Barnehageavdelinger...(litt lang)

frøken_Nina

Forelsket i forumet
Må bare lufte litt tanker her, høre andres erfaringer...
Barna våre går nemlig i to forskjellige barnehager, og jeg har to ganske forskjellige opplevelser av de to.
Hun er født jan.08 (bursdag i dag faktisk [:)]), og ble tidligere i høst flyttet fra en avdeling med bare 08barn til avdeling med 07barn, sammen med tre andre som er født tidlig på året. Med bakgrunn i at de minste på 08 sov mye mer og brukte mer tid på bleieskift osv slik at det bl.a. ble lite tid til å være ute.Greit nok, 07-barna er jo ikke såå mye større. Men etter ei lita stund, så fant de ut at de ville flytte 08-barna ned i første etasje, på avdeling for seg selv, og slå sammen avdelingene oppe. Slik at nå sitter alle barna fra (08),07,06,05 og 04, til sammen litt over 30 barn, på samme rom når de spiser, og følgelig også har samme lekeområde når de leker...også har de delt inn i smågrupper de har innimellom der barna på samme alder driver med forskjellige ting..
Men jeg kjenner at dette ikke føles helt godt, det blir mange forskjellige voksne og forholde seg til ved levering og henting, og jeg synes at frøkna vår blir liten mot en 5-6åring...Merker hun er vanskeligere å levere noen morgener, for hun kjenner jo ikke alle voksne like godt nå når de ble så mange..
 Men er det bare jeg som synes de har ordnet seg litt rotete i barnehagen?? Håper noen har noen synspunkter som jeg blir litt klokere (roligere av).

*dytte*

Huff, d der hørtes stressende og litt "utrygt" ut for jenta di [&:]
Hadde villet tatt meg en prat me ledelsen/ansatte..
Og hvis d evnt ikke hadde blitt noe bedring,så tror jeg faktisk jeg hadde bynt å sett meg om etter en annen bhg jeg..[8|]

Jeg synes dette høres veldig uproffesjonelt av en barnehage. Og jeg skjønner at mange foreldre som har så små barn som det din datter er så blir mange i tvil om barnehage er det beste for deres barn. Jeg synes barnehage er kjempebra siden jeg jobber i en selv, men jeg vil ikke ha mitt barn i en basebarnehage slik du beskriver denne barnehagen som. Altfor mange barn på en plass, det blir ikke søskengruppe heller.
Jeg skjønner godt at du blir fortvilet og at din datter ikke er så lysten på barnehage!

Det hørtes litt tungvindt ut ja.

I vår bhg gikk de i høst over til såkaldt base bhg (avdelingsløs), men fant fort ut at det ble for stressende for 07 og 08 barna og være sammen med de større, de ble på en måte overkjørt.
Så det endte med at de fikk en egen avdeling og sitter der å spiser bl. annet. men døren står oppe til den andre sånn at de kan gå fritt om de ønsker.
Når det gjelder de voksne vil jeg råde deg til å ta det opp på foreldremøte/samtale. barna har det best om de har voksne de er trygg på.

takker for svar! Jenta mi var/er veldig glad i barnehagen, og vi var superfornøyd i starten,før de begynte å omrokkere så veldig. Men jeg vet ikke om jeg begynner å tillegge henne misnøyen fordi jeg selv er det, om dere skjønner. Kan jo være alder,dagsform og mye som spiller inn når hun gråter når jeg leverer henne... MEN, vi skulle jo ha samtale i høst, men akkurat i de tider hun byttet avdeling,så vi falt mellom to stoler og fikk ingen..Men jeg må nok ta initiativet til en samtale snart, må bare se an starten att nå etter jul..
Grunnen til at jeg kom på bekymringen att nå var bursdagsfeiringen hennes, da jeg spurte ped.leder hvor mange unger som skulle delta på feiring. 33 stk.var svaret...og da gikk det opp for meg hvor kaotisk det egentlig er..
Kanskje det er for å spare penger? er Trygge barnehager som eier den...[8|]

Jeg er styrer i barnehage, og jobbet tidligere i en som var organisert som du beskriver.
De ansatte har full oversikt, kjenenr ungene godt, og har ulike turnuser. De kan derfor ikke alltid være der når du leverer, men mpå bytte på. samme gjelder ved henting. De deler inn ungene i grupper, og da må de self være ulike voksne her og der. Vi organiserte det slika t de samme var alltid med feks 07/08 gruppa, så de hadde kontinuitet på aktivitetene, og fikk det de trengte ut fra alder og utvikling. Var det hensiktsmessig byttet vi etter feks 3 mnd, da kanskje en er rå på uteaktiviteter og en annen på forming.

Ungene merker at foreldre vegrer seg for å levere, og bruker det for alt det er verdt. De speiler deres sinnstemninger og oppfører seg som dere forventer,s å viser du med hele din person, at dette vil jeg ikke, ja da hyler ungen!

Så se på det pedagosiske, be om bildedokumentasjon av hverdagen til jenta di, og en samtale med avdelingsleder om en god begrunnelse for hvordan og hvorfor de gjør som de gjør.

Alexander går på en avdeling i barnehagen med 18 barn ,hvor de er i alderen 2-5/6 år. Barnehagen er ganske stor,det går nesten 80 unger tilsammen der. Hver dag samles alle 2 åringer - 3 åringer osv. for seg selv fra 9.30 - 11 ,for ped. tilbud som er aldersrelatert. Fra 11.30 - 14.45 er det utetid(bortsett fra når være tilsier kortere utetid) Ellers er de på sin base,og leker med de barna som går på basen "sin". Det fungerer utmerket synes jeg! En god blanding av aldersgruppe ,de små lærer fra de store og personalet er flinke til å la de store gjøre "storebarn" ting[:)]. Basen til Alexander har garderobe ,yttergang ,puterom ,allrom med langbord og benker + et rolig rom med dukkekrok. Alle basene har tilsvarende opplegg. Men 30 unger på et rom høres mye ut...

ORIGINAL: mereten

Jeg er styrer i barnehage, og jobbet tidligere i en som var organisert som du beskriver.
De ansatte har full oversikt, kjenenr ungene godt, og har ulike turnuser. De kan derfor ikke alltid være der når du leverer, men mpå bytte på. samme gjelder ved henting. De deler inn ungene i grupper, og da må de self være ulike voksne her og der. Vi organiserte det slika t de samme var alltid med feks 07/08 gruppa, så de hadde kontinuitet på aktivitetene, og fikk det de trengte ut fra alder og utvikling. Var det hensiktsmessig byttet vi etter feks 3 mnd, da kanskje en er rå på uteaktiviteter og en annen på forming.

Ungene merker at foreldre vegrer seg for å levere, og bruker det for alt det er verdt. De speiler deres sinnstemninger og oppfører seg som dere forventer,s å viser du med hele din person, at dette vil jeg ikke, ja da hyler ungen!

Så se på det pedagosiske, be om bildedokumentasjon av hverdagen til jenta di, og en samtale med avdelingsleder om en god begrunnelse for hvordan og hvorfor de gjør som de gjør.

jeg har ikke gjort noe annerledes ved levering, så jeg tror ikke det er det som er grunnen, og det er ikke mye hun har grått heller...Men merker hun er mer usikker når enkelte tar i mot, siden de er nye for henne.
De gruppene dere hadde, hvordan organiserte dere det da? Her er det 1 1/2 t tre ganger i uka på aldersbestemt gruppe....

Gutten min går i en slik "åpen" barnehage og vi er veldig fornøyde. Han begynte der da han var 13 mnd.

De er tre avdelinger med faste voksne på hver avdeling og alle barna har hver sin kontaktperson. Barnehagen har en åpen planløsning med temarom; data, ballrom, sanserom, dukkerom, sandrom, basseng, formingsrom, sløydrom. Hver dag organiserer de seg slik at de fordeler seg på de ulike rommene eller er ute / på tur. Hvordan de setter sammen barna er litt forskjellig, men iallefall etter alder. På avdelingen til min gutt er det vel et par 09-barn og 08 og 07-barn. En dag i uka drar f.eks. de "store" på tur, de minste drar en annen dag. De deler også barna inn i kontaktgrupper, da er barna sammen med sin kontaktperson. Denne organiseringen hadde de mye det første året da gutten min begynte i barnehagen.
Hver fredag har de "barnas dag". Da får barna selv bestemme hva de vil gjøre og hvor de vil de være. Gutten min på 2,5 år synes det er veldig stas å være sammen de store barna. Han er også trygg på alle de faste ansatte der og de "faste" vikarene.
Når de spiser, spiser alle sammen stort sett samtidig i spisesalen ( ca.75 barn). Men de har hver sine bord. Det hender at de største barna spiser maten sin ute (er en utegruppe på førskolegruppa). Er det fint vær og ikke for kaldt er de flinke til å la de på den 07-08-09-gruppa spise et av måltidene utendørs også.
Samlingene har de hver for seg (tre avdelinger).

Synes organiseringen fungerer godt for oss og barnehagen. Men nå er de veldig rutinerte på denne måten å gjøre det på og de er flinke til å dokumentere hverdagen sin. Så og si hver dag henger de opp bilder på oppslagstavla utenfor garderoben med en liten tekst til. De fleste er også flinke til å fortelle litt når vi kommer for å hente.

Back
Topp