Barnehageplass

Silje1985

Betatt av forumet
Det er jo en stund til, men noen som har tenkt på dette? Skal dere ha barnet i 100 eller 50%  eller skal dere være lenger hjemme med barnet?

Jeg og gubben vil prøve å være hjemme så lenge vi kan, men jeg fikk høre her om dagen at når jenta vår blir født såpass sent på året er vi ikke like prioritert som andre barn og at vi derfor kan risikere å ikke få en plass til henne.Kan dette stemme? Risikerer vi å ikke få barnehageplass i det hele tatt? 

Siden vi ikke får barn før 1.9 risikerer vi å ikke få barnehageplass før Høsten 2014, hvordan dette eventuelt skal løses har jeg ikke tenkt for mye på=) Regner med at alt ordner seg=)

Ja, det stemmer. Vi som føder etter 1 september risikerer å ikke få plass før august året etter. Ikke sikkert vi får plass før i 2014. I kommunen vi bor i så er det samordnet opptak hver vår (for plasser som blir ledige i august). Plassene blir da forbeholdt de som er født før 1 september året før. Her har de også suppleringsopptak  til plasser som  blir ledige etter hovedopptaket gjennom hele året. Er vi uheldige og ikke får plass, så kan det hende vi får en plass om det plutselig blir en ledig i løpet av året.

Det som også kan være et lite problem om man er heldige å får plass fra agust 2013, er at mange barnehager krever at barnet faktisk skal være i barnehagen fra den dagen. Jeg er ikke komfortabel med at mitt barn skal i barnehagen når hun er 9 mnd gammel. Noen barnehager har det slik at barnet må i alle fall være i barnehagen minimum 1 dag i uka når de får tildelt plass, mens andre holder det at du betaler for plassen fra august (det må man vel uansett for å beholde plassen).

i barnehagen til dattra mi er det fullt, i år kom ingen født etter 1,9,11 inn der og vet det blir sånn neste år også.. så vi har tenkt mye på det og må sikkert ha ulønnet permisjon frem til august 2014..

Om en ikke får barnehageplass finnes det jo dagmammaer også da :) Men man leverer jo ikke barnet sitt til hvem som helst heller. Blir ei lita nøtt å knekke. Får krysse fingrene for at vi får plass, men det kunne se dårlig ut. Leste at i fjor var det 12 barn som hadde krav på plass som ikke fikk det her i kommunen.

Tenkte å søke reka inn i bhg fra januar 2014. Eldste snuppa begynte i august 10 (når hun var 9mnd) og dette gikk supert! Hun stortrivdes fra første sekund av. Hun hadde full plass, men hun hadde selvsagt korte dager i starten. Etter hvert begynte hun å skape seg når hun ble henta tidlig så det kunne jeg bare drite i!

Lizz83 skrev:
Tenkte å søke reka inn i bhg fra januar 2014. Eldste snuppa begynte i august 10 (når hun var 9mnd) og dette gikk supert! Hun stortrivdes fra første sekund av. Hun hadde full plass, men hun hadde selvsagt korte dager i starten. Etter hvert begynte hun å skape seg når hun ble henta tidlig så det kunne jeg bare drite i!

kan man søke fra januar? Det vil passe utmerket for oss, siden permisjon vil være ferdig da (utvider mye med ferie). Det er 2 barnehager i nærområdet her. Tror jeg skal ta meg en ringerunde til de og forhøre meg hvordan det er hos de. Om vi ikke får plass, så blir det vel dagmamma. Vi kan ikke ta ulønnet permisjon 1 år om vi vil ha mat på
og tak over hodet :/

Søker inn fra januar 2014.. Hvis det ikke går, så tar jeg plassen om høsten! :) 

Uff, ja kjenner jeg stresser med at vi ikke skal få barnehageplass fra august 2013! Jeg tar nok permisjon med 100% dekning, og begynner på jobb igjen i august 2013 i 80 % jobb, så får mannen ta gradert permisjon 2 dager i uka frem til jul, og så satser vi på å få barnehageplass fra januar 2013. Da må vi bare skaffe dagmamma 2 dager i uka til lille nurket. Håper det skal gå greit! Eldstejenta begynner skolen høsten 2013! Og greit om vi kan spare litt penger på sfo, samt mellomstejenta sin barnehageplass kan reduseres til 80% ellerno:-)

Kommer vel an på kommunen man bor i om man kan søke plass til januat 2014. Ser ikke ut til at det går her, da man kun har opptak for august hvert år.

Vi skal bruke ferien vår for å utsette permisjon. Noen som har erfaring på dette? Man kan vel utsette med 4 uker og 1 dag per kalenderår, men vi som føder så sent på året er ikke sikkert vi får tatt så mye da man må ha vært i permisjon i min 6 uker før man kan begynne å utsette med ferie.. bah :(

Er ikke noe jeg har tenkt stort på, men vil være hjemme så lenge jeg har mulighet. Og skulle man ikke få barnehageplass så finnes det nok andre løsninger:-)

Jeg håper å få plass fra januar 2014.
De fleste barnehager tar inn noen få i januar. der jeg bor har jeg mange å velge mellom.

her er det inntak i januar også så det skal nok gå bra. Skal nok ta 1 mnd perm uten lønn så blir jeg hjemme til h'n begynner i bhg:)

Vi regner med at vi får plass i barnehagen som storebror går i. Der har de søskenprioritering og det er ingen av de andre barna som har foreldre som er gravide. Dvs, det er to som er gravide, men de skal ikke ha ungene i barnehagen med det første. 

Siden vi ikke er garrantert bhgplass neste høst så har vi beg å spare penger slik at vi kan ha småen hjemme helt til aug 2014 om alt skulle skjære seg. Jeg tar ut 100 % perm med redusert lønn slik at vi strekker permisjonen min lengst mulig. Om vi ikke får bhgplass neste høst tar jeg ut ulønnet permisjon ut året og deretter tar far ut gradert og jeg jobber redusert om det lar seg gjøre.

En må lage både plan A og B når en føder etter 31.8 ;-)

Det burde være opptak 2 ganger i året i barnehagene, det er jo skikkelig urettferdig for de som må vente så lenge (om de må det). 
Vet om flere som bevisst velger å få barn i juli/august pga barnehageplassdekningen... det er jo helt fjernt at man i 2012 skal styres av det....

Her er det også søskenproioritet! Men kommunen skryter voldsomt av seg selv og påstår at de har full barnehagedekning... Så vi får se da! :-P Men ja, mange barn som starter i bhg i januar.

Ja det skal ikkje være lett... Her i kommunen er det ikkje full barnehagedekning, så rekner med å gå heime til august 2014... Men har jo litt lyst til å ha ungen heime også:) Selv om det ikkje er så enkelt å få til med huslån og ikkje så god støtte...
Eg er heldig då som studerer for då for eg støtte av lånekassen, tenkte å studere mens eg går heime med den lille:) på deltid då:) Får se hvordan ting går:)

Vi kommer nok til å ha h*n i barnehage fra ca 10 mnd. Å få plass er ikke noe problem, vi bor laaangt ute på landet og her får alle plass fra den dagen de ønsker. Er større kapasitet en det finnes barn.
 Jeg er styrer i barnehagen, så h*n får være sammen med mamma hele dagen uansett<3

Back
Topp