Barnehageplass

Snorkfrøken1982

Betatt av forumet
De fleste av oss kommer vel til å føde etter den magiske datoen 31.8.12. Har dere noen erfaringer med dette fra før? Eller tanker rundt det? Jeg kjenner mange som har måttet vente lenge med å få plass, og det genererer jo noen logistikk utfordringer... 

Ja vi har jo en gutt fra før, født i november. 
Men i byen her er det visst god dekning, og vi fikk han inn på førstevalget da han skulle starte i barnehagen.  

Veldig spent på akkurat dette. Har termin tidlig i sept, så kan jo komme litt tidligere;). Her blir det nok å søke i bhg der storebror går. Han blir jo skolegutt den høsten, så det er absolutt ikke praktisk med bhg-plass der. Men må ha plass, så får vi evt søke overføring senere.

Har ikke store forhåpningene om bhg plass.. Bor i Stavanger og i et område med dårlig dekning, så dette kan bli spennende :p

har ikke tenkt på barnehage en gang jeg:/ er det så vanskelig å få plass? er helt ny på det her:) når er det normalt å sende barnet i barnehagen?:)

Heldigvis er det søskenprioritering i barnehagen til storesøster, krysser fingrene for at knøttet kommer inn på den kvoten;-)

Her er det ingen problem, søsken går foran andre søkere. Og siden jeg også jobber i den samme bhg, så er jeg helt garantert plass :) Så mini begynner der, og jeg søker videre permisjon og skal jobbe på skole i 6-12 mnd. Må fullføre praksisen før fagprøve :)

her i kommunen så er det ikke nk barnehageplasser. og regner med jeg får plass til denne lille og, siden jeg har to barn i barnehagen fra før når den begynner. 

På dattern vår som er født 13 sep. fikk vi ikke plass på noe kommunale Bhg. Måtte ringe alle familiebhg i bydelen og høre om plass og sende brev. fikk heldigvis svar fra 1 og fikk  plass fram til hun fylte 3. Så vi får jo det samme problemet igjen... arg!

Leona89 skrev:
har ikke tenkt på barnehage en gang jeg:/ er det så vanskelig å få plass? er helt ny på det her:) når er det normalt å sende barnet i barnehagen?:)

Barn som fyller ett år føre 31/august det året det søkes om har krav på plass og blir prioritert. Barn som da fyller ett år etter 31. august har ikke krav på plass føre neste barnehage år. barnehage året starter i august.

Så i aller verste tilfellet så kan man risikere at barna ikke får barnehage plass før august 2014. Det kommer veldig an på hvor du bor og hvorda barnehage dekningen er der.

Det er vel normalt å sende barna i barnehagen når permisjonen er over,og mor og far må ut i arbeid. mange velger også å søke om kontant støtte og gå hjemme med barna en stund etter endt permisjon.

Hvis du skal søke om barnehage plass er det også viktig å følge med på når søknads fristen er.
Jeg fikk en gutt 5 mars i fjor og for å prøve å ha barnehage plass til han når permisjonen var over, så måtte vi søke innen 15. mars altå da gutten var 10 dager gammel. Han hadde jo ikke krav på plass så vi ble satt på venteliste men det dukket opp en ledig plass i en barnehage et stykke unna, der fikk vi plass fra april i år.

Virkelig ikke lett å sette seg inn i dette med barnehage søking. Men når vi kommer over på nyåret igjen lønner det seg nok å begynne å tenke barnehage søking. hvis det er barnehage polass man ønsker )

Tusen takk for god hjelp:) jeg får tenke litt på hva jeg vil gjøre, og spørre om det er vanskellig å få plass her jeg bor. tror du helsesøster har noe info om dette? og søker man direkte til barnehage?

Gullis! skrev:
Heldigvis er det søskenprioritering i barnehagen til storesøster, krysser fingrene for at knøttet kommer inn på den kvoten;-)

Den går vi for her også! Orker ikke å tenke noe mer på det enda Alt ordner seg på et vis

Jeg er litt nervøs for barnehageplass. Vi bor i Oslo og her er det ikke for mange plasser! Vi har jenta vår i privat barnehage som har søskenprioritering, men vet ikke om den prioriteringen trer inn hvis bydelen har barn som har rett på plass og ikke fått noen plass. Vanskelig å forklare, men jeg tror den retten på plass går over de som ikke har rett på plass, selv om det er søskenprioritet!

Sist vi fikk barn så hadde vi rett på plass, men vi fikk ikke noen tilbud fra søknaden! Vi fikk tilbud på en plass i motsatt ende av byen enn der vi bor. Det ville tatt oss 1 time hver vei bare for å levere og hente i barnehagen, så vi måtte takke nei og finne noe selv. 

Var ikke klar over dette med søskenprioritering, men det er jo logisk. Nå hjelper det ikke oss siden det er den første, men har forstått det sånn at man må være pågående overfor private bhg og familebhg :) Litt tidlig å bekymre seg, men det er da innmari irriterende med det ene opptaket...!

Back
Topp