Barnehage?!

Forventningsfull

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Novemberlykke 2018
Ja, jeg vet jeg er veldig tidlig ute nå altså...men er det noen som har tenkt på barnehage? Hvis man føder i november er man vel garantert plass i november? Men tenk om man går over tiden og føder i desember? Da er det lenge å gå til neste august. Vil gjerne være hjemme lenge altså, men kan ikke gå i ulønnet permisjon SÅ lenge..

Dette har jeg også tenkt litt på. Vi planla å få i mai/juni, har ikke slitt med å bli gravid tidligere, men det funka dårlig[emoji28]
Da skulle vi gå rett fra permisjon til sommerferie til barnehagestart..
Har man rett på barnehageplass om man blir født i november?
Vi har ikke råd til å gå hjemme uten lønn så lenge vi heller[emoji85][emoji389]

Vi tenkte på barnehage før vi startet å prøve, vi.

Fikk sist i desember 2016. Snakket med barnehagen før han ble født og fikk beskjed om at vi nok fikk plass i januar 2018. MEN, det kom ny regel januar 2018 som gjorde at vi ikke fikk plass. Så jeg går fortsatt hjemme med han. Helt til august. Koselig, men alt for lenge for min og hans del. Og jobbmessig.

Derfor hadde vi bestemt oss for at om ikke det gikk denne runden, skulle vi vente noen mnd til. Men så gikk det, og vi har termin tidlig november, så vil uansett bli novemberbarn på oss denne gangen :)

Men alt går. Det går for oss nå. Er ikke ideelt, men det går. Er ikke alltid man kan planlegge disse spirene våre. :)

Dette har jeg også tenkt litt på. Vi planla å få i mai/juni, har ikke slitt med å bli gravid tidligere, men det funka dårlig[emoji28]
Da skulle vi gå rett fra permisjon til sommerferie til barnehagestart..
Har man rett på barnehageplass om man blir født i november?
Vi har ikke råd til å gå hjemme uten lønn så lenge vi heller[emoji85][emoji389]

Ja, har rett på barnehageplass i den mnd barnet blir ett :) Bare ikke om barnet er født desember-juli. Da er det førstkommende august.

Vi har tenkt på det. Og hadde egentlig ikke tenkt til å prøve på en måned eller to, men fikk visst full pott. Veldig spent på hva som blir termin. og fødsel. Vil veldig gjerne ha barnehageplass fra november 19 og ikke august 20.

Jeg har tenkt på det.. Men hvor lenge er det vanlig å gå over termin? Og går det an å spørre om å få bli igangsatt om det ser ut til å drøye en stund? Tror jeg har termin 21. november, så hadde vært litt kjipt å akkurat komme over til desember før babyen bestemmer seg for å treffe oss :p

Med termin 11 november regner jeg med at vi er safe på novemberbarn. Tenker barnehage fra 1 januar tror jeg. Selv om jeg synes det er litt tidlig.

Har en gutt som er født i desember, han begynte i bhg i april. Da var han 1 år og 4 mnd, vi var nok heldige som fikk plass for bhg hadde akkurat bygd på småbarnsavdelingene!

Jeg har tenkt på det.. Men hvor lenge er det vanlig å gå over termin? Og går det an å spørre om å få bli igangsatt om det ser ut til å drøye en stund? Tror jeg har termin 21. november, så hadde vært litt kjipt å akkurat komme over til desember før babyen bestemmer seg for å treffe oss :p

11 dager er max, du burde kreve å bli satt i gang på dag 11. Har selv gått 11 dager over med begge mine. Det skal MYE til for å bli satt i gang "uten grunn". Drit kjedlig men sån er det :p

Jeg har termin 20.nov, og kan vel derfor i teorien få desemberbaby :)
Blir det november barn blir det barnehageplass fra nov 2019. Men kan ikke si at jeg blir superskuffa om ungen venter til desember heller :) begynte å jobbe da eldste var 11 mnd, og syntes det var altfor tidlig :)
Vi har egentlig ikke råd til ulønnet perm fram til august, men det går hvis vi må :) så da håper jeg litt på det, innerst inne :angelic:

Ja, har rett på barnehageplass i den mnd barnet blir ett :) Bare ikke om barnet er født desember-juli. Da er det førstkommende august.

Åh, så bra! Det var jeg ikke klar over! :-) Jeg lurte på om vi måtte betale for plass fra august for å være sikre på å ha den i november, men da slipper vi altså det. :-)

Men er det sånn med private barnehager også? Dattera mi starta i BHG da hu var 9 mnd (jeg vet det er sykt tidlig, men var alenemor da og pga utdanning var det eneste mulighet), og hu fikk starte med en gang. Trengte ikke søke heller.

Det går an å søke barnehageplass fra sommeren - 19, og så enten ha veldig tidlig oppstart for den lille i barnehagen, eller betale for plassen, men ikke bruke den før dere tenker det er på tide.. :)

Åh, så bra! Det var jeg ikke klar over! :) Jeg lurte på om vi måtte betale for plass fra august for å være sikre på å ha den i november, men da slipper vi altså det. :)

Jeg kan ikke si jeg vet helt sikkert hvordan det er. Men såvidt jeg er blitt fortalt, og mitt tantebarn født i november 16, så betaler man fra den mnd de er født. Kanskje noen barnehager har egne regler om at en må betale i fra august av. Godt mulig det altså. Men lov å håpe at våre barnehager ikke har den reglen :)

Men er det sånn med private barnehager også? Dattera mi starta i BHG da hu var 9 mnd (jeg vet det er sykt tidlig, men var alenemor da og pga utdanning var det eneste mulighet), og hu fikk starte med en gang. Trengte ikke søke heller.

Usikker. Mulig den barnehagen hadde ledig plass da? For er barnehagen full i januar så er den full. Det kom en ny regel januar i år. Den gjør det vanskelig (umulig egentlig) for en barnehage å ta inn ekstra barn fra januar om de allerede er full. Tidligere kunne de fra januar av ta inn barn om de fikk ledige enheter. Dvs, tidligere talte barn som blir 3 år før sommeren som 1 enhet fra januar av, og ikke 2 som før januar, og dermed frigir feks to barn som blir 3 før sommeren to enheter, som vil si plass til en ettåring (som teller to enheter). Også fikk barnehagen tidligere støtte fra kommunen for å ta inn slike barn. Nå får de ikke støtte lenger, og dermed har de hverken plass eller økonomi til å ta inn flere barn. Veeeldig bra for de ansatte og barna som allerede er travle nok. Men drit for de som ikke får plass.

(En avdeling kunne da jeg jobbet i barnehage i 2016 ha 6 enheter (3 småbarn) per voksen. På min avdeling var det 9 småbarn og 3 voksne. Og på storbarn var det 5 enheter (5 barn) per voksen, eller sånn ca. husker ikke)

Vet ikke om det var forklarende, og om det er heelt rett vet jeg ikke. Men sånn har jeg forstått det i allefall. :)

Det går an å søke barnehageplass fra sommeren - 19, og så enten ha veldig tidlig oppstart for den lille i barnehagen, eller betale for plassen, men ikke bruke den før dere tenker det er på tide.. :)
Mange barnhager har regel om at du må ta i bruk plassen etter en måned for å ikke miste den.

Mange barnhager har regel om at du må ta i bruk plassen etter en måned for å ikke miste den.
Okei, aldri hørt om den regelen i de barnehagene jeg har jobbet i tidligere eller der jeg jobber nå.. :) Tenker at så lenge du betaler for plassen, så kan en lage avtale om å starte senere. Går jo ikke ut over barnehagen på noen måte det, siden de da får telt med ditt barn og får støtte for det. :)

Okei, aldri hørt om den regelen i de barnehagene jeg har jobbet i tidligere eller der jeg jobber nå.. :) Tenker at så lenge du betaler for plassen, så kan en lage avtale om å starte senere. Går jo ikke ut over barnehagen på noen måte det, siden de da får telt med ditt barn og får støtte for det. :)
Tror alle barnehagene jeg har snakket med har den regelen.

Back
Topp