Barnehageplass i januar

geitrams

Flørter med forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Hei, hei. Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å få barnehageplass utenom de tidspunktene på året hvor man er garantert å få plass (1. des og 1. aug). Jeg har to nære venninner som har fått barn i januar, og for begge har det løst seg fint med barnehageplass. Men de hadde storesøsken i barnehagen fra før, så det blir nok litt annerledes når man er førstegangsfødende, som meg. Er det noen som har noen tanker? Bekymrer dere dere?

Hei, hei. Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å få barnehageplass utenom de tidspunktene på året hvor man er garantert å få plass (1. des og 1. aug). Jeg har to nære venninner som har fått barn i januar, og for begge har det løst seg fint med barnehageplass. Men de hadde storesøsken i barnehagen fra før, så det blir nok litt annerledes når man er førstegangsfødende, som meg. Er det noen som har noen tanker? Bekymrer dere dere?
Kommer vel helt an på hvor du bor og om det er nøye for deg hvilken barnehage du får. Her jeg bor har det vært fult i de fleste barnehager og er det i år også leste jeg, men vet at feks en liten barnehage motsatt vei av hva som er praktisk for oss har plass som regel, og kjenner et par stykker som har brukt den første og gjerne andre året for så å bytte til den de vil ha. Så det kan fort løse seg selv om de nærmeste barnehagene gjerne er fulle.

Jeg bare ringte til barnehagen jeg ønsket jeg med første barnet . Visste ikke om noe søknadsfrist eller noe . De hadde ledig så om jeg ikke husker helt feil , så skulle vi søke via kommunene også kom vi på besøk .

Nr to søkte jeg også inn utenom søknadstiden. For jeg var hjemme i 2 år med begge barna ca. Nr 3 søkte jeg også , det var ny bhg for vi var flyttet . Fikk plass . Hos oss tar de opp hele året . Det begynner alltid noen mitt i et skole og bhg år som er nyflyttet eller ønsker plass.

Vet st mange sliter med å få plass , men det er ikke helt umulig heller :)

Nå har jeg kun erfaring med private bhg . Det er kun det jeg har ønsket for mine .

Kommer veldig ann på hvor du bor. Jeg bor i Oslo og måtte «ta med» mini til barnehage i Nittedal der jeg jobbet det første halve året før vi fikk plass lokalt. Husk at om du godtar barnehageplass i kommunen du bor i så kan det godt hende du ikke får den du ønsker å bytte til fra august fordi du allerede har en plass et annet sted

Jeg bekymrer meg ikke egentlig, men det er vel fordi jeg har slått meg til ro med at vi ikke får plass før august 2026. Vi har regnet på det og satt opp et budsjett som vil funke for oss, så tror vi bare kommer til å gå for den løsningen egentlig :) Hovedårsaken til at vi har innfunnet oss er at mini har stått på venteliste til barnehagen vi ønsker i godt over ett år, og hun får endelig sannsynligvis plass fra august neste år. Det er ekstremt mange søkere til den barnehagen, men det er den vi ønsker for barna våre. Det virker som en helt fantastisk barnehage, er 3min å gå og alle nabobarna går der som vil gjøre det enkelt å bytte litt på henting/levering innimellom. Hvis vi da søker lillesøster inn et annet sted og hun får plass vil vi miste søskenprioriteten, og vi er ikke villige til å risikere og stå to år på venteliste med lillesøster og barn i to forskjellige barnehager for å begynne i jobb noen måneder før.

Dette er så klart bare vår situasjon og tanker, men ville hvert fall ringt rundt til aktuelle barnehager for å høre om det er noen mulighet for tidlig plass, og så lagt opp budsjett og permisjonsplan deretter :)

Når ringer man rundt og hører om mulighet for tidlig plass?
Vil tro de fleste barnehager vet om de har ledige plasser etter frist for ordinært barnehageopptak er gått ut 1.mars, så kan man uansett sette seg på venteliste når som helst også :)

Vi skal ta 80% perm nettopp fordi jeg ikke føler vi kan sikte oss inn på å få plass i januar. Håper å få plass en gang på våren, rundt april når permisjon + ferie er oppbrukt, men hvis ikke må vi prøve å finne en dagmamma. Synes også det er fint at vi kan være så lenge hjemme med 80%.

For de som ønsker plass så fort så mulig og ikke har mulighet til å ha perm til 2026 kan det være en idé å sette oppstartsdato litt tidligere enn hva man har tenkt. Jo tidligere jo større sannsynlighet for å få plass har jeg hørt. Så kan man evt ha veldig lang tilvenning, eller betale for plassen et par måneder og ikke bruke den før man ønsker. Det er i alle fall mange barnehager som ønsker å fylle opp plassene før nyttår, så kan være en idé å sette oppstart til 1. Des i stedenfor januar for eks. Så kan man heller bli enig om oppstart når man evt får plass. Jeg har desemberbarn fra før og vi fikk plass både på kommunal og privat opptak, og hadde oppstart fra 1. Nov. Hun var 11 måneder gammel og det gikk kjempefint. Vi hadde litt korte dager i starten da jeg hadde ammefri og samboeren min jobbet 80% en stund da han fortsatt hadde perm igjen. Tidligste man kan få oppstart er som regel fra 10 måneder da, så det begrenser jo selvsagt litt.

Vi kan dessverre se langt etter barnehageplass før august 2026, selv med søsken-prioritet. (Men kommer så klart til å sjekke)
Tror vi får lagt et ok budsjett for å få det til å gå opp, men klamrer meg litt håpet om å få tak i dagmamma for våren 2026.

Med eldste sønnen min (oktober barn) var vi på flyttefot like etter han hadde begynt i barnehage der vi bodde før. Den gangen var vi heldige og fikk plass i barnehage i nærområdet der vi flyttet til fra 01.11.

Med nummer to, som er februarbarn, måtte vi dessverre vente til august påfølgende år til tross for søskenprioritering. Fra mars til juli benyttet vi dagmamma, og det fungerte over all forventning. Det var også en myk overgang fra å være hjemme med pappa, til å skulle begynne i barnehage med langt flere barn enn hva det var hos dagmammaen.

Regner med vi kommer til å bruke samme dagmamma denne gangen, med mindre vi mot alle odds får barnehageplass med en gang.

Tror ikke barnehagen har plass, med mindre noen slutter. Vi ønsker uansett barnehagestart i august, krysser fingrene for at vi får plass der vi ønsker da

Vi har tenkt å ta 100% perm, den blir jo en del kortere men krysser fingre for at vi får spira inn bhg med søsken prioritert å at de har plass.

Back
Topp