Barnehagebursdager

Prøvere

Betatt av forumet
Mini skal starte i barnehagen i august, og i papirene vi fikk står det at ved bursdagsfeiring blir det servert is, gele, sjokoladekake og middagsretter som pølse m/brød, hamburger og pizza.
Med LITEN skrift står det også at vi kan velge fruktsalat som et sunnere alternativ....:facepalm:

Det jeg lurer på er om det er vanlig med bare "søppel-mat" i andre barnehager? Vi er opptatt av at mini skal få sunn, god mat, uten tilsatt sukker å div så lenge/langt det lar seg gjøre...han blir 1 år i sept
Dette er en liten bhg på bygda, så vet ikke hvordan det fungerer i større bhger :)

I vår bhg ordner barnehagen alt, men barnet bestemmer hva de skal ha til lunsj og hva de sksl kose seg med.
Blir ofte valgt fiskepinner og Fiskeburgere til lunsj hvertfall:)

Nå er det ikke snakk om sånn servering hver dag da, men dere får si ifra til bhg at han ikke skal ha. Blir sikkert kjempegøy for han når alle andre koser seg, mens han ikke får lov. Kommer sikkert til å skjønne mye ;)

I vår barnehage der jeg jobber serverer de ikke kaker og slikt usunt i bursdagsfeiringene.
Der er det barnet som er i fokus og ikke hva som blir servert :) de får spise av eget spesiallaget bursdagsfat og drikke av bursdagskopp til frokost og lunsj.

Vi er også på bygda. Før var det vanlig at foreldrene tok med en kake/muffins på bursdagen, men nå er det slik at ungene kan velge en varmrett. Tomatsuppe, grøt, pizza eller pølse med brød er alternativene.
Ungene er veldig fornøyd med det og spør aldri etter kaker og lignende.

Forresten, det der var veldig mye usunt på én gang! :/ Jeg hadde også reagert. Er ganske mange bursdager å feire i en barnehage.

Her ordner barnehagen maten. er en "bursdagsmeny" med 4-5 ting å velge mellom. Bursdagsbarnet velger hva som skal spises. Er fruktspyd/ fruktsalat, taco, smoodi, spagetthi pølser, mulig det er noen ting til, men kommer ikke på i farta. Er en liten barnehage (ca 20-22 unger) på bygda, de skal være en "sunn" barnehage.

De meldte seg inn i noe for et på år siden, sann frukt/grønnsaker greier? som gjor at bhgn skulle bli mer "sunn", men virker ikke som det har skjedd så mye...alt var bedre før liksom :rolleyes:
Nei, det hadde ikke gjort noe om det var litt nå og da, men feks i juni er det 17 bursdager, og i august er der 15 bursdager, så det sier seg selv at det blir veldig mye! I værtfall for vår smak...

Når noen i barnehagen som lille går i har bursdag, lager de fruktfat også får bursdagsbarnet velge varm mat til lunsj den dagen. Og da er det hjemmelaget norsk mat, ettersom dette er et av satsningsområdene til barnehagen :)

Her har de slutter med sånt. De får nok kaker og kos etter bhg tid i forbindelse med bursdag. Bhg til gutten min velger å feire barnet på andre måter en med mat og kaker

Eg og Fick pappirer ifra barnehagen gutten vår ska børja i. Der stog de samma me bursdag og kake. Ikkje mye eg kan si nå men de e ju ett førslag både meg og deg kan ta opp nær det e førældra møte.

Jeg jobber selv som ped.leder i en barnehage og synes det er unødvendig at det skal serveres "junk food" i barnehagen! Vi er en bitteliten bhg med få bursdager, men vi har kun et flott og deilig fruktfat, krone, flagg og sang for bursdagsbarna og de er kjempe fornøyde :) hva folk gir barna sine hjemme kan vi ikke styre, men jeg synes at dere godt kan reagere på et foreldremøte ang dette. Det er tross alt deres mulighet til å påvirke hverdagen til barna deres i bhg :)

Barnehagen frøkna gikk i hadde en bursdagskappe og så ble det sunget sang for og det ble hengt opp bilder av feiringen. og de fikk velge seg en liten ting fra "bursdagskurven" der var det små bøker, klistremerker og div annet rart. Så dekorerte de sin egen krone. De hadde ikke noe kake eller noe sånt. Syntes det var en fin måte å gjøre det på :)

Back
Topp