Barnehage uten førskolelærere

minnie2

Betatt av forumet
Vi fikk ikke plass i den kommunale barnehagen her, fikk i stedet tilbud om plass i en privat. Men der er det ingen førskolelærere.. Jeg syns det er forferdelig kjedelig, for jeg vet jo at det er veldig viktig! Syns dere det er et godt nok tilbud? Eller overdriver jeg kanskje.. Dere som selv jobber i barnehager har kanskje noen syn på hvordan dette er. Tar gjerne i mot gode argumenter jeg kan bruke dersom det skulle bli en diskusjon.
Selvfølgelig tror jeg ikke at ungene har det noe dårligere der enn andre steder, men jeg mener det mangler en viktig del. Ungene er jo ikke der kun for å bli passet på..
 
En privat barnehage uten førskolelærere er ingen utdanningsinstitusjon! Regelen iflg barnehageloven tilsier at det skal være 1 pedagog per 9 barn under 3 år og per 18 barn over 3 år.
Noen barnehager får disposisjon til å drive uten pedagoger i et begrenset tidsrom, hvis ikke de får ansatt pedagoger. Men i ditt tilfelle ville jeg klaga meg blå og rød!

Jeg er selv førskolelærer og ville aldri akseptert at min sønn skulle gå i en barnehage uten pedagoger. Spørsmålet er vel om når de får ansatt nye.
 
Du skriver ikke om det er en familiebarnehage for de har mulighet til å drive uten førskolelærer, men de må ha tilknyttning til en som kan komme innom til avtalte tider f.eks.
Vi har sønnen vår i en familiebarnehage og jeg var veldig skeptisk til akkurat dette da han startet, men det har vært en drøm å ha han i den barnehagen! Trygt og godt, "aldri" (tror det har skjedd en gang, derfor "") sykdom blant de to som jobber der, rolig og koselig med få barn og veldig trygge rammer og til tross for at de ikke har utdannelsen er det et godt opplegg for barna. Mitt barn kunne ikke fått en tryggere start på barnehagelivet. Nå skal han bytte til en myyye større bhg, så det blir spennende;) (wups, sporet av litt... men men)
 
Hvorfor er det viktig med førskolelærere i barnehagen?
  • De har kunnskap om barn – de kan støtte barns læring og se det når barn utvikler seg unormalt.
  • De har kunnskap om lek og læring – de kan legge til rette for læringsaktivitet samtidig som de gir rom for barns lek og vennskap.

    De har kunnskap om fag – de har formell utdanning i de ulike fagområder som barnehagen skal formidle til barn.
  • De har kunnskap om omsorg – de kan skape gode pedagogiske tilbud som ivaretar barns trygghet og behov for omsorg.
  • De har kunnskap om pedagogisk arbeid – de kjenner til barnehagens rammeplan – og har lært hvordan man kan planlegge, gjennomføre og vurdere pedagogiske aktiviteter i tråd med rammeplanens intensjoner.
  • De har kunnskap om ledelse – de kan lede en personalgruppe mot felles mål.
  • De har kunnskap om samarbeid – de respekterer foreldrenes oppdrageransvar og de kan oppsøke andre fagfolk når deres egen kompetanse ikke strekker til.

Forskere og politikere vil gi barnehagen nye oppgaver for å styrke barns læring – for eksempel for språk og mattematikk. De vil også bringe nytt innhold inn i barnehagen – og gjøre barnehagens fagområder tydeligere.

Førskolelærere kan bidra med:

  • Kunnskap om faglig innhold – kombinert med kunnskap om hvordan små barn kan erfare fagene i sin hverdag. Barn møter for eksempel både tekst og tall, dyr og planter, vann og vind, kulde og varme, sang og fortelling – førskolelærere skal vite hvordan de kan bidra til eksperimentering og undring over dette innholdet.
  • Kunnskap om verdien av de estetiske fagene som grunnleggende for arbeid med barns læring. Forming, drama og musikk kan styrke barns erfaring og læring på alle andre områder.
  • Kunnskap om hvordan man kan bygge et barnehagemiljø som stimulerer små barn til faglig aktivitet - hvor barn selv kan medvirke og være aktive. Det er ikke likegyldig hva slags materiale eller hva slags leker man har i en barnehage. En innholdsrik barnehage kan gi en enda mer spennende barnehagedag.
  • Å stimulere til den type læring som lar barnet være aktivt og medvirkende – ikke passivt og mottakende.
 


Frøken Muffin skrev:
Du skriver ikke om det er en familiebarnehage for de har mulighet til å drive uten førskolelærer, men de må ha tilknyttning til en som kan komme innom til avtalte tider f.eks.
Vi har sønnen vår i en familiebarnehage og jeg var veldig skeptisk til akkurat dette da han startet, men det har vært en drøm å ha han i den barnehagen! Trygt og godt, "aldri" (tror det har skjedd en gang, derfor "") sykdom blant de to som jobber der, rolig og koselig med få barn og veldig trygge rammer og til tross for at de ikke har utdannelsen er det et godt opplegg for barna. Mitt barn kunne ikke fått en tryggere start på barnehagelivet. Nå skal han bytte til en myyye større bhg, så det blir spennende;) (wups, sporet av litt... men men)


signerer denne, bare her er d jenta:-)
 
Back
Topp