Barnehageplass

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Litt tidlig å tenke på dette, men når en tanke har festet seg i hodet mitt jeg bare ha svar på det:hilarious:

Har noen spørsmål om barnehageplass.

Mini skal begynne i barnehage neste år, og hovedopptaket har søknadsfrist 1. mars.
- Når er det vi kan begynne å søke da? Allerede nå, eller må man vente til det blir 2019?

- Når får man egentlig svar på søknaden?

- Barnehagen vi ønsker har plass til 28 barn i alderern 0-3 fordelt på 2 avd. Hva skjer hvis det er fler enn 28 unger som har den barnehagen som første ønsket? Er det førset mann til mølla, altså de ser på når man søkte?

- Tenkte at mini skal i barnehage 3 dager i uka det første året, og så alle dager i uka resten av barnehagetiden. Må man da søke om endring i 2020, når vi skal øke antall dager?

- Hvordan er det med kontantstøtte, ? har jo rett på det store deler av første barnehageåret (hvis han ikke er der 100%) Barnehagen er åpen 0645-17. Tenkte 3 dager i uka, men har blir jo der ikke 10 timer hver dag, altså 30t i uka. Blir nok heller 6-7t max per dag, altså 18-21t uka. NAVs regler sier jo at man får kontantstøtte ut i fra hvor mange timer man har avtalt med bhg å være der, ikke hvor mange timer han faktisk er der. Så 30% er 3 dager, med det er vel 3 FULLE dager? Så vi skal søke om 20% kanskje? slik at det blir 20t, men vi fordeler de selv ut over 3 dager i uka?

Ble mange spørsmål og litt rotete det her.. Men dette var det jeg lurte på (for nå) :p Men håper noen har noe svar eller forteller hvordan de gjorde det.:)

Det er ulikt fra kommune til kommune hvordan de prioriterer.
. Dengang vi fikk eldste var det i Bergen slik at søkedato ga ventelisteplass så det var om å gjøre å søke når man.fikk personnummer.

Nå bor vi i en annen kommune og der er det ikke sånn. De lovpålagte først og deretter søskenpri og ansatt-barn og deretter barn i familier hvor begge foreldre jobber eller studerer og dernest de som har en hjemme.

Du må altså undersøke med din kommune.

Når bhg har plass til 28 barn er det jo slett ikke 28 som får plass, kanskje 5-7? Avhengig av hvor stor førskolegruppa er i år. De fleste plassene er jo opptatt av barn som allerede går der Det er bare de som begynner på skole og de som evt slutter av andre grunner som frigir plass. Det er lurt å tenke på evt andre bhg også dersom dette er en populær bhg for et par av de plassene går sikkert til søsken etc

Søknadsfrist er 1. Mars og en får vanligvis svar i april på hovedopptaket også er det supplering utover vår og sommer etter at noen får plass et sted og derfor sier fra deg venteliste et annet etc man søker jo på flere bhg i prioritert rekkefølge.

En annen ting er at ofte er 100% prioritert også, men det kan variere. Vi søkte 100 til yngste men fikk ikke plass. Styrer tilbød oss 80% og førstrpri på å øke den til 100 når det åpnet seg en mulighet. Den tok vi. Og muligheten åpnet seg uken før hun begynte. Om det er lett å få deltid avhenger av om bhg har mange andre på deltid De må jo dele opp dagene mellom barna.

Og det fører meg til neste. Nei, du kan ikke søke 20% og selv fordele timene over 3 dager. Deltid innvilges i avtale med barnehagen hvilke dager barnet skal gå, men hvor sent og tidlig du henter er opp til deg. 3 dager i uka er 60% plass. Barnet lå dele plass med noen andre da og det sier seg selv at bhg finner ikke noen som vil være der 0645-0900 og 1500-1700 fordi du vil ha 9-15

Men detaljene i hvor mange timer en plass beregnes som i forhold til kontantstøtte må du ta med den aktuelle kommune/bhg for det kan spille inn maxtid også Oftest regnes vel en dag som 8 eller 9 timer tror jeg så 60% plass er 24 eller 27 timer i uka. Men sjekk.

Her vi bor fordeles ingen plasser før etter fristen. Det at det er samme om du søker to mnd før og dagen før.
Når barnehagene skal fordele plassene går de etter en prioriteringsliste liste. Er det fortsatt flere søker enn plasser blir man tildelt en annen barnehage plass samtidig som man får tilbud om å stå på venteliste.

Her må man søke etter nyttår igjen hvis man søker før året er omme. Så her måtte man vente til januar. Begge mine fikk plass fra 1 mars samme år. Men de var 3.5 og 2 år ved start. Her er sånn at det er første mann til mølla, men de med søsken blir prioritert. Her har det vært 100% dekning i flere år men i år er det det ikke og er mange som ikke fikk plass. En fordel å ha søken prioriteten her nå. Men her har også småbarn avdelingene gått ned 4 plasser i år.

Back
Topp