Barnehage

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Lille er født des 16 så skal vi ha barnehageplass til henne innen jan 18 må vi vel søke nå før mars. Hvordan går man frem i å finne en god barnehage? (jeg vet hvordan man faktisk søker tenker mer på hvordan gikk dere frem i å finne en god en?) er masse barnehager i kommunen se...

På barnehagefakta.no kan du se litt nøkkeltall om alle bhg i din kommune, feks antall barn pr voksen. Den har jeg sett litt på for å sammenligne :)
Jeg har søkt bhgplass for første gang nå jeg også, så har ikke så mange råd

Fristen 1. Mars gjelder oppstart i august.

Sjekk hjemmesidene til barnehagene som er aktuelle. Dra innom å se hvordan det er der og spør daglig leder/pedleder noen spørsmål om det er noe som ikke står på hjemmesiden deres.

Først og fremst er det lurt å sjekke at åpningstidene passer dere, om dere må delta på dugnader ol. Les vedtektene dersom de er tilgjengelige. Og så se på hva satsningsområdet er og se om det passer dere. Dumt å velge en barnehage som er mye ute uansett vær dersom du er skeptisk til dette eller har et barn med astma/hjertefeil el eller ikke vil bruke mye penger på uteklær osv. Det går også an å tenke igjennom hva barnehagen kan tilføre som dere som foreldre ikke er så gode på. Feks fint å være i en naturbarnehage om dere selv sjelden er på tur i skogen, eller om dere er mye på tur i skog og mark så kan kanskje barnet ha godt av å få input av andre ting i bhg.

Anbefaler på det sterkeste å besøke de 3-4 bhg du synes er mest aktuelle når du har sortert litt. Vi hadde flere opplevelser hvor inntrykket vi hadde på forhold ikke stemte - både på godt og vondt.

Anbefaler på det sterkeste å besøke de 3-4 bhg du synes er mest aktuelle når du har sortert litt. Vi hadde flere opplevelser hvor inntrykket vi hadde på forhold ikke stemte - både på godt og vondt.

Samme her.
Og ikke la deg lure av fint og fancy lekemiljø både inne og ute. Se heller på barna og de voksne. Det hjelper ikke med en flott utelekeplass om de voksne ikke er tilstede med barna og ungene ikke er i god lek.

Samme her.
Og ikke la deg lure av fint og fancy lekemiljø både inne og ute. Se heller på barna og de voksne. Det hjelper ikke med en flott utelekeplass om de voksne ikke er tilstede med barna og ungene ikke er i god lek.

Dette!!!

Vi har en bhg med skikkelig fancy bhg ute- og inneområde rett nede i gaten, men kommer ikke til å søke der da vi ikke har hørt så mye bra om personalet m.m. Har også en bhg litt lenger nede i gaten som holder til i en nedlagt skole med ikke fullt så fancy uteområde som vi har hørt masse godt om. Så vi kommer til å søke på sistnevnte. Siden jeg er førskolelærer har jeg nok litt høye krav til bhg, og vet hvilke bhg(kjeder) vi absolutt ikke skal søke oss inn i.

Ellers ville jeg sjekket bl.a. personaltetthet og om det er søskengrupper 0-6 år eller rene små- og storbarnsavdelinger.

Dette!!!

Vi har en bhg med skikkelig fancy bhg ute- og inneområde rett nede i gaten, men kommer ikke til å søke der da vi ikke har hørt så mye bra om personalet m.m. Har også en bhg litt lenger nede i gaten som holder til i en nedlagt skole med ikke fullt så fancy uteområde som vi har hørt masse godt om. Så vi kommer til å søke på sistnevnte. Siden jeg er førskolelærer har jeg nok litt høye krav til bhg, og vet hvilke bhg(kjeder) vi absolutt ikke skal søke oss inn i.

Ellers ville jeg sjekket bl.a. personaltetthet og om det er søskengrupper 0-6 år eller rene små- og storbarnsavdelinger.

Hvilke BHG kjeder anbefaler du ikkje, hvis jeg kan spørre [emoji4]

Hvilke BHG kjeder anbefaler du ikkje, hvis jeg kan spørre [emoji4]

Jeg ønsker ikke å sette navngitte kjeder i dårlig lys i offentligheten da dette er mine (og førskolelærer-venners) erfaringer som ansatt. Men som ansatt i ti år i bhg med overvekt av år i en av Norges største privat bhg-kjeder, kommer vi aldri til å søke vårt barn inn der. Store private bhg som kun tenker profitt er ikke et sted jeg hverken ønsker å jobbe eller ha barnet vårt i.

Du burde søke før 1 mars uansett. Er opptak hele året her. Men søkte i august og fikk ikke plass før opptaket nå. Vi har søkt i kommunal bhg som vi ser fra kjøkkenvinduet. Dette er også en spesial bhg så har ikke sjekket så nøye sånn sett. Alle bhg i området her har dårlig rykte og ikke. Kommer helt ann på hvem man prater med. Vi valgte rett og slett de nærmeste og fikk første valget.

Jeg ønsker ikke å sette navngitte kjeder i dårlig lys i offentligheten da dette er mine (og førskolelærer-venners) erfaringer som ansatt. Men som ansatt i ti år i bhg med overvekt av år i en av Norges største privat bhg-kjeder, kommer vi aldri til å søke vårt barn inn der. Store private bhg som kun tenker profitt er ikke et sted jeg hverken ønsker å jobbe eller ha barnet vårt i.

De største kjedene vet jeg hvilke er. Men det er jo sinnsykt mange barnehager rundt i landet i de kjedene, spesielt den aller største kjeden. Vil du si absolutt alle innen den kjeden er like dårlig? Skjønner jo at eierne kjører mange ting likt i alle, men tror du ikke det finnes individuelle forskjeller? Mye vil jo være formet av de som jobber der, selv om de har faste rammer å jobbe etter.

De største kjedene vet jeg hvilke er. Men det er jo sinnsykt mange barnehager rundt i landet i de kjedene, spesielt den aller største kjeden. Vil du si absolutt alle innen den kjeden er like dårlig? Skjønner jo at eierne kjører mange ting likt i alle, men tror du ikke det finnes individuelle forskjeller? Mye vil jo være formet av de som jobber der, selv om de har faste rammer å jobbe etter.

Jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om hele kjeden under ett, så det finnes garantert individuelle forskjeller. Jeg har vært fast ansatt i to bhg i samme kjede, i to ulike landsdeler og disse to har blitt drevet utelukkende likt. Så det har mye med føringene fra høyere hold å gjøre. Har også flere venninner og tidligere studiekamerater som jobber/jobbet i samme kjede som sitter med de samme erfaringene som meg. Men når det er sagt, er det en bhg i samme kjede der jeg vet at de ansatte har helt andre erfaringer. Og det er jo heldigvis positivt at ikke alle bhg i en kjede oppleves negativt. Men for meg er det likevel helt uaktuelt å søke inn barn i denne kjeden da jeg sitter med dårlige erfaringer. Selvsagt kan man møte på det i andre kjeder/kommunale også, men jeg velger å tro at ikke alle kjeder/kommunale oppfører seg som den jeg har jobbet i.

Jobber selv i en kjedebarnehage og ja det kan hende det har virket som de på toppen skal ha mest mulig penger osv. Iallfall når de fremstilles i media. Men nå sånn er det med bare økonomer på topp. Heldigvis har det skjedd en endring og nå er mange av de i toppen utdannet innenfor barnehager eller annen pedagogikk. Det merkes også for å si det sånn. Syns ikke en skal feie alle under en kam. Da det vil finnes store forskjeller på barnehager innenfor samme kjede. Men dumt at du har en sånn opplevelse av det. Ikke sikkert vi snakker om samme da.

Jobber selv i en kjedebarnehage og ja det kan hende det har virket som de på toppen skal ha mest mulig penger osv. Iallfall når de fremstilles i media. Men nå sånn er det med bare økonomer på topp. Heldigvis har det skjedd en endring og nå er mange av de i toppen utdannet innenfor barnehager eller annen pedagogikk. Det merkes også for å si det sånn. Syns ikke en skal feie alle under en kam. Da det vil finnes store forskjeller på barnehager innenfor samme kjede. Men dumt at du har en sånn opplevelse av det. Ikke sikkert vi snakker om samme da.

Som nevnt i tidligere innlegg, finnes det garantert forskjeller innad i kjeden, så jeg føler ikke jeg feier alle under en kam. Og må bare nevne at det ikke kun er det økonomiske som bunner i negative erfaringer, mye annet også både når det kommer til personalpolitikk og bhghverdagen generelt. Men jeg tror absolutt ikke at alle kjeder eller alle bhg i en kjede oppfører seg som disse to i den kjeden jeg har jobbet i.

Heldigvis står man fritt til å velge bhg etter egne preferanser :)

Back
Topp