Barnehage under året

Tufsla

Forelsket i forumet
Hei! Lurer litt på hvilke rettigheter man har som student med barn og barnehage. Hvis man ikke bor i nærheten av en studentbhg, kan man da ha rett til å få plass i vanlig kommunal barnehage når ungen er under året? Om ikke, hvordan løser man det da? Vi har funnet drømmeleiligheten med perfekt beliggenhet, men det eneste som er er det at det ikke er noen studentbhger i nærheten.. Uff, syns dette er vanskelig :(

Som student har du like rettigheter som andre i kommunale barnehager. Om du har rett til bhgplass kommer an på når barnet er født. Fyller barnet et år innen utgangen av året det søkes i har det rett på plass.

Som student har du like rettigheter som andre i kommunale barnehager. Om du har rett til bhgplass kommer an på når barnet er født. Fyller barnet et år innen utgangen av året det søkes i har det rett på plass.

Men hvordan er det da, si at barnet blir født i mars, vil man ha mindre sannsynlighet til å få barnehageplass i august? For studentbhgene tilbyr jo plass fra 0-5år. Hvis man ikke får barnehageplass må man jo sette utdanningen på vent, å da får man vel heller ikke støtte fra lånekassa? Er det Nav som stiller opp i slike situasjoner da? Mange spm, men nysgjerrig på dette :p

Men hvordan er det da, si at barnet blir født i mars, vil man ha mindre sannsynlighet til å få barnehageplass i august? For studentbhgene tilbyr jo plass fra 0-5år. Hvis man ikke får barnehageplass må man jo sette utdanningen på vent, å da får man vel heller ikke støtte fra lånekassa? Er det Nav som stiller opp i slike situasjoner da? Mange spm, men nysgjerrig på dette :p
Du får foreldrestipend fra lånekassen om du tar et års permisjon når du får barn :-) Da får du like mye utbetalt som ellers, men slipper å betale tilbake noe ;-)

I kommunal/privat bhg vil man ikke få plass fra august samme år, enten man er student eller ei. Kjenner ikke reglene for opptak i studentbhg, dessverre, men det vet tydeligvis du mer om enn meg :). Du vil uansett få foreldrestipend fra Lånekassen i inntil 49 uker, så det vil jo da bli noen mnd uten inntekt dersom du ikke velger at far (om det er aktuelt) overtar permisjon fra nyttår slik at du kanskje kan fortsette studiene dine fra nyttår og frem til sommeren og bhgoppstart når barnet er rundt 17 mnd. NAV gir ingen økonomisk bistand utover barnetrygd og kontantstøtte dersom man ikke har barnet i bhg (kontantstøtte fra den mnd barnet er 13 mnd gammelt). Dette vil utgjøre omtrent 7.000 kr/mnd faktisk, så det er ikke dårlig om du likevel må være hjemme.

Når jeg sjekker opp litt, ser jeg at mange studentbarnehager har en minstealder for inntak av barn på åtte mnd (altså null år ;) ). Har du sjekket opp de som er aktuelle for dere, om det i det hele tatt er mulig å få inn et barn på bare fem mnd? Håper det ordner seg for dere! :)

Når jeg sjekker opp litt, ser jeg at mange studentbarnehager har en minstealder for inntak av barn på åtte mnd (altså null år ;) ). Har du sjekket opp de som er aktuelle for dere, om det i det hele tatt er mulig å få inn et barn på bare fem mnd? Håper det ordner seg for dere! :)

Har lest meg litt klokere her inne, etter jeg opprettet tråden, så har funnet ut at det blir permisjon når barnet kommer :) Da vil jo det meste ordne seg selv etterhvert :) Tusen takk for at dere svarte!:D

Back
Topp