Barnehage - vann som tema

• Trådstarter Trådstarter Student-barnehageløfter
  • Opprettet Opprettet
S

Student-barnehageløfter

Guest
Hei!

Er det noen som jobber i barnehage og har hatt vann som tema? Jeg skal ha vann som tema for barn i alderen 0 - 3 år.

Noen som har forlag på aktiviteter knyttet mot fagene natur, helse og bevegelse, samt samfunn, religion, livssyn og etikk? :-)

Skulle stå student-barnehagelærer vel og merke

Du kan jo ta en bøtte med vann og noen gjenstander i ulik størrelse og farge- la barna se hva som flyter og hva som synker :) Fin måte å skape samtale med barn og la dem prøve å uttrykke seg :-)

Ja, det går jo an. Greia er at jeg skal ha dette i tre uker :-) så må jeg prøve å få dratt inn de to kunnskapsområdene (krav fra skolen)

Ja.. Ser den!
I forhold til NHB (natur, helse og bevegelse) kan du jo bruke naturen.. Dra ut å vanne. Bruk en turdag.. Der får du bevegelse inn :)

Også ifht SRLE, kan du igjen bruke tur.. Samfunn og nærmiljø, kanskje vann i nærheten?

Ser at det er litt vanskelig, men tatt på sparket her er mine tips! Hehe..

fyll opp feks litt store lekekasser om dere har eller noe lignende med vann på badet. ha gjerne i såpe(så det skummer) og evt litt glitter og noen leker. kle av barna til bleia og la dem utforske.. suuuper populært.

du kan også ha dempet belysning/mørkt rom, spill lyder av vann og la barna slappe av og høre på. såpebobler er også veldig populært for den aldersgruppa.

hvis dere har slik lang vask med flere kraner kan du ta vannfarger og lage forskjellige farger i vasken og blande osv.

fryse ned isbiter i forskjellige farger (primærfargene + evt svart og hvitt) la dem smelte forskjellige sammen og se hva som skjer. en gul + blå blir grønn osv :)

da det kommer til religion, samfunn, livssyn og etikk er det litt vanskeligere, men da må det bli turer i nærmiljøet for eksempel til fontener, bekker osv kanskje. kan også snakke litt om hvor viktig det er med rent vann, og fortelle hvordan det feks er i afrika. (passer muligens best for de på 3)

Back
Topp