Barnehageplass

Tina*

Blir kjent med forumet
Det er jo mye snakk om dette med at barn som blir født etter 1 september, kan risikere å måtte vente opp til 2 år for å få barnehageplass.

Er det en hensikt med dette? Jeg kjenner jeg blir litt provosert, man blir jo på en måte "tvingt" til å planlegge å ikke få barn etter 1 september.
Noen andre som har tenkt noe over dette?

Det har jeg ikke hørt om.. Sønnen min som er født 6 oktober(snart 4 år siden) fikk plass i august når han var 10 mnd.. Tenke på at det blir det samme denne gangen og..

Det stemmer det. Alle barn født etter 31.08 hvert år har ikke krav på barnehage plass før dem nermer seg to år. Dette er noe jeg tenker mye på om dagen. I værstefall vil det bety dyr dagmamma eller hjemmeværende uten lønn i et år!
Men man kan selvsagt søke om barnehage plass og mange får det nokk også, det er bare det at man havner bak alle dem som har krav på plassen det året, altså født før 31.08. Jeg bor i Stavanger og har blitt anbefalt og bare søke barnehageplass så fort jeg får fødselsnummeret til jenta vår. Man må bare være litt tidlig ute, kanskje sette opp barnehager som ikke er de aller "hotteste", og ikke være veldig kravstor.
Så vil jeg håpe det går fint. Mulig man må belage seg på en barnehage som ikke akkuratt er nærmeste nabo!
Men dette er absolutt noe man blir stressa av.

Eg syns det er ein veldig stressende tanke! Håper på at det går seg til for oss.. Sjølv om eg tvilar på det, for det er så mange småborn her og ikkje så veldig mange barnehager.. 

Men tiden vil vise.. :)

Syns for så vidt det er ganske teit at det er laga ein sånn regel... Såg i aviso at Haukeland sliter litt i juli og august.. for det er så mange fleire som får born då.. 

Uff da:( Dette har ikke jeg hørt noe om... Trudde man hadde "krav" på barnehage etter at barnet har blitt 1 år, men da med opptak august og januar... Så jeg har tenkt at jeg håper vi har plass fra august/september, men var forberedt på januar i værste fall.
Men vi skal uansett søke så fort det lar seg gjøre, og da på alle bernehager i nærheten. Så er det vel bare å krysse det som krysses kan. For vi har ikke råd til at en av oss går hjemme lenger en permisjon + ferie...

Men det er jo sånn at barnahagen prioriterer søsken da. Heldigvis har jeg en barnehageunge allerede, så da er det kansje større sjangse:)

De prioriterer også aleneforeldre hvis det er noen her som er det..

Godt å høre ettersom jeg blir alene!

ung_mor87 skrev:
Godt å høre ettersom jeg blir alene!

Du får også dekket halve barnehage utgiftene av nav.  Det må du søke om da, men alle aleneforeldre får det:)

Det visste jeg ikke,takk for tipset! :)

Jeg får heldigvis barnehageplass igjennom jobben min på sykehuset. Der pleier det ikke å være noe problem å få plass og min yrkesgruppe prioriteres i opptak, fordi vi er veldig "trengt" på jobb.

TreTette skrev:
Men det er jo sånn at barnahagen prioriterer søsken da. Heldigvis har jeg en barnehageunge allerede, så da er det kansje større sjangse:)

Men prioriteringen skjer først etter at barna med rett på plass er plassert. Altså etter at hovedopptaket er ferdig. Det betyr igjen at om man bor et sted uten full barnehagedekning må man belage seg på dagmamma et år.

Synes det er helt idiotisk hele opplegget. Er ikke alltid like enkelt å planlegge når barna skal komme. Full barnehagedekning burde bety full barnehagedekning. Tullepolitikere!

Full dekning betyr 80% dekning, for det er alltid noen som velger andre løsninger eller går hjemme lenger.. Og kommunene har ikke råd til å la plasser stå tomme...
Men noen kommuner går for mer enn 80% dekning og da får som regel alle plass, men kanskje ikke akkurat førstevalget...Kommer nok mye an på hvor i landet man bor. Har inntrykk av at mange innvandrere er hjemme mye lenger med barna sine og i de kommunene er det bedre dening for de som søker. Men på steder der det er få innvandrere er det mer trangt om plassene..
Hvis man må ha dagmamma, som dessverre er dyrere enn bhg, får man fortsatt kontantstøtte. Som jeg har tolket det ihvertfall.

har tenkt endel på dette jeg også, men jobber heldigvis i bhg og har en gutt på 15 mnd der, så blir prioritert på alle måter. det blir lang vei til bhg nå som vi flytter, men kan ikke si opp og risikere å ikke få plass.. 

det er urettferdig, men sånn er livet...

el nino skrev:
har tenkt endel på dette jeg også, men jobber heldigvis i bhg og har en gutt på 15 mnd der, så blir prioritert på alle måter. det blir lang vei til bhg nå som vi flytter, men kan ikke si opp og risikere å ikke få plass.. 

det er urettferdig, men sånn er livet...

Vel, jeg jobber også i barnehagen (eller ikke i samme barnehage, men samme eiere) og har jenta mi der, men likevel vil alle barn født før 1. september ha rett på plass før mitt barn. Det er nemlig slik at disse barna blir prioritert foran alle, også personalbarn og søsken (bortsett fra de som søker på særskilt grunnlag).

Tenker masse på dette, men prøver å skyve tankene foran meg. Er ikke noe jeg kan gjøre fra eller til uansett. Her er det ikke full dekning, men lange ventelister.

Muskatt skrev:
TreTette skrev:

Men prioriteringen skjer først etter at barna med rett på plass er plassert. Altså etter at hovedopptaket er ferdig. Det betyr igjen at om man bor et sted uten full barnehagedekning må man belage seg på dagmamma et år.

Synes det er helt idiotisk hele opplegget. Er ikke alltid like enkelt å planlegge når barna skal komme. Full barnehagedekning burde bety full barnehagedekning. Tullepolitikere!

Helt enig!

Kjenner jeg tenker en del på dette med bhgplass, samstidig som jeg jo ikke får gjort noe med det emoticon

Tina* skrev:
Det er jo mye snakk om dette med at barn som blir født etter 1 september, kan risikere å måtte vente opp til 2 år for å få barnehageplass.

Er det en hensikt med dette? Jeg kjenner jeg blir litt provosert, man blir jo på en måte "tvingt" til å planlegge å ikke få barn etter 1 september.

helt enig med deg, helt sykt.
det e heller ikke alle som kan planlegge en graviditet,det er mange slitere, og eg e en av de!!!! men eg har så flott jobb at eg ikke trenger barnehageplass me en gang. denne begynner nok på ca samme alder som obias, 1,5 år=)
men naboene her sliter med barnehageplass, og d e jo helt forferdelig. hun må gå hjemme me tvillingene sine i 1/2 år,UTEN LØNN!!!!!de mister over 10 000 kr i mnd,selv om hun får kontantstøtte og barnetrygden.

HEIA NORGE SINE LOVER, FLOTT D!!!!

VilSåGjerne skrev:
Tina* skrev:

helt enig med deg, helt sykt.
det e heller ikke alle som kan planlegge en graviditet,det er mange slitere, og eg e en av de!!!! men eg har så flott jobb at eg ikke trenger barnehageplass me en gang. denne begynner nok på ca samme alder som obias, 1,5 år=)
men naboene her sliter med barnehageplass, og d e jo helt forferdelig. hun må gå hjemme me tvillingene sine i 1/2 år,UTEN LØNN!!!!!de mister over 10 000 kr i mnd,selv om hun får kontantstøtte og barnetrygden.

HEIA NORGE SINE LOVER, FLOTT D!!!!

HELT IDIOTISK!!!
Vil de ikke ha barn født sent på året da...:(
Jeg er helt avhengig av barnehage plass fra august, da vi ikke klarer oss på bare en lønn...
Sikkert mange som har det sånn!
Så får bare søke på alt som finns av barnehager, og håpe på det beste...

Storesøster  beg ikke i barnehagen før hun er to, og det skal ikke "knerten" heller, men utrolig kjedelig for de som virkelig trenger en plass.

Back
Topp