Barnehageplass

Frumommy

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Hvordan gjør dere det med barnehageplass? Slik jeg har forstått er det opptak rundt sommeren. Jeg hadde termin 3.januar å har egentlig ikke tenkt så langt før vi fikk vår lille 15.desember.

Venter dere 1,5 år før ungen deres begynner? Har også hørt om folk som skal søke plass i 2018 også betale for en plass frem til barnet skal begynne. Vet ikke hvordan vi skal løse dette. Jeg har i teorien ingen fast jobb å komme tilbake til, men kan få vikarturer offshore når jeg er ferdig med permisjonen. Hvis jeg skal kunne benytte meg av det må vi gjerne ha en barnehageplass.

Vi skal søke iløa en uke eller to. Ønsker barnehageplass fom november så håper å få det..

Søker ila januar. Har ikke krav på plass før august 2019, men vet ihvertfall at de private barnehagene i nærheten har løpende opptak og ledige plasser. Så satser på å få plass fra januar 2019. Hvis ikke blir nok samboeren hjemme i ulønnet permisjon (han har mest lyst hittil ihvertfall).

Vi kommer til å søke snart og satse på å få plass når permisjonen til mannen er ferdig i midten av februar 2019. Om vi ikke får det, må vi finne en løsning frem til vi får plass/til vi har krav på plass i august 2019.

Last edited:
Søker ila januar. Har ikke krav på plass før august 2019, men vet ihvertfall at de private barnehagene i nærheten har løpende opptak og ledige plasser. Så satser på å få plass fra januar 2019. Hvis ikke blir nok samboeren hjemme i ulønnet permisjon (han har mest lyst hittil ihvertfall).
Vi gjør det slik her også :)

Jeg ønsker i første omgang å vente til august 2019 med å sette henne i barnehagen.
Men om jeg synes det blir for lenge å være hjemme et år, så korter vi nok ned på det og søker om plass fra januar 2018, men betaler til mars og starter da tenker jeg :)
Og får vi ikke plass, så får vi klare oss med litt ekstra fri og besteforeldre som hjelp.

Vet dere forresten om sjansen er større for å få plass om man søker de inn fra nov-17? I stedet for jan-18?

Vi har alt søkt nå. Her er det vanlig søknadsfrist i Mars, der alle har sine rettigheter som vanlig. Men de tar også opp fortløpende. Så vi har søkt for Januar 2019, altså når lille Samuel er over 1 år. Om vi får plass da det vet vi jo ikke, men vi gambler på det. Har heldigvis min mor som kan hjelpe og passe frem til vi får plass i barnehagen. :)

Vet dere forresten om sjansen er større for å få plass om man søker de inn fra nov-17? I stedet for jan-18?

Mener vel nov-18 vs jan-19?
Her er sannsynligheten større med tanke på å få plass pga tilskuddet som blir delt ut ( frist 15.desember, da må barnet ha «starta» i bhg).

Her er det søknadsfrist 1.mars. Skal ha oppstart i bhg i august pga jobbing. Så skal vi heller ta gradert permisjon en dag i uken videre utover høsten. Mine 6 uker er snart over og da går jeg over til 60%permisjon og 40%jobb/videreutdanning. Så vi vil få en del forlenget permisjon sånn at det blir en rolig start i bhg.

Dette hadde ikke jeg tenkt på i det hele tatt. Takk for påminnelsen.

Vi ønsker at Hedin skal starte i januar 2019, og håper vi får plass.

Skal begynne å se på barnehager i området nå.

Begynner i desember 2018. Men jeg jobber i bhg hun skal begynne i, så vi vet vi får plass
Da vet du kanskje om det er enklere å få plass i nov/des, enn fra januar?

Jeg vil tro at det uansett kommer an på dekningsgraden. Her i kommunen er det full dekning av plasser. Noen har faktisk ledige plasser også. :-)

Hvordan går man fram for å lese om bhg i nærområdet og evt søke?[emoji28] dette trodde jeg var laaangt frem i tid[emoji85]

Jeg vil tro at det uansett kommer an på dekningsgraden. Her i kommunen er det full dekning av plasser. Noen har faktisk ledige plasser også. :)
Trondheim her, så er trangt om plassene :/

Kommer an på hvor god dekning det er og fra kommune til kommune. Her i Bergen var det lettere å få plass før 15. desember for det var telledagen og barnehagene fikk tilskudd for barn de hadde fra den datoen. Nå har de gått vekk fra det. I Bergen er det ganske greit å få plass, men ikke i alle bydelene.

Lille ble født i november i stedet for desember, stemmer det at også novemberbarn nå er sikret barnehageplass som september og oktober barna?
Kommer til å søke om deltidsplass hvis det finnes da jeg jobber deltid. Så da blir det ikke så lange dager for henne.

Vedlegg

• 2ACE99DB-179A-4946-9655-94333FFE07E4.png
    2ACE99DB-179A-4946-9655-94333FFE07E4.png
    158,5 KB · Visninger: 19
Back
Topp