Barnehagen ønsker ikke langt hår

Lille hjerte

Elsker forumet
VIP
Sommerfuglene
Påskeliljene 2022 ❤️
Barnehagen har et problem med håret til jentungen, noen råd å gi?

Jeg har ei datter på snart 5 år med langt tykt hår (håret går under rumpen).
Både hun og jeg ønsker ikke å klippe det (såklart hvis hun ønsker å klippe det en dag, så får hun det).
Hun har klippet det flere ganger hos frisøren, men nå er hun livredd sakser fordi bhg sier hun må klippe seg hele tiden.

Ble innkalt til foreldresamtale i går om håret!
De mener barnehagebarn ikke burde ha langt hår, andre barn leker frisør med håret hennes og det er korona, håret er i veien når hun spiser osv.
Hjemme så har hun håret løst, i bhg så har hun hestehale/fletter.
Hun vet jo ikke noe annet enn langt hår, håret er aldri iveien her hjemme.

Jeg personlig begynner å bli lei å høre om håret, men snart føler jeg bhg vinner kampen mot meg å 5 åringen.
Har noen råd om hva jeg kan svare/si for å få dem til å slutte?

Det er ikke opp til banrehagen hvor langt hår din datter har.

Men je hadde nok valgt stramme fletter, så er det ikke i veien for spising, ikke noe de andre kan leke så med med det.

Vil jeg tro. Ingen av mine har hatt så langt hår noen gang,

Øh… din unge - du bestemmer.

Barnehagen kan komme med anbefaling, men de må akseptere at dere ikke ønsker.
Ville også sagt til barnehagen at nå er det på tide at de aksepterer deres valg for deres barn.

I alledager, dette er vel et område barnehagen ikke skal blande seg. Her kom mitt barn hjem med de fineste fletter og hårfrisyrer som de ansatte hadde ordnet med, jeg fikk ikke ordne håret på morgnene fordi det skulle de ansatte gjøre. Hvorfor skal man ikke kunne ha langt hår i barnehagen? Jeg hadde sagt pent i fra at nå får dere la dette ligge, mitt barn jeg bestemmer over håret hennes. Det er faktisk ikke noen anbefalinger om å klippe seg for å hindre smitte, de får slutte å finne på ting å legge det på korona. Det går faktisk en grense..

Jeg har "alltid" hatt så langt hår, også i Bhg og gjennom hele barne og ungdomsstiden. Aldri opplevd at håret har hvert i veien. Hatt i stramme fletter eller hestehale bestandig. Spilt håndball og fotball og ikke hvert noe problem.

Dette er vel heller ikke noe Bhg har noe med, så lenge håret er satt opp så havner det ikke i maten og man kan snakke med barna om at de ikke får leke frisør.

Blir helt satt ut av merkelig barnehager her inne:eek: Bhg kan vel bare drite i hvor langt håret til ungen er, så lenge håret er i flette/hestehale.

Barnehagen kan ikke nekte er barn å ha langt år. Ser jo utfordringen når hun spiser hvis barnehagen opplever at håret kommer i veien. Går det ann å møte barnehagen på noe, eks ha hestehale akkurat i spisesituasjon? Da slipper du kanskje det presset om hårklipp som du opplever nå

Dette har ikke barnehagen noe med. Syns de tråkker langt over grensen her...

Hva med å flette håret i 3 fletter, som du deretter fletter sammen til en stor flette? Det ser fint ut, og lengden på fletten blir mye kortere med en gang :)

(Ikke at vanlige fletter eller hestehale burde vært noe problem heller.)

What :eek: jeg hadde aldri klippet håret til min datter pga barnehagen.

Be de la være å mase om dette. Barnehagen kan anbefale, men de bestemmer ikke noe. Og har hun det i en flette/hestehale så ser jeg ikke helt problemet. Eventuelt sette det opp i en ball.
Syns at når du har sagt at klipping ikke er et alternativ så skal barnehagen slutte å ta det opp. De har fått et svar.
Hilsen barnehageansatt.

Nei det kan de faktisk ikke bestemme.
Så lenge hun har det I hestehale eller fletter sånn at det legger seg i feks mat, så ser ikke jeg det store problemet.

Hilsen barnehageansatt

Jeg hadde sagt denne diskusjonen er slutt og hun er happy og er hun velstelt betyr ikke lengden på håret.

Er det korona problem at håret er der og leke frisør så må de si Sorry til frisør leker men de er vel fortsatt nærmere en m mye i løpet av dagen så korona påvirket frisør lek i en bgh blir vett nå ikke jeg

Jeg hadde sagt denne diskusjonen er slutt og hun er happy og er hun velstelt betyr ikke lengden på håret.

Er det korona problem at håret er der og leke frisør så må de si Sorry til frisør leker men de er vel fortsatt nærmere en m mye i løpet av dagen så korona påvirket frisør lek i en bgh blir vett nå ikke jeg

Da må dei slutte å ha ein kropp, dei leika jo doktor, familie ol også.

Jeg skjønner ikke en ting:eek: i hele korona tiden har mitt barn med diagnose fått et eget program fra BUP angående leke frisør(han er livredd får rett og slett angst visst vi sier klippe hår) Der har mitt barn 1 eller 2 andre barn og støttepedagog vart med og lekt denne leken nesten daglig og vi har aldri hørt noe om pga korona situasjon så får de ikke lov.

Tror kanskje jeg ville tatt en samtale med Bhg der du forteller at jenta er redd for sakser, og reagerer på at de sier at hun må klippe seg ofte i Bhg. Syns ikke det er ok med sånne kommentarer fra voksne om hun reagerer på det. Ellers syns jeg de kan kutte ut frisør-leken om de opplever at den er et problem. Kan ikke skjønne at det skal være mer vanskelig enn annen lek mtp koronasmitte, men det kan de sikkert vurdere bedre de som ser det :)

Tja barnehagen kan ikke bestemme, men om håret er til hindring så må det jo være lov å komme med anbefaling om litt kortere hår

Back
Topp