vi masse av) plutselig tar de av seg en vott og hiver i en vanndam, så det er greit med flere par. Og flere typer luer, tynn lue, halslue, sydvest, tykk halslue osv.
Mye av det her man ikke trenger helt umiddelbart.
Egentlig er drt bare å spørre når man henter eller leverer om det er noe utetøy de savner til barnet ditt. :) vi hadde ikke alt på plass ved start, men kjøpte etterhvert som ting ble etterlyst!

Men vi har ikke da to Skallesett og to regntøy. Vi har ett sett av hver og tar med hjem i helgene eller ettermiddag hvis vi skal leke ute. Det må uansett hjem med jevne mellomrom for å vaskes og tørkes til dagen etter (tørker ofte ikke så bra i bhg om det har blitt vått pga dårlig plass til tøyet på plassen, de har heller ikke alltid tid til å vrenge ut tøy så det tørker osv). Regnvotter og vintervotter må alltid med hjem når det har vært vått vær for å tørke hjemme, ellers blir de luktende surt.
 
Minste begynner neste måned og vi har hatt storesøster nå i barnehagen en del år (5 åring). Dette pleier vi ha:

2 sett med mellomplagg (fleece eller tykk ull)
2 ulike regnsett (har gjerne et todelt + regndress)
1-2 ytterklær tilpasset årstid
2-3 par sko (se kommentar nederst)
3-4 skift
Innesko
Vannflaske
Vogn med tilbehør (regntrekk, myggnett, vognpose etter årstid og alltid lammeskinn + et ekstra teppe)
Bleier + diverse når det brukes
Solkrem, badetøy og solhatt + solbriller sommer
Votter (2-3 par minst) etter sesong

Sko:
På sommerhalvåret har vi joggesko + støvler, og gjerne sandaler ved varme dager. På høsten har vi ofte overgangssko/høstsko, et par tynne støvler og i tillegg sherrox. På vinteren vintersko + 2 par sherrox. Vi har også skotørker hjemme. Opplever ofte på Østlandet at ett par blir våte når de er ute og da trengs det nytt par hjem. På de verste dagene er nesten ene paret vått før vi når barnehagen (mye slaps, regn).
 
Har både skallklær og regntøy i bhg, så kan de velge hva de vil bruke. Støvler og sko og tøfler har jeg ett v hver type. Viktigere med (……)
Minste begynner neste måned og vi har hatt storesøster nå i barnehagen en del år (5 åring). Dette pleier vi ha:
(….)

Her var masse gode tips og tanker! Tusen takk for tilbakemelding fra begge to! Man blir ofte litt klokere av å høre hvordan andre gjør det - ikke minst dette med skotørker hadde jeg nok ikke kommet på selv på lange tider, kjekt å få tips om det også allerede nå! :)
 
Ungene har to sett regntøy , høst dress, vinterdress
Vinter støvler /sheroks, sommer støvler, vintersko og sommersko/joggesko pluss sandaler.

Alt annet har vi 2 skift av :)
 
2-åringen starter for første gang i barnehagen neste uke. Vi har kjøpt vogn til å ha stående i barnehagen, ekstra sett ullundertøy, regntøy, luer og regnvanter til å ha permanent i barnehagen - men mangler jo enda litt. På lista over hva vi må kjøpe ekstra til å ha hengende permanent i skapet hans eller i vogna hans der, gjenstår fortsatt;

- 1 fleecesett.
- 1 vinterdress.
- Vintersko/støvler.
- 1 par støvler u/fôr.
- 1 vintervognpose.
- 1 lettere vognpose til høst og vår.

Hva har dere ellers liggende permanent i skapet? Tenker å ha 3 rene klesskift til enhver tid, men kjøper jo ikke dette ekstra, tar bare fra det vanlige klesskapet hans - og selvfølgelig nok bleier, stellekrem, vinterkrem osv, men føler jeg kanskje mangler noe? Har dere for eksempel et ekstra par joggesko/overgangssko liggende i skapet til barnehagebarna? Innetøfler? Ekstra ullgenser og bukse på vinterstid? Hva er lurt å ha liggende og hva gidder dere ikke kjøpe dobbelt opp av? Bruker dere lammeskinn i tillegg i vogna i barnehagen på vinteren? Føler meg helt fersk og uvitende her, så alle tips, råd og erfaringer mottas med stor takk :smiley-ashamed004
Ser det er endel mnd siden tråden men tenkte det kunne være aktuellt likevell.

Jeg tenkte i starten at det var mye vi trengte dobbelt opp av, men har funnet it at det ikke er tilfellet.

Vi har ett sett av allt i bhg liggende, i tillegg så handler jeg inn de tingene vi føler vi trenger ekstra av hjemme i neste strl så vi har et ekstra sett hjemme, da har vi det som passer best til barnet i bhg hele tiden, så har vi det som er kanskje litt stort enda hjemme. Det har fungert veldig bra for oss og har spart oss for mye penger. Så når barnet vokser ut av det som er i bhg, sender vi med det som vi har hjemme og starter innkjøp av neste strl til å ha hjemne.

Vi har heller ikke hatt behov for å ha allt mulig hjemme, men feks ekstra sett fleace/mellomlag, ekstra sett støvler, ekstra sett utetøy er kjekt å ha hjemme til vi skal leke ute.
 
Vi hadde bare 1 sett skiftetøy (etter vær) bestående av body, bukse, sokker og genser. Yttertøy, støvler og vogn eide vi bare 1 stk av hver. Fungerte fint og vi planlegger det samme med nr 2. Prøver å være så miljøvennlig som mulig, så lenge det lar seg gjøre. :)
 
Vi hadde bare en vogn, ikke egen i bhg. Eldste ble trillet hjem hver dag, mellomste til jeg med vogna hjem i helgene og yngste tror jeg muligens bare brukte trilla, brukte å ta med vogna ved behov.

Men dette er mange år siden. Denne yngste, som jeg ikke husker helt hva vi gjorde med vogn er nemlig 3. klassing nå.
 
2-åringen starter for første gang i barnehagen neste uke. Vi har kjøpt vogn til å ha stående i barnehagen, ekstra sett ullundertøy, regntøy, luer og regnvanter til å ha permanent i barnehagen - men mangler jo enda litt. På lista over hva vi må kjøpe ekstra til å ha hengende permanent i skapet hans eller i vogna hans der, gjenstår fortsatt;

- 1 fleecesett.
- 1 vinterdress.
- Vintersko/støvler.
- 1 par støvler u/fôr.
- 1 vintervognpose.
- 1 lettere vognpose til høst og vår.

Hva har dere ellers liggende permanent i skapet? Tenker å ha 3 rene klesskift til enhver tid, men kjøper jo ikke dette ekstra, tar bare fra det vanlige klesskapet hans - og selvfølgelig nok bleier, stellekrem, vinterkrem osv, men føler jeg kanskje mangler noe? Har dere for eksempel et ekstra par joggesko/overgangssko liggende i skapet til barnehagebarna? Innetøfler? Ekstra ullgenser og bukse på vinterstid? Hva er lurt å ha liggende og hva gidder dere ikke kjøpe dobbelt opp av? Bruker dere lammeskinn i tillegg i vogna i barnehagen på vinteren? Føler meg helt fersk og uvitende her, så alle tips, råd og erfaringer mottas med stor takk :smiley-ashamed004
Snakk med akkurat deres barnehage hva det er behov for. Noe er kjekt å ha liggende i bhg, men det skal ikke være behov for å bruke store summer på dette. Mange familier har trang økonomi, og da lærer man seg noen lure måter å håndtere tøy på. Det er b.la. helt ok at ekstra utetøy er arvet eller kjøpt brukt, men la for all del tøyet av best kvalitet være det som brukes i bhg! De fleste barn er langt mere, og lengre ute, i bhg! Det er viktig for gleden med å være ute, at de har det varmt og godt i utetiden. Slitne plagg bør derfor bare være reservetøy i bhg.

Jeg har hatt flere barn i barnehage selv nå, og erfaring som ansatt, så dette er basert på hva jeg opplever som viktig. Andre kan ha andre synspunkter :) .

Hovedproblemet i bhg er vått tøy, men vil tro de fleste bhg krever at vått tøy tørkes hjemme, så hva gjelder hva du bør ha ekstra av, så er det plagg som blir våte:

- Votter(tips ang. regnvotter - kjøp uten for, og bruk strikkede ullvotter inni som for. Regnvottene med fleece er vanskelige å tørke)
- Luer(her bør du ha ulike type luer, fra tynne i ull og/eller bomull, til tykke halsluer, og ull er virkelig gull!
- Hals, ha alltid hals liggende høst, vinter og vår, men viktigst om man ikke har halsluer
- Fleece sett og/eller ullsett til mellomlag
- Ett par vintersko holder, men ha gjerne ett par cherrox også(anbefaler forøvrig skotørker hjemme, fra barnet er 2-3 år :hilarious:
- Gummistøvler anbefaler jeg 2 par, de kan gjerne være i nabostørrelser, som.f.eks. om barnet egentlig bruker str. 23, ha et reservepar i str. 24. Det store paret kan man da også ha tykke sokker i hvis behov).

Ta ihvertfall en prat med akkurat deres bhg, hva de ønsker :)
 
Vi hadde bare 1 sett skiftetøy (etter vær) bestående av body, bukse, sokker og genser. Yttertøy, støvler og vogn eide vi bare 1 stk av hver. Fungerte fint og vi planlegger det samme med nr 2. Prøver å være så miljøvennlig som mulig, så lenge det lar seg gjøre. :)
Den barnehageansatte i meg ønsker veldig gjerne minst 2 sett :hilarious: Det er så kjipt å måtte ringe hjem etter utetid fordi ungen er våt men allerede har brukt opp skiftetøyet tidligere på dagen pga. et veltet melkeglass under maten, eller etter tisseuhell. Eller bare at skiftetøyet fra i går ble glemt erstattet med nytt slik at kurven er tom denne dagen. Jeg har tatt mange sånne telefoner i løpet av årene ;) Det går nok fint med noen, men de aller fleste vil nok oppleve å plutselig stå uten skift om de bare har ett sett :) .
 
Den barnehageansatte i meg ønsker veldig gjerne minst 2 sett :hilarious: Det er så kjipt å måtte ringe hjem etter utetid fordi ungen er våt men allerede har brukt opp skiftetøyet tidligere på dagen pga. et veltet melkeglass under maten, eller etter tisseuhell. Eller bare at skiftetøyet fra i går ble glemt erstattet med nytt slik at kurven er tom denne dagen. Jeg har tatt mange sånne telefoner i løpet av årene ;) Det går nok fint med noen, men de aller fleste vil nok oppleve å plutselig stå uten skift om de bare har ett sett :) .
Jeg ser den ja. Vi var kanskje heldig at vi aldri opplevde at det ikke var nok med ett sett - men alle barn er jo forskjellige. Jeg er en av disse foreldrene som rydder i skapet i bhg hver dag og passer på at det ikke mangler noe. :)
Ungene mine eier ikke 2 sett yttertøy og regnstøvler isamme størrelse, og vi har foreløpig klart oss i 9 år uten problemer!
 
Jeg ser den ja. Vi var kanskje heldig at vi aldri opplevde at det ikke var nok med ett sett - men alle barn er jo forskjellige. Jeg er en av disse foreldrene som rydder i skapet i bhg hver dag og passer på at det ikke mangler noe. :)
Ungene mine eier ikke 2 sett yttertøy og regnstøvler isamme størrelse, og vi har foreløpig klart oss i 9 år uten problemer!
Samme her! Vi har tørkeskap, skotørker ig vottetørker på vaskerommet og har aldri hatt noen problemer med å ikke ha dobbelt opp..
 
Vi har både dobbelt og trippelt opp av det meste, jeg får helt knekken om jeg må haste med å vaske noe til dagen etter, eller måtte ta med alt frem og tilbake hver gang vi skal noe eller det er helg :hilarious: jobber forøvrig i bhg også.
Denne helga har vi med hele skiftetøyboksen hjem sånn at vi slipper å huske hva hun trenger
 
Back
Topp