BARNEHAGE

bkm

Betatt av forumet
Er det noen her inne som vet hvordan det er med rett til barnehageplass for barn som er født etter 1 august?

Aner ikke, men det hadde ikke vært så dumt å vite?

alle barn som er født før 01.09 har krav på barnehageplass det året de fyller ett år. Nytt barnehageår starter 01.08, så etter dette vil man få plass.

Det er litt forskjell fra kommune til kommune trur jeg.
Her i kommunen er det opptak 1.mars og 1.sept pga akkurat det med at folk føder hele året, men i nabo kommunen er de veldig strenge og hovedopptak 1. mars og "alle" begynner i bhg  i aug... Vet om ei som har datteren sin på 2 år og 2 mnd hjemme pga at hun flyttet i kommunen i juli ifjor og fikk ikke søke før 1. mars i år...helt teit spørr du meg....

I kommunen hvor jeg jobber så får alle plass, vi har god barnehagedekning. Men man har ikke automatisk rett på plass hvis barnet er født etter 01.september nei... Så her skal alle kjerringtriks prøves for at babyen skal komme før termin [8D]

de som er født etter det får plass hvis det er noe ledig. Kommunene vet å sno seg og med det kan de si "vi har full bhgdekning under disse kriteriene. Selv om det bare er hovedopptak på våren begynner det unger hos oss hele året. Kommer ann på om det er noen som flytter etc. Og alle barn under tre år bruker jo to plasser og alle over en plass så det er derfor ofte små ikke får plass midt i året når noen har flyttet.

skyt meg om jeg sier feil nå, men barn som er født før 01.sept 10 har rett på plass i barnehage året 2011

Håper virkelig det! Trenger jo det, fordi etter et år skal vi jo begge jobbe igjen...

Stemmer det, barn som er født 01.september har rett på plass fra 01. august det året de fyller ett år :)

Er det sånn ny lovgreia???

ORIGINAL: Taranitas øyenstener

skyt meg om jeg sier feil nå, men barn som er født før 01.sept 10 har rett på plass i barnehage året 2011

Helt rett :)

ORIGINAL: avelilith

Er det sånn ny lovgreia???

Det er vel en del av å få full barnehagedekning. Og i begynnelsen må de vel ha litt "regler" for å kunne si at de har oppfylt kravene!

ORIGINAL: bolline

Det er litt forskjell fra kommune til kommune trur jeg.
Her i kommunen er det opptak 1.mars og 1.sept pga akkurat det med at folk føder hele året, men i nabo kommunen er de veldig strenge og hovedopptak 1. mars og "alle" begynner i bhg  i aug... Vet om ei som har datteren sin på 2 år og 2 mnd hjemme pga at hun flyttet i kommunen i juli ifjor og fikk ikke søke før 1. mars i år...helt teit spørr du meg....

Kunne ho ikke ha søkt overflytting?? Det er ikke alltid man får det med engang, men man får som regel etterhvert

Slipper heldigvis å tenke på dette[:)] Her er det god plass i barnehagen og de er veldig flinke til å legge til rette for oss. Jeg fikk plass til jenta mi når hun var 1 år (skulle egentlig ikke begynne før august når hun var nesten 1,5) 2 dager i uka, akkurat de dagene jeg ønska. Og det i løpet av noen få dager[:D] Jeg fant ut at jeg fikk lite tid til å lese tileksamen, og spurte om det lot seg ordne. Sendte søknad og fikk plass uka etter[:D]

For å øke sannsynligheten for å få plass er det lurt å sende inn søknad TIDLIG. Her i Tønsberg kommune rangerer de søknader etter når de ble sendt inn, søker man tidlig er man høyt på lista. Det var ikke jeg klar over, fikk vite det da jeg søkte for Thuva.. Mange som søker så fort de får personnummeret til babyen. ;)

Hva med de som føder f.eks. 4.sept 2010, har ikke de krav på bhg plass fra aug 2011??

drammen kommune: barn født i løpet av august er garantert plass.

ORIGINAL: Diddij

Hva med de som føder f.eks. 4.sept 2010, har ikke de krav på bhg plass fra aug 2011??

Nei, faktisk ikke. [:'(] Men forhåpentligvis er det uansett plasser nok der du bor.

ORIGINAL: piip

ORIGINAL: Diddij

Nei, faktisk ikke. [:'(] Men forhåpentligvis er det uansett plasser nok der du bor.

Det teiteste jeg har hørt[&:]
Men tror ikke dte blir et kjempe problem her, men det er jo ikke overalt det er så god bhg dekning som her...

Barnehageloven § 12a. Rett til plass i barnehage

"Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.
Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.
Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen."

Back
Topp