Barnehage-start og dårlig samvittighet

Bkno6162382

Andre møte med forumet
Jeg lurer rett og slett på om det er flere som «gruer» seg til at 1-åringen skal starte i bhg? Jeg skulle gjerne gitt barnet fri et par dager i uka for å roe ned, ha tid sammen før årene suser avgårde, men vi planlegger en til og jeg «må» jobbe fullt for og få maks ut av permisjonspengene. Planlegger å gi barnet fri et en-to dager når jeg går i permisjon og også gå ned til deltid etter det og ha alle hjemme to dager i uka. Jobber selv med barn, og vet det kan være både stressende og mye for de minste. Jeg er FOR alt de skal lære og alt det sosiale, og mener selvfølgelig at barnet bør gå i barnehage, så ikke den diskusjonen jeg ønsker innspill på[emoji6].

Gruer meg ikke. Har en til, så vært igjennom det før. Men vi har nå endra fra full plass til 80%, så jeg kjenner at jeg er glad for at vi har den muligheten.

Gruer meg ikke. Har en til, så vært igjennom det før. Men vi har nå endra fra full plass til 80%, så jeg kjenner at jeg er glad for at vi har den muligheten.

Ja, vi tenker å klare oss på mindre [emoji23][emoji6]. Tror man bruker penger etter det man har. Gruer meg ikke til at barnet ikke trives eller klarer seg der, men at barnet faktisk må være der fra 07.00-16.30, hver dag.. og at vi får lite tid sammen.

Jeg lurer rett og slett på om det er flere som «gruer» seg til at 1-åringen skal starte i bhg? Jeg skulle gjerne gitt barnet fri et par dager i uka for å roe ned, ha tid sammen før årene suser avgårde, men vi planlegger en til og jeg «må» jobbe fullt for og få maks ut av permisjonspengene. Planlegger å gi barnet fri et en-to dager når jeg går i permisjon og også gå ned til deltid etter det og ha alle hjemme to dager i uka. Jobber selv med barn, og vet det kan være både stressende og mye for de minste. Jeg er FOR alt de skal lære og alt det sosiale, og mener selvfølgelig at barnet bør gå i barnehage, så ikke den diskusjonen jeg ønsker innspill på[emoji6].
Her skal du få et godt tips; kvitt deg med den dårlige samvittigheten først som sist - den gjør ingenting godt.
Fokuser heller på å gjøre det beste ut av tiden dere har sammen. Javel, så har man kanskje bare to timer sammen på ettermiddagen før ungen er klar for senga. Men gjør de timene så bra som mulig. Bruk helgene godt, vær til stede for barnet ditt de stundene dere har sammen.
De fleste av oss må jobbe, det kommer vi ikke fra - da hjelper det svært lite å sitte med dårlig samvittighet dag ut og dag inn.
Barnehagen er en skummel plass for førstegangsmammaer, jeg har følt det akkurat likt som du. Men nå begynner minstemor i barnehagen i morgen, og denne gangen har jeg ikke tenkt til å bruke så mye som et sekund på dårlig samvittighet.

Gruet meg så at jeg droppet bhg-start med han til nå (23 mnd). Har vært hjemme med kontantstøtte, det har vært strevsomt, men jeg har ikke angret et sekund! Det er garantert ikke det svaret du ville høre :p altså! Jeg ønsket også å prøve fort igjen på neste siden det tok 2-3 år før han vi har ble til, men skrudde det ned til at det ikke er sikkert vi får flere og da vil jeg være 100% for han den tiden han er veldig liten! Nå begynner han som 23 mnd gammel gutt i bhg. Pappaen skal ha perm en dag i uka dette året, og jeg har tatt 20% perm og er en dag hjemme med han til nyttår. Er jeg gravid da går jeg heller opp i 100% ;) Såvidt jeg har skjønt er det kun inntekten man har når man søker permisjon ca 3 mnd før termin som avgjør utregningen av hva man får i permisjonslønn så sant man har hatt lønnet inntekt i minst 6 av de 10 siste mnd.

Gruet meg så at jeg droppet bhg-start med han til nå (23 mnd). Har vært hjemme med kontantstøtte, det har vært strevsomt, men jeg har ikke angret et sekund! Det er garantert ikke det svaret du ville høre :p altså! Jeg ønsket også å prøve fort igjen på neste siden det tok 2-3 år før han vi har ble til, men skrudde det ned til at det ikke er sikkert vi får flere og da vil jeg være 100% for han den tiden han er veldig liten! Nå begynner han som 23 mnd gammel gutt i bhg. Pappaen skal ha perm en dag i uka dette året, og jeg har tatt 20% perm og er en dag hjemme med han til nyttår. Er jeg gravid da går jeg heller opp i 100% ;) Såvidt jeg har skjønt er det kun inntekten man har når man søker permisjon ca 3 mnd før termin som avgjør utregningen av hva man får i permisjonslønn så sant man har hatt lønnet inntekt i minst 6 av de 10 siste mnd.

Det er lønna du har ved permisjon start som avgjør hva du får. Men du har ikke rett til å gå til fullstilling dersom du har søkt om redusert i en periode og ønsker å gå tidligere tilbake til full...

Det er lønna du har ved permisjon start som avgjør hva du får. Men du har ikke rett til å gå til fullstilling dersom du har søkt om redusert i en periode og ønsker å gå tidligere tilbake til full...

Derfor har jeg ordnet det slik at jeg søker kun for et halvår om gangen ;)

Jeg gruer meg også når jenta vår på ca 1 år når hun skal begynne i barnehagen. Hun kommer til å være så liten og minst på avdelingen.
Førstemann var over ca 15 mnd når han og begynte og det gikk bra.

Jeg både gruer og gleder meg.... gruer meg for at lille er blitt så "stor" at barnehage er nødvendig, og gruer meg fordi jeg ser at hun faktisk trenger annen stimulering enn hva vi kan hjelpe med her hjemme.... gleder meg fordi jeg har ordnet det slik at det er pappaen som skal ta tilvenningen i barnehagen, og gleder meg fordi hun skal ha barnehage bare 2 dager i uka frem til august...
Skal også sies at det blir godt å ha henne i barnehagen 2 dager i uken siden jeg får nok en baby om 2 måneder...

Var i samme situasjon i fjor og når jeg nå leverer 2 åringen i bhg får jeg flash back hver gang jeg hører de aller minste gråte etter mammaen sin. For meg og vår lille jente var bhgoppstart et mareritt. Usikker på hvem av oss som gråt mest,men det var det værste jeg har opplevd i hele mitt liv. Vi hadde ikke noe annet valg enn å sende henne dit,da vi bygde hus og var avhengige av 200% jobb.
Men ja,jeg var nervøs i flere månender før oppstart!

Ønsker dere masse lykke til,mitt beste råd er å huske at du kjenner ditt barn best,prøv å gi barnet god tid til å bli kjent med de voksne før du går. Glem alt om 3 dagers tilvenning,dette varierer så utrolig mye fra barn til barn!

Ja, vi tenker å klare oss på mindre [emoji23][emoji6]. Tror man bruker penger etter det man har. Gruer meg ikke til at barnet ikke trives eller klarer seg der, men at barnet faktisk må være der fra 07.00-16.30, hver dag.. og at vi får lite tid sammen.

Hadde samme tanker. Det hjalp meg noe å tenke på at de gjerne sover et par timer, så dagen blir ikke så lang for dem.
Men det blir lite tid sammen, særlig i starten syns jeg det eneste vi rakk var å spise middag :( Det har gått seg litt til nå, bedre rutiner og litt senere legging (snart ett år i bhg). Må bare nyte helgene ;)

Jeg gruet meg. Og det var like jævlig som jeg forestilte meg det :p Men det går over. Ha ungen hjemme så mye du har mulighet til. Trist å lese at du må jobbe så mye at du får dårlig samvittighet, at samfunnet er lagt opp sånn for at du skal ha råd til å få et barn til.. huff.. Burde vært en annen ordning på det.

Hvorfor ha to tette på bekostning av mindre tid med eldste? Kan du ikke bare vente litt med å få nr to til eldste er mer klar for full barnehage?

Back
Topp