Barnehageplass januarbarn

Sisi

Flørter med forumet
Er i tvil om vi skal prøve denne måneden eller ikke. Er så usikker på om man kan få barnehageplass når permisjonen er ferdig, hvis det blir januarbaby. Litt lenge å gå uten lønn helt til august? Hva ville dere gjort?Erfaringer? ☺️
 
Er i tvil om vi skal prøve denne måneden eller ikke. Er så usikker på om man kan få barnehageplass når permisjonen er ferdig, hvis det blir januarbaby. Litt lenge å gå uten lønn helt til august? Hva ville dere gjort?Erfaringer? ☺️

Fikk baby i januar for 3 år siden. Og ja, barnehageplass først fra august da han var 19mnd. Jeg planla og la av penger allerede fra svangerskapet, og det var fantastisk å være hjemme så lenge med barnet og særlig få de der månedene fra 1 til 1,5 år sammen, det skjer så masse morsom utvikling da :)

Fra 13mnd får man kontantstøtte til og med måneden barnet har barnehageplass, også så vi over forbruket vårt, brukte litt mindre enn før men det føltes ikke som noe tap. Utgangspunktet vårt var at jeg var student, så dermed var ikke vi i utgangspunktet avhengig av at jeg hadde en månedlig inntekt på over 20 000 for eksempel. Jeg ville uansett begynt å spare nå, om du kan. De aller fleste som bor på steder med høyt trykk på barnehageplasser må ha noen måneder ulønnet permisjon likevel, det samme vil jo gjelder for en baby født i mars også selv om det blir noen måneder kortere. :)
Vil du ha barn så bare sett i gang å prøve tenker jeg - fremtida er uforutsigbar selv om man forsøker å planlegge ❤️ ;) Lykke til!!
 
Fikk januarbaby 2020, fikk plass desember 2020. Følte meg skikkelig heldig. Noen steder flytter de rundt på avd. i januar, så de kan ta inn nye barn i januar.
 
Eg har lyst på Januar baby fordi eg ønsker å være hjemme litt lenger med babyen...Er selv førskolelærer på småbarnsavdeling og sjøl om det går fint så syns eg ikkje det er ideelt for de aller minste...Men forstår jo at ikkje alle har mulighet til å planlegge sånn og kanskje ikkje ønsker det heller. Har sjøl sendt mitt barn i bhg når han var 13 mnd fordi eg studerte. Jenten begynte når ho var nesten 2...så tenker sånn midt mellom der for min del er en grei løsning:happy:
 
Eg har lyst på Januar baby fordi eg ønsker å være hjemme litt lenger med babyen...Er selv førskolelærer på småbarnsavdeling og sjøl om det går fint så syns eg ikkje det er ideelt for de aller minste...Men forstår jo at ikkje alle har mulighet til å planlegge sånn og kanskje ikkje ønsker det heller. Har sjøl sendt mitt barn i bhg når han var 13 mnd fordi eg studerte. Jenten begynte når ho var nesten 2...så tenker sånn midt mellom der for min del er en grei løsning:happy:
 
Hei Christine 32. Enig at det er litt tidlig å sende barnet i barnehagen når de er under året. Går jo gjerne bra, men enig i at det ikke er det beste. Hvordan planlegger du da med tanke på økonomien dersom det blir januarbarn.? Hvordan legger man opp permisjonen osv? Noen tips du kan dele? Nå er det jo ikke sikkert jeg blir gravid i løpet av april uansett. ☺️ Men greit å være litt forberedt.
 
Fikk baby i januar for 3 år siden. Og ja, barnehageplass først fra august da han var 19mnd. Jeg planla og la av penger allerede fra svangerskapet, og det var fantastisk å være hjemme så lenge med barnet og særlig få de der månedene fra 1 til 1,5 år sammen, det skjer så masse morsom utvikling da :)

Fra 13mnd får man kontantstøtte til og med måneden barnet har barnehageplass, også så vi over forbruket vårt, brukte litt mindre enn før men det føltes ikke som noe tap. Utgangspunktet vårt var at jeg var student, så dermed var ikke vi i utgangspunktet avhengig av at jeg hadde en månedlig inntekt på over 20 000 for eksempel. Jeg ville uansett begynt å spare nå, om du kan. De aller fleste som bor på steder med høyt trykk på barnehageplasser må ha noen måneder ulønnet permisjon likevel, det samme vil jo gjelder for en baby født i mars også selv om det blir noen måneder kortere. :)
Vil du ha barn så bare sett i gang å prøve tenker jeg - fremtida er uforutsigbar selv om man forsøker å planlegge ❤️ ;) Lykke til!!
 
Fikk baby i januar for 3 år siden. Og ja, barnehageplass først fra august da han var 19mnd. Jeg planla og la av penger allerede fra svangerskapet, og det var fantastisk å være hjemme så lenge med barnet og særlig få de der månedene fra 1 til 1,5 år sammen, det skjer så masse morsom utvikling da :)

Fra 13mnd får man kontantstøtte til og med måneden barnet har barnehageplass, også så vi over forbruket vårt, brukte litt mindre enn før men det føltes ikke som noe tap. Utgangspunktet vårt var at jeg var student, så dermed var ikke vi i utgangspunktet avhengig av at jeg hadde en månedlig inntekt på over 20 000 for eksempel. Jeg ville uansett begynt å spare nå, om du kan. De aller fleste som bor på steder med høyt trykk på barnehageplasser må ha noen måneder ulønnet permisjon likevel, det samme vil jo gjelder for en baby født i mars også selv om det blir noen måneder kortere. :)
Vil du ha barn så bare sett i gang å prøve tenker jeg - fremtida er uforutsigbar selv om man forsøker å planlegge ❤️ ;) Lykke til!!
Fikk baby i januar for 3 år siden. Og ja, barnehageplass først fra august da han var 19mnd. Jeg planla og la av penger allerede fra svangerskapet, og det var fantastisk å være hjemme så lenge med barnet og særlig få de der månedene fra 1 til 1,5 år sammen, det skjer så masse morsom utvikling da :)

Fra 13mnd får man kontantstøtte til og med måneden barnet har barnehageplass, også så vi over forbruket vårt, brukte litt mindre enn før men det føltes ikke som noe tap. Utgangspunktet vårt var at jeg var student, så dermed var ikke vi i utgangspunktet avhengig av at jeg hadde en månedlig inntekt på over 20 000 for eksempel. Jeg ville uansett begynt å spare nå, om du kan. De aller fleste som bor på steder med høyt trykk på barnehageplasser må ha noen måneder ulønnet permisjon likevel, det samme vil jo gjelder for en baby født i mars også selv om det blir noen måneder kortere. :)
Vil du ha barn så bare sett i gang å prøve tenker jeg - fremtida er uforutsigbar selv om man forsøker å planlegge ❤️ ;) Lykke til!!
Tok du da ulønnet permisjon? Og når tok din partner ut sin del? Takk for svar foresten. Kanskje jeg prøver på januarbaby likevel, etter å ha lest dette.
 
Det er veldig vesentlig hvor du bor. Her jeg bor er det i grunn ikke store problemer med barnehageplass om man er fleksibel, men man kan ikke alltid regne med at den nærmeste barnehagen tar inn på dagen liksom :) Vi hadde ikke klart oss på kun kontantstøtten i 6 mnd, men jeg har en sidejobb som nattevakt på et hotell annenhver helg som bringer inn ca like mye som kontantstøtten, så vi hadde nok klart det..
 
Tok du da ulønnet permisjon? Og når tok din partner ut sin del? Takk for svar foresten. Kanskje jeg prøver på januarbaby likevel, etter å ha lest dette.

Partneren min var i overgang mellom studier og jobb i den tiden, og jeg fikk engangsstønad fra nav og foreldrepengestøtte fra Lånekassen, ikke foreldrepenger fra nav, så for tre år siden betydde det hvertfall at han ikke hadde rett på noen perm. Vi løste det siste halvåret før bhgstart med at jeg hadde litt jobb èn dag i uka hvor vi enten fikk hjelp fra besteforeldre eller samboer hadde mulighet til å passe. Og i det halvåret gjorde jeg også ferdig videreutdanning i pedagogikk. Så - alt går :hilarious:
Hadde jeg hatt fast jobb da, ville det blitt ulønnet permisjon et halvt år ja :)
 
Er i tvil om vi skal prøve denne måneden eller ikke. Er så usikker på om man kan få barnehageplass når permisjonen er ferdig, hvis det blir januarbaby. Litt lenge å gå uten lønn helt til august? Hva ville dere gjort?Erfaringer? ☺️
Min sønn på 2 år ble født januar 2019 og fikk ikke plass i barnehagen før august 2020, selv om jeg søkte så fort jeg fikk personnr hans. Jeg jobbet rundt 30/40%, så 2 kvelder i uken og en dag, pluss søndager for å få litt inntekt, og så fikk vi jo kontantstøtte. Så vi klarte oss jo, men det var ganske trangt økonomisk.

har dere god økonomi, så vil det ikke være problem å være lenge hjemme :) han var i hvert fall klar å begynne i barnehagen når han var 20mnd :p
 
Vårt desemberbarn betalte vi bhg plass i 6 mnd uten at han gikk der for å være sikret plass :angelic: Vi jobbet om hverandre og møttes i døra.
Nå har vi andre jobber begge to, jeg har sett på det og kan strekke permisjonen ganske langt med ferier og noe ulønnet perm (om man kan ha en dag med ulønnet i uka ca) slik at ungen kan starte august. Han var da 18 mnd da han startet
 
Trur du bør regne på det. Fra barnet er 13 mnd får du 7500kr i mnd i støtte. Vil det lønne seg å betale 3000kr i mnd fra August, eller å ta ekstra perm fram til neste August. Så kommer alle fordelene for barnet å få være heime lenger enn 12mnd også oppi alt :) skulle eg valgt ville eg lagt av penger til å kunne være heime lenger enn å betalt bhg 5mnd.
Nå skal det også sies at me klare oss med 7500kr i "lønn" på meg, og i tillegg hadde me fått barnehageplass på dagen her me bur så hadde aldri blitt ein problemstilling heldigvis ❤
 
Vi skal prøve selv om termin blir i desember eller januar. Jeg har nettopp testet positivt men tenker det blir ny SA, termin desember.:shifty: Tok oss 3SAer, en senabort og en MA før vi klarte å få en frisk august baby. Nå dette blir andre SA siden september ifjor og jeg vet ikke hvor lenge kommer til å ta å få baby så vi skal bare fortsette. Det kan skje at jeg blir for gammel dessverre (blir 39 om noen måneder) :banghead:Jeg er ikke bekymret om penger men at det koster å ikke bli på jobb på annen måte (er leder, har masse ansvar osv). Heldigvis mannen min har lyst til å ta så mye permisjon som kan få lov men det er også komplikasjon at han skal studere. Livet er alltid komplisert men jeg rett og slett har lyst til å ha et barn til :Heartred
 
Vi har et januarbarn og fikk ikke barnehageplass før i aug. Vi brukte dagmamma fra januar til juni, funket veldig bra:)
 
Vi skal prøve selv om termin blir i desember eller januar. Jeg har nettopp testet positivt men tenker det blir ny SA, termin desember.:shifty: Tok oss 3SAer, en senabort og en MA før vi klarte å få en frisk august baby. Nå dette blir andre SA siden september ifjor og jeg vet ikke hvor lenge kommer til å ta å få baby så vi skal bare fortsette. Det kan skje at jeg blir for gammel dessverre (blir 39 om noen måneder) :banghead:Jeg er ikke bekymret om penger men at det koster å ikke bli på jobb på annen måte (er leder, har masse ansvar osv). Heldigvis mannen min har lyst til å ta så mye permisjon som kan få lov men det er også komplikasjon at han skal studere. Livet er alltid komplisert men jeg rett og slett har lyst til å ha et barn til :Heartred
Ja, jeg blir snart 38. Og føler at tiden renner ut. Derfor jeg er så i tvil om jeg tør hoppe over et par prøveperioder. Samtidig tenker jeg litt på økonomi, da jeg allerede har to barn. Ikke lett å få bhg her vi bor. Her er det kamp om plassene. Bor like ved Oslo.
 
Hei Christine 32. Enig at det er litt tidlig å sende barnet i barnehagen når de er under året. Går jo gjerne bra, men enig i at det ikke er det beste. Hvordan planlegger du da med tanke på økonomien dersom det blir januarbarn.? Hvordan legger man opp permisjonen osv? Noen tips du kan dele? Nå er det jo ikke sikkert jeg blir gravid i løpet av april uansett. ☺️ Men greit å være litt forberedt.


Har ikkje tenkt sånn skikkelig gjennom det enda...Men mannen min vil ikke kunne ta ut sin del av permisjonen(mulig han kan ta 1 dag i uken på lang sikt) men eg tenker at eg tar ut min del og felleskvote for så å gå ulønnet..Har allerede satt av litt penger og må spare frem til permisjonen er over...setter og av ekstra penger til pensjon når eg ska gå ulønnet...Det som e kjipt e jo tapte rettigheter mtp sykepenger o.l så må jo bare håpe at eg holder meg frisk...
 
Ja, jeg blir snart 38. Og føler at tiden renner ut. Derfor jeg er så i tvil om jeg tør hoppe over et par prøveperioder. Samtidig tenker jeg litt på økonomi, da jeg allerede har to barn. Ikke lett å få bhg her vi bor. Her er det kamp om plassene. Bor like ved Oslo.
Ja, samme her i Trondheim. De måtte åpne ny avdeling for alle å få plass fra august der vi bor og nå vi har kjøpt nytt hus og det ser ut at det er enda verre i ny bydel :bored:Vi har to barn også, første er snart 12 år, lille 19 månader :) Litt usikker hva koster mer, alt klær og utstyr for lille eller gaming PC for første. Selv om jeg tenker ikke så mye på økonomi nå hvis jeg blir gravid med termin før juni (og det blir ikke spontanabort) det blir litt planlegging om penger og alt.
 
Dette blir siste planlagte barn så om det blir januarbaby er det egentlig litt godt å kunne være hjemme lenge denne siste gangen. Begge de andre har starta i barnehagen litt over året. Både jeg og mannen kjenner litt på et ikke uttalt press om å komme tilbake på jobb så snart vi kan, så på en måte godt med en unnskyldning. Vi klarer oss på én lønn fra jan-august
 
Har tenkt på dette litt selv. Første aktive pp denne mnd, så ikke sikkert det klaffer, men om det skulle gjøre det så håper vi det også klaffer med barnehageplass :angelic: samboer er selv januarbarn og mener det er en veldig fin måned å få barn i :hilarious: om vi ikke får plass fra januar så løser det seg vel uansett, enten det blir dagmamma eller ulønnet permisjon. Kunne ha tenkt meg lengre og ulønnet permisjon, men vanskelig siden jeg tjenest mest her i hus, og samboer er selvstendig næringsdrivende så avhengig av å jobbe for å opprettholde driften..
 
Back
Topp