Barnehage tanker

mummy4ever

Elsker forumet
Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre! Dette er jo et luksusproblem, for jeg vet at det er mange som ikke får barnehageplass, men som vil ha det.

Vi har altså fått barnehageplass til lillebror. I den barnehagen vi søkte. Der storebror går. Men jeg syns han er så liten. Jeg vil ikke at han skal begynne før han er 2 år. Hva skal jeg gjøre? Svarfristen er i morgen, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.
Jeg har jo heller ingen jobb å gå tilbake til, og hvis han skal i barnehage må jeg ha jobb... Og jeg har ikke startet å søke eller se hva som er ledig.

Jeg har bare lyst å stoppe tiden. For litt siden så satt jeg jo med en nyfødt en, og nå må jeg ta stilling til barnehage alt [&:]

Noen som har noen gode råd som kanskje kan få meg til å bestemme meg?

For å si det sånn, så kommer vi ikke til å få det fedt hvis jeg skal gå hjemme et år. Det blir nok trangt, men vi skal nok klare det...

Hvis du har muligheten til det hadde jeg blitt hjemme. Men som du sier blir det trangt økonomisk. På den annen side er det kanskje ikke sikkert du får jobb med det første heller? Er det noen mulighet for at du kan jobbe f.eks. helger og/eller kvelder når mannen er hjemme? Skjønner at det er vanskelig... Jeg skal være hjemme et år til (føler meg heldig som har muligheten til det), men skal jobbe helgene mine da (hver 3. helg). Da sper jeg på litt økonomisk. Og så får vi jo kontantstøtta. Lykke til med valget ditt! [:)]

Som hb77 sier kan du jo benytte deg av kontantstøtta:)
Eller du kan ha en lavere stilling slik at du slipper full bhg plass? da blir kanskje ikke overgangen så stor[:)]
Ikke lett å "gi slipp" på disse små,det er som du sier ikke lenge siden vi satt med en nyfødt liten "bylt"[:o]

Skjønner deg godt jeg! Jeg har bare storebror 50% i barnehage, nettopp fordi jeg har lyst å ha litt tid med han, så jeg har jobbet redusert. Nå skal K også bare begynne i 50%, og jeg skal fortsette i redusert stilling et par år til. Ja, det blir litt knappere med peng, men for meg er det verdt det likevel [;)]

Siden du ikke har jobb hadde jeg i alle fall tenkt meg om, men nå vet jeg ikke hvor lett det vil være for deg å få en jobb heller. Og kanskje kan du uansett takke ja til bhg, og si opp senere.

Lykke til med valget uansett!

jaaaa;eg forstår deg veldig godt[:)]du synes at barnet ditt e for liten til å gå lange dager i b.h.g.
 eg gruer meg sånn til hun skal begynne i b.h.g selv om vi e så heldige at vi fikk plass til hun i den b.h.g som eg jobber i[:)]men eg synes at de små koser seg sånn i b.h.g og lærer utrolig mye[:)]det e bare litt tøft i starten,så alt går fint.eg synes at du skal takke (ja) til plassen å begynne å finne deg jobb,finner ikke du heltids jobb kan du bare holde barnet ditt hjemme de dagene du e fri liksom[:)]tenk om du finner deg en god jobb også har ikke du barnehage plass!!ønsker deg masse lykke til[:D]

Jeg skal også være hjemme et år til, så jeg slipper sende han i bhg.
Skal jobbe litt kvelder og 3-4 hver helg for å ha litt inntekt.
Tror ikke jeg kommer til å angre på det.

I kommunene er det stort sett ikke noe problem å få vakter ved forskjellige steder som sykehjem, bofelleskap o.l, hvis du er interresert i å jobbe.

Lykke til med avgjørelsen[:)]

ORIGINAL: nora4

jaaaa;eg forstår deg veldig godt[:)]du synes at barnet ditt e for liten til å gå lange dager i b.h.g.
eg gruer meg sånn til hun skal begynne i b.h.g selv om vi e så heldige at vi fikk plass til hun i den b.h.g som eg jobber i[:)]men eg synes at de små koser seg sånn i b.h.g og lærer utrolig mye[:)]det e bare litt tøft i starten,så alt går fint.eg synes at du skal takke (ja) til plassen å begynne å finne deg jobb,finner ikke du heltids jobb kan du bare holde barnet ditt hjemme de dagene du e fri liksom[:)]tenk om du finner deg en god jobb også har ikke du barnehage plass!!ønsker deg masse lykke til[:D]

Meget godt poeng!

Jeg har fått barnehageplass til lillesøster fra 1. august. Da vil hun være 13 måneder. Storesøster har hatt full plass hele tiden, selv nå som jeg går hjemme. Men hun er bare i barnehagen fra 0830-16, av og til kortere. (Hadde jeg jobbet, hadde jeg måttet levere kl. 07, senest). Holder henne hjemme av og til da. I august begynner både lille- og storesøster i ny barnehage. Jeg vil stå arbeidsledig fra 1. mai, og permisjonen går ut 1. juni. Jeg har søkt jobber siden januar, men har ikke en gang blitt kalt inn til intervju, så det blir spennende å se hvordan det vil løse seg med jobbsituasjonen. Det er ikke usannsynlig at jeg blir hjemme uten lønn fram til august, men etter det BØR jeg få meg jobb, hvis ikke blir det tynt med penger.

Lykke til med valget! Og husk; du er ikke en dårlig mor om du velger å la barnet være i barnehage!

Det er MYE lettere med tilvenning for et 13 mnd gammelt barn enn en som er over 2 år! [:-]

De har ikke vondt av barnehage! =) Du kan ta korte dager når du er hjemme, ha avlastningsdager og kosedager! :) De MÅ jo ikke være hver dag om du er hjemme!
Og som de skriver her, kjedelig om du får jobb også har du ikke plass :)

ORIGINAL: **CogJ**

Det er MYE lettere med tilvenning for et 13 mnd gammelt barn enn en som er over 2 år! [:-]

De har ikke vondt av barnehage! =) Du kan ta korte dager når du er hjemme, ha avlastningsdager og kosedager! :) De MÅ jo ikke være hver dag om du er hjemme!

signerer dette[:)]

Det er MYE lettere med tilvenning for et 13 mnd gammelt barn enn en som er over 2 år! [:-]

ehh! det er IKKE min erfaring, og jeg jobber i barnehage!
gråten er mye sårere og seprasjonsangsten er større på små barn. og de bruker lengre tid på å bli trygge disse små, enn de større.
dessuten er større barn mer selvstendige mens de små blir litt etterlatt til seg selv, spessielt på småbarn. fordi 14 barn og 4 voksne klarer ikke å bære, mate, trøste, skifte bleie, legge, rydde, lage mat og slikt. da blir det litt texas.
mye jeg egentlig vil fortelle og si om småbarn i barnehage, men vil ikke såre dere foreldre som ikke har noe annet valg.

men at barn har godt av sosialt samvær er det ingen tvil om. personlig treffer jeg andre mødre med babyene sine et par ganger i uka. noen ganger fler også, så dette er en løsning jeg foretrekker.
jeg skal selv gå hjemme et år til, men finne meg en liten deltids jobb. for total tørke på kontoen min, kan vi dessverre ikke.

det har jeg hørt fra de jeg har snakket med i barnehagene jenten har gått i..

Men er vel forskjellig fra barn til barn! [:)]

det har jeg hørt fra de jeg har snakket med i barnehagene jenten har gått i..

Men er vel forskjellig fra barn til barn! [:)]

joda, det er forskjell fra barn til barn [:)] det skal være sagt [:D]

men i bunn å grunn er det generelt helt omvendt! så om vedkommende fortalte at det gikk veldig fint med ditt barn, var du veldig heldig. for det er nemlig ikke regelen sånn sett. [:)]

jeg er ped leder på storbarn, og når vi startet opp vår barnehage, med en småbarns avdeling og en storbarn. så gikk vår avdeling knikrefritt med oppstart av 18 barn, kanskje et par som slet litt. men generelt gikk det veldig fint. [:)]

men inne på småbarn gråt alle 14 like ivrig i mer eller mindre 1 måneds tid.
husker de annsatte der inne slet veldig! de hadde vondt av de små, samtidig som de hadde hodepine daglig av all gråtingen! [:(]
etter en stund gikk det veldig fint, men jeg kan si mer enn en negativ ting med å ha så små barn i barnehage.
men som sagt, skjønner selvsagt de som ikke har noe valg. [:)]

men igjen, det er veldig individuelt, og det er det fortsatt. noen innrette seg mye bedre enn andre.
de fleste mødrene på småbarn jobber mindre, så de fleste har ikke lange dager. de som har det, får jeg fryktelig vondt av!

ORIGINAL: Piksi

Hva ble valget til slutt?
Spent!

Jeg har sagt ja, men kommer nok til å si opp plassen.
En dag vil jeg gjerne ha han i barnehage, mens neste ikke.

Så jeg tror det blir et år til hjemme. De er jo bare små en gang. Får vi heller dra i åpen barnehage [:)]

ORIGINAL: mummy4ever

ORIGINAL: Piksi

Hva ble valget til slutt?
Spent!

Jeg har sagt ja, men kommer nok til å si opp plassen.
En dag vil jeg gjerne ha han i barnehage, mens neste ikke.

Så jeg tror det blir et år til hjemme. De er jo bare små en gang. Får vi heller dra i åpen barnehage [:)]

Det tror jeg ikke du kommer til å angre på. Alle jeg har snakket med om det sier de er så glade for at de ble hjemme ett år ekstra. Barna er små bare en gang, som du sier. Jeg har ombestemt meg ang jobbing. Skulle egentlig tilbake i jobb i helgene mine, men tar permisjon fra hele stillingen 1 år til. Ellers måtte jeg jobbet julaften kvelden. Nå kan jeg heller ta ekstravakter når det passer sånn. [:D]

Korsjn får man til å ta forlenget foreldre-permisjon? Hadde bare et år me sønnen min e.

Puski86 skrev:
Korsjn får man til å ta forlenget foreldre-permisjon? Hadde bare et år me sønnen min e.

du kan enten ta permisjonen gradert (jobbe noen dager i uka og perm resten), eller du kan ta ut ulønna perminsjon fra jobben din.

Back
Topp