Barnehageregler..

Født før 010910

Hvor står det???

ja, og om lite barn som søker så har man mulighet i andre rekke da

vet ikke helt hvor det står, men det er et "kriterie" kommunene har satt for å kunne si vi har full barnehagedekning for barn født før 01.09 for det aktuelle året.

ORIGINAL: høstbebis10

Født før 010910

Det leste jeg, tror det var når jeg søkte barnehage plass

Det står i det kommunale regelverket. Det er stortinget som har satt den regelen, for å kunne si at de har full barnehagedekning, når de egentlig ikke har det.. Kommunen her sliter skikkelig, fordi de ikke har bygd nye barnehager, men så har det økt noe veldig med småbarn...

tror ikke det er noen regel på det, bare bhg som har forskjellige praksis på hvor små de skal eller kan være før de begynner. den kommunale her tar inn alt fra 0 år. dvs poden min på 5 mnd kunne begynt nå hvis jeg ønsker, hvilket jeg ikke ønsker altså hehe..

og andre bhg har kanskje satt 1 års , eller 2 år og noen private har kanskje frem til kun 3 år. 3 år elle rmindre liksom. så tror ikke det er noen regel på det.

ORIGINAL: 2.Gangsmamma

tror ikke det er noen regel på det, bare bhg som har forskjellige praksis på hvor små de skal eller kan være før de begynner. den kommunale her tar inn alt fra 0 år. dvs poden min på 5 mnd kunne begynt nå hvis jeg ønsker, hvilket jeg ikke ønsker altså hehe..

og andre bhg har kanskje satt 1 års , eller 2 år og noen private har kanskje frem til kun 3 år. 3 år elle rmindre liksom. så tror ikke det er noen regel på det.

det har ikke noe me selve bhg å gjøre. det er kommunen som har sagt at alle som er født før 01.09.10 skal ha barnehageplass (pga barnehage dekning) det med at bhg bestemme selv kommer i andre rekke!!

Venninna mi som fikk 4/9 for to år siden var in deep shit kan man si, for hun fikk ikke plass til snuppa si!

Meningen er ikke å være negativ, men jeg tror det er veldig viktig for dem som har barn som er født etter 1/9, å tenke over hvilke alternativer de har om de ikke får plass, da det desverre er en reell problemstilling for mange! I kommunen jeg bor med 13000 innbyggere, og det er ca 50 barn født etter 1/9 som er uten plass, ifølge en artikkel i lokalavisa i forrige uke!

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/veiledninger_brosjyrer/2009/ofte-stilte-sporsmal-om-rett-til-barneha.html?id=571266
Her står det om rett til barnehage... så det er dessverre noe som er satt av departementet, og ikke av kommunene...så i verste fall kan de som har barn født 1.september bli stående uten barnehageplass frem til de er nesten 2 år, uten at kommunene har plikt til å gjøre noe... [&:]

Så sånn sett er jeg glad for at snuppa kom over 4 uker før termin, og i august i stedet for september...

Med full barnehagedekning menes at alle som er født før 1. september året før har rett til barnehageplass. Kan ikke si jeg er helt enig i den definisjonen. [8|]

Jeg håper virkelig det holder med søskenprioritering for at lillesøster skal få plass. [:)]

ORIGINAL: lindaa87

dæven,blir mye forbannet om min mini som jeg gikk 9dager over termin,og er født 03.09 ikke kommer inn

Her og, jeg gikk 11 dager over og hun er født 03.09, den er kjip!!

Men om de er født etter 1. sept, har de ikke rett til å bli tatt inn ved neste inntak da, 1. januar? eller er det ikke alle kommuner som har inntak da?
Vi er innenfor grensa, heldigvis for det!
Noen som vet om kontantstøtten kommer til å fortsette? Den skulle vell egentlig bort når det ble full barnehagedekning...

her er det også sånn, hadde mini vært født 1/9-10 hadde vi ikke hatt rett på barnehage plass. men man kan jo få plass, man er bare ikke førsteprioritert..

ORIGINAL: Lenelill

Men om de er født etter 1. sept, har de ikke rett til å bli tatt inn ved neste inntak da, 1. januar? eller er det ikke alle kommuner som har inntak da?
Noen som vet om kontantstøtten kommer til å fortsette? Den skulle vell egentlig bort når det ble full barnehagedekning...

Det er ikke alle kommuner som har inntak da, her er hovedopptaket i august og resten av året tar vi bare inn nye hvis det blir plass pga at noen slutter

ORIGINAL: piip

Med full barnehagedekning menes at alle som er født før 1. september året før har rett til barnehageplass. Kan ikke si jeg er helt enig i den definisjonen. [8|]

Jeg håper virkelig det holder med søskenprioritering for at lillesøster skal få plass. [:)]

Her er det sånn at barnehagen er nødt å ta inn barn født før 1 sept før søsken....så da får du bare krysse fingran for at det ikke er så mange som skal begynne i den barnehagen. Fagansvarligen vår er lykkelig for at alle personalungene de 2 siste årene er født før 1 sept!

ORIGINAL: Lenelill

Har faktisk ikke rett på plass før august når de er nesten 2 år. Er derfor ganske sykt å kalle det full barnehagedekning, men som regel får man vel plass innen januar ihvertfall. [:)]

ORIGINAL: høstbebis10

ORIGINAL: piip

Her er det sånn at barnehagen er nødt å ta inn barn født før 1 sept før søsken....så da får du bare krysse fingran for at det ikke er så mange som skal begynne i den barnehagen. Fagansvarligen vår er lykkelig for at alle personalungene de 2 siste årene er født før 1 sept!

Hmm.. Skjønner vi har vært for dårlige i planleggingsprossessen. [:'(][8D]

Back
Topp