Barnehageplass utenom hovedopptaket

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Hei, til dere som har barn fra før: Har dere søkt inn barna deres inn i barnehagen utenom hovedopptaket? Hvordan gjør man det? Trenger man ta kontakt med barnehagen direkte og hvor tidlig kan man eventuelt gjøre dette? Det er jo ennå tidlig, men man planlegger jo permisjonen nå og da er det jo greit å ha en ide om mulighet for å få plass tidligere enn 1 september.

Også: er det noen som har erfaring med barnehager hvor barn fra enkelte borettslaget blir prioritert av div årsaker? Hvordan bruker man den "retten" når man søker?

Første vår ble søkt til hovedopptak, men mener at man kan søke utenom hovedopptak og legge inn dato for ønsket oppstart. Du søker på kommunen sine nettsider.

Det varierer veldig fra kommune til kommune, og hvordan barnehagedekningen er. I vår kommune er det overkapasitet på barnehager, så det er lett å få barnehageplass utenom hovedopptaket. I barnehagen til jenta vår er det løpende oppstart sålenge de har ledige plasser. Da må man søke på høsten, dersom man ønsker oppstart på våren.

I fjor vinter bytta vi barnehage, da tok vi kontakt direkte med den barnehagen vi ønsket henne inn i og spurte om de hadde ledige plasser og hvordan vi skulle søke. De var veldig behjelpelige og kun en måned seinere, i mars, fikk hun starte. :)

Dersom det ikke er info på kommunen sine nettsider om hvordan du skal gå frem så kan du sende en Mail til den som er ansvarlig for barnehageopptaket i kommunen din og spørre.

Når det kommer til borettslag så var det slik i vårt borettslag at man måtte kjøpe aksjer for å få prioritert plass, da det var en privat barnehage. Så søkte vi via kommunens nettsider, men sendte samtidig Mail til barnehagen om at vi bodde i det og det borettslaget og hadde aksjer hos dem. Da havna vi øverst på ventelista deres. :)

I Skedsmo Akershus får man plass utenom om det er ledig, også er det jo søsken prioritet. I følge vår bhg skal det la seg gjøre å få inn vår nr 2 utenom hovedopptak. De får stadig ledige plasser pga folk flytter til større bolig når de skal ha barn nr 1/2/3 :-)

Jeg var heldig med største, og fikk byttet barnehage utenom opptaket. Ringte barnehagen direkte og spurte, og de bestemte seg for at det gikk greit :) men har prøvd å bytte barnehage ellers også, siden jeg var veldig misfornøyd med første barnehagen, og da måtte jeg prøve i 2,5år! Mitt inntrykk er at ihvertfall her jeg bor, så er det generelt veldig vanskelig å bytte barnehage, så lenge man har en barnehageplass.. Men det kommer sikkert an på hvor man bor :)

Er det noen som har vært i kontakt med barnehagene før ungen ble født? Er det rart å ta kontakt for å få litt informasjon?

Er det noen som har vært i kontakt med barnehagene før ungen ble født? Er det rart å ta kontakt for å få litt informasjon?
Det er litt rart. :) Barnehagen kan ikkje seie så mykje om korleis ting vil vera over 1 år fram i tid, så du vil sikkert ikkje få så mykje ut av dei.. Og bur du i Oslo, så kjem også ein del an på det nye byrådet. Vi søkte utenom hovedopptaket (i oslo), og fekk plass akkurat der vi ville og når vi ville. :) Dei fleste andre eg kjenner som fekk barn på samme tid fekk også plass utenom "sesong"..

Vi gikk på surprise visit til de nærmeste bhg, med første. Vi fikk omvisning og hjertelig velkomst alle steder. Ikke nøl med å ta kontakt, de er stolt av sin arbeidsplass og elsker gravide, babyer og barn :-)

Det er litt rart. :) Barnehagen kan ikkje seie så mykje om korleis ting vil vera over 1 år fram i tid, så du vil sikkert ikkje få så mykje ut av dei.. Og bur du i Oslo, så kjem også ein del an på det nye byrådet. Vi søkte utenom hovedopptaket (i oslo), og fekk plass akkurat der vi ville og når vi ville. :) Dei fleste andre eg kjenner som fekk barn på samme tid fekk også plass utenom "sesong"..
Hvordan påvirker byråde barnehageopptaket? Tenker du på om de vil bygge flere barnehager innen vi skal ha plass? Vi har en barnehage som nærmeste nabo og i den er det noen plasser som er prioritert for vårt borettslag pga bidrag til finnansiering. Men vi har nettopp flyttet inn og jeg har ingen ide om hvor mange barn vi har i borettslaget så blir litt gjetting. Er så nysgjerrig på alt og vanskelig å planlegge permisjon uten at man vet når man får plass.

Hvordan påvirker byråde barnehageopptaket? Tenker du på om de vil bygge flere barnehager innen vi skal ha plass? Vi har en barnehage som nærmeste nabo og i den er det noen plasser som er prioritert for vårt borettslag pga bidrag til finnansiering. Men vi har nettopp flyttet inn og jeg har ingen ide om hvor mange barn vi har i borettslaget så blir litt gjetting. Er så nysgjerrig på alt og vanskelig å planlegge permisjon uten at man vet når man får plass.
Byrådet har lova 2 barnehageopptak, feks.. Det vil jo bety litt! :) Er jo berre å gjere som alle andre, ha permisjon som planlagt og søke barnehageplass mens du krysser fingra. ;)

Back
Topp