Barnehageansatte og parfyme?

FruPippip

Forelsket i forumet
Er det "lov" for barnehageansatte å bruke mye parfyme?

Der er spesielt ei i barnehagen til guttungen som bruker mye parfyme. Jeg har problemer når det er hun som er der når jeg leverer. Jeg reagerer veldig på parfymebruk.
I dag når jeg kom sto hun ute i gangen. Det luktet veldig sterkt. Jeg kjente med en gang at jeg tettet til og nå sitter jeg her med hodeverk av en annen klasse.

Det er flere som bruker parfyme, men de har ikke så sterk lukt, så det går greit. Jeg kjenner at jeg tetter til og hodepinen kommer.

Kan jeg gi beskjed? Eller må jeg bare tåle dette?
Guttungen kan komme hjem og lukte parfyme, og da må bare klær av og i vaskemaskinen og på med nye.

sterk parfyme er vel aldri greit når man jobber med mennesker, og spesielt innen omsorg.
Trur jeg ville sagt ifra på en pen måte. At du er allergisk og det er mye mulig noen barn som og er det, og at dagen din faktisk blir helt ødelagt om du blir utsatt for det.
jeg brukte hvertfall ikke parfyme da jeg jobbet i bhg, og kan ikke huske noen andre gjorde det heller. 
(men titt og ofte foreldre kom og leverte, og i tillegg til barnet leverte de en ssinnsyk parymelukt i gangen som ble liggende lenge :P)

Når en jobber med menesker rundt seg så synnes jeg at en kansje ikke burde bruke parfymer som er veldig intense i lukta. Men vil nå heller kjenne litt parfyme deo lukt en å kjenne svettelukt. Som sagt det  er lov å si det på en pen måtte at kanjse parfymen dems er vel intens

Her så kan vi si hvem jenta har fått kos av løpet av barnehagedagen spesielt 2 av de :) Vi har ikke tenkt så mye over det, for vi synnes det er flott at de tar seg tid til å kunne gi tid til ungene.

Jeg ville tatt det opp med ped.leder evt styrer. Trenger kanskje ikke nevne navn, men ta opp at noen bruker mye parfyme og at du reagerer på det.

Jeg ville snakket med ped.leder eller styrer tror jeg, for tror ikke hun som bruker parfyme mener noe vondt med det, men er jo bare å forklare at du er allergisk, og kanskje noen barn er det også.. 

Da jeg jobbet i barnehage var det en av reglene - at vi ikke skulle bruke parfyme eller hårprodukter med kraftig lukt, nettopp på grunn av allergi.
Nå går storesøster i den samme barnehagen som jeg jobbet i, og jeg skjønner at den regelen ikke overholdes så nøye, for det er VELDIG lett å lukte på henne når hun kommer hjem at den ene assistenten har vært på jobb...

Har ikke hatt noen allergiske barn i bhg der jeg har jobbet og ikke vært noe forbud mot parfymer blandt ansatte.
Men det er jo strengt tatt ikke nødvendig å ha på seg parfyme heller da :)
Og skal man ha på seg, kan man ihvertfall ta på minimalt

det er ingen forbud mot det, men man bør ta hensyn når man jobber med barn (eller på sykehus/sykehjem osv). ofte merker ikke folk hvor mye de bruker for de blir selv vant til lukten og tar på mer og mer, utrolig irriterende uvane. jeg ville helt klart sagt i fra på en vennlig måte at jeg reagerte på at hun hadde så mye parfyme på seg.

Tror ikke det er regler for at man ikke skal kunne bruke parfyme, men for meg er det ganske opplagt at når man jobber med barn og andre mennesker generelt får man bruke en MODERAT mengde parfyme om man må ha det på, ev ta det på når man går fra jobb. Man kan aldri garantere at menneskene man da jobber med (barnehage, eldrehjem, pleiehjem, sykehus etc.) tåler parfyme, og noen kan faktisk være veldig allergisk!

Kan ikke huske at det ble nevnt da jeg var til opplæring..

Men syns det er vanlig sunn fornuft jeg da.. Selvom jeg ikke bruker parfyme til vanlig, kunne det ikke falt meg inn å spraye meg ned før jobb, når jeg jobber med barn..

jeg bruker parfyme daglig, jobber i barnehage.   står ingenting om i reglementet,eller noenting, så da går jeg med det jeg vil.
kommer det egne regler, følger jeg self. de.    

¤Sunshine¤ skrev:
jeg bruker parfyme daglig, jobber i barnehage.   står ingenting om i reglementet,eller noenting, så da går jeg med det jeg vil.
kommer det egne regler, følger jeg self. de.    

Men selv bruker jeg en veldig subtil parfyme da. Og ikke så mye...

I barnehagen til gutta er det heldigvis ikke lov til å bruke parfyme. Minsten har hatt barneastma, og jeg selv har parfymeallergi, så jeg er veldig glad for at de har den regelen der. :)
Vet at det er flere barn i barnehagen med astma også.

Tydeligvis er det lov.

Sønnen min kom hjem for en stund siden og STINKET røyk. Den dagen hadde søsteren min vært på utplassering i barnehagen og sa at det var en av "tantene" som røyket mye. Jeg liker det lite, men tydeligvis har man lov. Jeg lager ingen sak ut av det - siden det er jeg som reagerere. Men syns parfyme og røyk burde vært bannlyst i en barnehage. Det er vanlige allergigrunner.

Back
Topp