Barnehageregler..

ORIGINAL: piip

ORIGINAL: Lenelill

Men om de er født etter 1. sept, har de ikke rett til å bli tatt inn ved neste inntak da, 1. januar? eller er det ikke alle kommuner som har inntak da?
Vi er innenfor grensa, heldigvis for det!
Noen som vet om kontantstøtten kommer til å fortsette? Den skulle vell egentlig bort når det ble full barnehagedekning...

Har faktisk ikke rett på plass før august når de er nesten 2 år. Er derfor ganske sykt å kalle det full barnehagedekning, men som regel får man vel plass innen januar ihvertfall. [:)]

Nevøen min som er født 8 des 09 har enda ikke fått plass.....De har ringt rundt og en bhg har en ledig plass fra 1 juni......

ORIGINAL: høstbebis10

Men om de er født etter 1. sept, har de ikke rett til å bli tatt inn ved neste inntak da, 1. januar? eller er det ikke alle kommuner som har inntak da?
Noen som vet om kontantstøtten kommer til å fortsette? Den skulle vell egentlig bort når det ble full barnehagedekning...

Har faktisk ikke rett på plass før august når de er nesten 2 år. Er derfor ganske sykt å kalle det full barnehagedekning, men som regel får man vel plass innen januar ihvertfall. [:)]

Nevøen min som er født 8 des 09 har enda ikke fått plass.....De har ringt rundt og en bhg har en ledig plass fra 1 juni......

Huff, vet hvordan det er, men nå tenkte jeg først og fremst på de som er født i september. [:)]
Storesøster er født i november, så måtte ringe rundt til alle private barnehager i området, og fikk heldigvis plass fra hun var 14 mnd.

Huff, vet hvordan det er, men nå tenkte jeg først og fremst på de som er født i september. [:)]
Storesøster er født i november, så måtte ringe rundt til alle private barnehager i området, og fikk heldigvis plass fra hun var 14 mnd.

Ja, det helt klart kjipest for de der det bare står om et par dager!

hei..jeg bor i ullensaker kommune.her er det sånn at man burde søke før 1 jan.her går det etter dato når man søker....jeg vet at oslo er det veldig lage barnehage kø..glad jeg ikke bor der...

Det er nok staten som har satt den regelen ja [:)] Helt hull i hodet spør du meg! Men så er det jo noen kommuner som har bedre dekning enn andre kommuner da, i vår kommune får alle plass, men ikke nødvendigvis i barnehagen vi ønsker. Og derfor står søskenprioriteten ganske sterkt, heldigvis for oss! To barn i to forskjellige barnehager - jaja, da kan man vel bare slutte å jobbe da, for blir å bruke hele dagen på å hente og levere [;)]

ORIGINAL: slumrende ullteppe

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/veiledninger_brosjyrer/2009/ofte-stilte-sporsmal-om-rett-til-barneha.html?id=571266
Her står det om rett til barnehage... så det er dessverre noe som er satt av departementet, og ikke av kommunene...så i verste fall kan de som har barn født 1.september bli stående uten barnehageplass frem til de er nesten 2 år, uten at kommunene har plikt til å gjøre noe... [&:]

Så sånn sett er jeg glad for at snuppa kom over 4 uker før termin, og i august i stedet for september...

Ja det er ganske latterlig. Skryte på seg full barnehagedekning mens det står en haug med unger i kø fordi de ikke er født før riktig dato.

Med full barnehagedekning menes at alle som er født før 1. september året før har rett til barnehageplass. Kan ikke si jeg er helt enig i den definisjonen. [8|]

Jeg håper virkelig det holder med søskenprioritering for at lillesøster skal få plass. [:)]

Her er det sånn at barnehagen er nødt å ta inn barn født før 1 sept før søsken....så da får du bare krysse fingran for at det ikke er så mange som skal begynne i den barnehagen. Fagansvarligen vår er lykkelig for at alle personalungene de 2 siste årene er født før 1 sept!

Menneh, om søskenet er født før 1. sept. så er de jo like langt. Blir da feil å prioritere noen andre som er født før 1. sept. bare fordi de ikke har søsken i barnehagen, må da være mer rett å prioritere de som er født før 1. sept. og har søsken i samme barnehage. [:-]

Jeg tenkte litt på barnehageplass da jeg gikk gravid, siden jeg hadde termin seint i august. Heldigvis kom hun før tida.

Kan lønne seg å lese litt i vedtektene til barnehagene man skal søke på mtp prioriteringer etc.
Vi tenkte å ha en privat barnehage på første prioritet da den prioriterer barn fra vår lille del av bydelen. Da har vi litt større sjanse for å få barnehageplass i nærheten. Bydelen jeg bor i er lang, så kjedelig om vi får plass i en barnehage vi ikke har søkt på som det tar oss trekvarter å komme til i rushen.

ORIGINAL: giggsy

Med full barnehagedekning menes at alle som er født før 1. september året før har rett til barnehageplass. Kan ikke si jeg er helt enig i den definisjonen. [8|]

Jeg håper virkelig det holder med søskenprioritering for at lillesøster skal få plass. [:)]

Her er det sånn at barnehagen er nødt å ta inn barn født før 1 sept før søsken....så da får du bare krysse fingran for at det ikke er så mange som skal begynne i den barnehagen. Fagansvarligen vår er lykkelig for at alle personalungene de 2 siste årene er født før 1 sept!

Menneh, om søskenet er født før 1. sept. så er de jo like langt. Blir da feil å prioritere noen andre som er født før 1. sept. bare fordi de ikke har søsken i barnehagen, må da være mer rett å prioritere de som er født før 1. sept. og har søsken i samme barnehage. [:-]

nei, det æ mente var at de barna født før 1 sept kommer først, søsken eller ikke. Og ja de prioritere jo søsken så langt det lar seg gjøre. men er de født etter 1 sept. er det litt verre.

Back
Topp