Barnehage

Schmelene

Andre møte med forumet
Vet det kanskje er litt tidlig å begynne å tenke på, men..

Hva tenker dere å gjøre med tanke på barnehageoppstart? Det er ikke noe alternativ at han starter i barnehage når han er 8-9 mnd. Hvordan løser man det? Er førstegangsfødende og har virkelig ingen erfaring med dette emnet. Er det mulig å søke inn barna i løpet av året..?

Jeg har forøvrig hørt litt rundt, og funnet ut at det er mest gunstig økonimisk å ta ut 100% permisjon i 47 uker, for så å evt ta en stund ulønnet permisjon etter det om man vil ha lenger permisjon. Dette forutsetter selvfølgelig at man legger av litt penger i de mnd man får utbetalt. 
Samtidig ser jeg ikke for meg å gå i ulønnet permisjon i et halvt års tid - som jo (kanskje?) vil være nødvendig om vi må vente til barnehageoppstart aug - 14! 
Nei, jeg vet jammen ikke.... hva er planen deres? :) :)

Hei!

Trur det varierer litt etter kva kommune du bur i. Her eg bur, kan me søka barna inn iallfall nesten når som helst på året, men me er ikkje sikra plass før august 2014 i dette tilfellet. Dersom me søker mini inn tidlegare enn det, får me ikkje svar på søknaden før fem veker før eventuell oppstart. Akkurat det er det vanskeleg å forholda seg til for meg i min jobb, eg kan ikkje "kanskje" komma tilbake på jobb då eller då.

Me har rekna på privatøkonomien og heldigvis funne ut at me skal klara å komma i mål med 100 % + ein del månader ulønna permisjon. Hugs at du får barnetrygd (970 kr per barn) og kan søka om kontantstøtte (5000 kr per barn i alderen 13 til 18 md.) som bør gå inn i reknestykket for å klara seg desse månadene.

Gå inn på nettsidene til kommunen din, og leit opp kva dei (truleg) skriv om opptak akkurat der du bur. Ta ev. kontakt med personen i kommunen som har ansvar for barnehagane.

Hugs at du ikkje har rett på plass til barnet ditt i august 2013 når det er 8-9 md. gammalt, du har ikkje rett på plass før august 2014, men det kan godt henda at kommunen din har plass til barnet likevel.

Dette har jammen jeg også lurt på... Er også førstegangsfødende, og ser at det er myye å sette seg inn i! Er ikke så lett å vite om man er heldig og får plass rett etter nyttår, eller  om man må vente et halvt år til.. eller egentlig 7 måneder.

Går det da i så fall an at far tar ut sin permisjon mens mor jobber, også går mor ut i evt ulønnet permisjon etterpå? Det lurer jeg fælt på...

Jeg ringte kommunen hvor vi bor ang barnehage. Fikk beskjed om å søke når jeg hadde fått fødselsnr. Til babyen (fristen er 1 februar 2013), når jeg ikke å søke før det blir jeg ikke med i hovedopptaket, men de har gjevnlige opptak i løp av året. Håper å få inn bebien fra januar 2014;) er låv å håpe:-P tenker å ta 80% permisjon (har regnet på det, å forstår ikke helt hvordan vi kan spare opp til to ekstra mnd.inntekter). Tar så 5 uker ferie. Har da perm/feri til november. Begynner å jobbe i desember (tar permisjon uten lønn fra dagvaktene). Far tar ut en dag i uken på nyåret. Dette er planen våres til nå:) kan fort bli endret;)

Dette lurer jammen meg jeg også på!
For oss er det ikke aktuelt å sende en 8 mnd gammel baby i barnehage, så tenker å sjekke mulighetene for opptak fra januar 2014. Kanskje evt. dagmamma frem til sommeren.
I og med at jeg mest sannsynlig ikke har jobb når permisjonen går ut, står vi sånn sett litt friere (om ikke akkurat økonomisk, da...). Jeg tenker at det ikke er krise å være hjemme enda litt lenger siden jeg ikke har jobb, men det forutsetter at vi klarer å legge av penger på forhånd.
Samtidig går det jo an å ta seg en deltidsjobb / helgejobb en kort periode for å spe på kontantstøtte og barnetrygd. Eller bare leve sparsomt...
Kjenner at jeg blir litt svett av å tenke på alt dette. Liker liksom å tro at det å være hjemme med sitt lille barn er en viktig tid av livet, og jobbe kan man gjøre i maaange år etterpå.
Men så er det jo ikke dumt å stikke fingeren i jorda og innse at det ikke blir altfor mye penger av det. Hva som veier tyngst gjenstår vel å se!
Gah,

vi er jo ikke garantert plass før august 2014...meeen dersom man skulle være heldig å likevel få plass i august 2013, så betyr det jo ikke at man må sende babyen på 8 mnd i barnehagen...man kan jo selv velge når de skal begynne...man risikerer riktignok å måtte betale for plassen fra august, men jeg betaler heller 3-4 mnd for ubrukt plass enn å ta meg ulønnet permisjon i 7mnd!.men aner ikke om vi i det hele tatt har sjans på plass...vet det var ca 35 på venteliste i kommunen her nå i år etter hovedopptaket var fordelt..

i vår kommune er det trangt om barnehageplassene, så jeg gruer meg litt... men vet jeg må søke før mars 2013 for så å krysse fingrene for at man får en plass fra januar 2014 :) dersom ikke det går må vi bare vente til august... syns egentlig det er litt dumt og urettferdig at det skal være slik....

Back
Topp