barnehageplass - er det helt umulig det??

mari1976

Elsker forumet
Permisjonen vår går ut 8 mai og etter det hadde vi i utgangspunktet håpet på barnehage, men det har vi gitt opp. Fant ut at det var umulig å få barnehageplass før hovedopptaket i august. Sambo og jeg skal derfor ta ut all ferien vår på skift slik at vi akkurat klarer å komme oss til 1. august. Litt kjipt at vi ikke får ferie sammen i år, men men.
Siden hovedopptaket nærmer seg har jeg ringt litt rundt for å høre hvordan vi ligger an med tanke på barnehageplass til høsten. I alle barnehagene blir svaret noe sånt som: Ser ut til at vi har 10 ledige plasser, 7 av disse er søskenprioritet og du ligger på 40. plass. Er jo ikke håp om å få barnehageplass til høsten da? Vi søkte i slutten av august, ca 1 uke etter at vi fikk personnr siden jeg reiste litt rundt til forskjellige barnehager før vi søkte. Er det ikke full barnehagedekning da??

vi skrev på søknad for to år siden at vi ønsket plass så fort som mulig, helst før sommeren. i kommentarfeltet. fikk plass 1.mai.

Du har krav på bhg.plass ved hovedopptaket i august etter barnet er fylt 1 år. Men det er ikke sikkert du får plass i den barnehagen du ønsker da..

hvis barnet er født i juli trodde jeg de hadde rett på en eller annen plass jeg? eller hvordan fungerte det der igjen?

Har ikke lyst til overlate babyen til noen vi ikke kjenner. Barnehage er helt ok for der er det flere voksene.

ORIGINAL: MathiasOgMamma

Hva med dagmamma/ praktikant? I stedet for å ta ut all ferien?

Har ikke lyst til å overlate Marius til noen jeg ikke kjenner. Barnehage derimot er helt ok siden det er flere voksene der.

SEr du har barn født i juli, så du har krav på plass. Så dere får plass fra august. Men det er ikke garantert at dere har plass fra 1 august, det kan like gjerne være 19 f.eks, etter hva barnehagen har kapasitet til.

Ang ventelistene, så er det umulig å si noe om før opptaket er gjort i begynnelsen av april. Da er det jo ganske vanlig at listene lbir litt kortere rundt om, ettersom noen har fått plass andre steder, noen har flytta osv.
Hvor i Bergen bor dere? Vet barnehagen vår er veldig glad for alle småbarn som søker seg inn.

Bor på Melkeplassen. Kan derfor bare søke i Laksevåg bydel pga det nye lovverket om at søkere innen bydelen har fortrinnsrett.

Vet Litlafjell barnehage egentlig tilhører Fyllingsdalen bydel, men den ligger jo på Melkeplassen. Du kan jo evt ringe å høre med de?

Nytt regelverk ja.. Den har jeg ikke fått med meg.. FOr dere hadde ikke hatt lang vei til bhg vår heller da, om dere hadde søkt der.
GÅr jo an å ta noen telefoner og høre??
Send PM om du vil vite hvilken bhg..

ORIGINAL: Volcano

Vet Litlafjell barnehage egentlig tilhører Fyllingsdalen bydel, men den ligger jo på Melkeplassen. Du kan jo evt ringe å høre med de?

Har snakket med han. Han var usikker på det nye regelverket, men han mente at vi egentlig burde få plass der fremfor de som bor laaangt nede i fyllingsdalen. Regelverket er jo til for at folk skal få barnehageplass nær der de bor. Barnehagen er vel ca 300 meter fra oss.

De mener de har full barnehagedekning, men det er jo fordi det bare er de som fyller 1 år innen utgangen av august, så i realiteten er det jo ikke full dekning. [:-] De vet å ordne seg disse politikerne.

Det er fryktelig dårlig dekning på småbarnsplasser på Laksevåg.. Vi fikk ikke plass nå midt i året, vi søkte fra 3.januar. Stod på 16.plass der vi var lengst oppe.. sånn hjelper lite når de har 14 småbarnsplasser lissom..

Men fra august har vi krav på plass da, men det er vel ingenting som sier at vi får plass der vi ønsker.. så vi kan vel risikere å kjøre til Ytrebygda for å levere og hente i barnehage..

Back
Topp