Barnehage-utstyr

RandomChick

Forelsket i forumet
Nå skal datteren min starte på barnehage neste uke. (Vet det er seint) jeg lurte på HVA er det man trenger til barnehage start? Alt av utstyr og klær? Er nybegynner, kan jeg få hjelp? Helst hvis det finnes en liste eller noe?

Hvor gammel er hun?
Uansett må du ha alt av skift... alt fra truse,sokker,strømpebukse, tskjorte,genser og bukse. Gjerne flere av hver hvis man er i tilvenning på bleiefri osv... utetøy bør en også ha mer enn ett slag av, for de blir fort våte i uteleken. På høsten er det viktig med ekstra ull undertøy, minst 2 par votter og varme ullsokker. Ha alltid luer og hals/skjerf og ekstra par sko. Mange har også innesko.
Så lenge barnet sover på dagtid er det mange som vil ha med en trygg kosebamse og evt sutt om barnet trenger dette for å sove. Noen bhg ønsker også at barna har egen drikkeflaske. Som regel får man liste av den bhg man starter i etter oppstart, for alle har litt ulike ønsker :)

Det vi har i barnehagen nå er:
Parkdress
Regntøy
Fleecedress
Ute jakke
Tynn lue
Tynne votter
Joggesko
Gore tex sko
Gummistøvler
2 fulle skift ( sokker, bukse, body, genser)
Bleier og våtservietter
Ekstra smokker
Drikkeflaske
Innesko
Vogn m/ tynn pose, regntrekk, myggnetting
Etter hvert som det blir kaldere kommer han til å ha
Votter i forskjellige tykkelser
Luer i forskjellige tykkelser (balaklava bla)
Ullundertøy
Ulldress
Ullsokker i forskjellige tykkelser
Tykkere pose i vogna
Og til vinteren vinterdress og vintersko
Her får de all mat i barnehagen, men matboks kan jo være greit
Hvis barnet har en kos eller bamse er den grei å ha med til soving og trøst

Spør i bhg hva de vil ha du, det varierer fra bhg til bhg... Her dekker vi bare bleier selv - alt av kremer, våtservietter osv osv har de. Ikke trenger de matbokser og ikke trenger de så mye annet ''rart'' mange foreldre vil sende med.

Men det viktigste nå fremover er jo
regntøy
gummistøvler
utesko
tøfler
ekstra skift
flere par sokker
vanter/tynne votter
vogn til å sove i
høstpose/teppe til vogna
smokker

Utover vinteren blir det jo mere dresser, lue, ulltøy, tykke vottr, hals osv osv.. =)

Det Mini har trengt nå etter at han begynte i bhg er:

-Sklisokker/tøfler/ullsokker med antiskli under
-Regntøy inkl gummistøvler og sydvest
-ull ytterst til innerst av skift (de dagene han har på seg ull så går jeg han oftest tilbake i samme skift som når han kom vs. Når han går med bomull, da går det mellom 2 og 4 skift)
-smokker i massevis
-tepper/dyner osv til vognsoving
-fleece jakke og bukse
-sokker og ullsokker
-tynn lue
-hals i ull/silke
-goretex sko til fuktige, men ikke våte dager
-vanlige og lette sko til helt tørt vær
-softshelljakke
-bamse til å ha under sovingen
-vannflaske (camelback kan denges i gulvet, ristes på opp ned og behandles røft uten å bøi ødelagt eller lekke. Og 16-mnd'ingen klarer å drikke av den selv, veldig fornøyd)
-matboks (vi har med 2 rom og så putter jeg oppi småbokser med div grønnsaker, frukt, bær osv så det ikke blander seg i matboksen)
-har også parkdress, men ikke begynt å bruke den enda.
Kjøpte også en liten sekk fordi jeg synes det var søtt, men smårollingene går ikke på turer der de bærer selv enda, så den sekken er mest for bare å ha. Helt unødvendig ;)
-KLISTRELAPPER! Veeeeldig kjekt å merke tingene!

Alt du bruker ved utelek i all slags vær, klesskift inne, ting hun trenger til soving og bleieskift.

Back
Topp