Barnehage råd

Daddycool

Blir kjent med forumet
Hei,

Ønsker input fra dere da jeg ikke har mange bekjente med barn, og sliter derfor med å få råd.
Min datter er 1,5 år - den siste måneden har vi fått to telefoner fra bhg om skade. Først hadde hun falt og slått seg under øyet, slik at halve ansiktet var forslått. I går ringte de igjen og fortalte at hun hadde blitt bitt av en annen unge, men at bittet ikke hadde gått gjennom huden, noe som stemte. I tillegg har jeg funnet en kul i hodet hennes, og litt størknet blod, som også stammer fra et fall i bhg, men som bhg unlot å fortelle, men som ble nevnt da jeg spurte. Det så ut for meg som et skrubbsår. Videre har jeg ved en anledning funnet hun mutters alene i en sklie, uten noen voksne i umiddelbar nærhet til å kunne gripe inn om hun bestemte seg for å gå ned stigen som hun kom opp (da hadde hun gått på snørra). Dette er dog et par måneder siden.

Er dette å anse som normalt, og noe man må forvente? Jeg liker ikke utviklingen og frekvensen på skadene, selv om det har gått bra alle gangene. Men samtidig er frøkena av typen som er sterk motorisk og uredd. Hjemme flytter hun på stoler, for å klatre på stolen og videre på bord o.l - hun må derfor følges med. Jeg har avtalt et lite møte med pedagogisk leder over helga, men jeg vet ikke om dette er å fremstå som hysterisk, eller om reaksjonen min er berettiget(?).
 
Vanskelig å si. Noen barn skader seg mye og andre lite uten at barnehagen har skyld i verken det ene eller andre. Her feks kommer nr 2 hjem med blåmerker så og si hver dag og på sommeren får hun så og si daglig plasterlapper, hun er en uredd type som handler før hun tenker. Nr 1 derimot er en forsiktig type og har knapt hatt ett blåmerke i sitt liv. Her ringer de ikke om skade hvis det ikke er alvorlig. De vil aldri klare å følge med alle hele tiden i en barnehage uansett hvor flinke de er. Ut i fra hva du skriver tenker jeg at du overreagerer litt, men jeg kjenner situasjonen som sagt kun utifra det du skriver .
 
For vårt barn helt normalt , han hadde alltid blåmerker, slo løs tenner to ganger på 3 mnd og en god del skrubbsår. Min var ekstremt motorisk og uredd , då knall og fall regnet jeh med. Vi ble heller ikle ringt etter ved enhver skade og det tenker jeg ikke rr nødvendig heller.
 
For vårt barn hadde dette vært unormalt få skader siden august! :hilarious:
her har det vært så mye at jeg kun vil ringes etter om det er snakk om at vi må til lege eller at de ikke får trøstet han.
Tenk så tøff ho er som tørr å utforske leker og grenser, tåler å få seg noen knall og fall, og tørr å prøve igjen! Er jo helt magisk! Så tøff a!
 
Synes det er fint at du tar en liten samtale med pedagogisk leder, det er viktig for samarbeidet at dere snakker godt sammen, og at du forteller det du tenker på. Slik at det ikke blir en irritasjon over lengre tid, også vil terskelen for å ta kontakt med de senere mye lavere ved slike situasjoner ☺️ Dere får nok også litt bedre tid til en samtale når dere snakker sammen slik enn ved henting og levering, når man kanskje har mange foreldre å snakke med, er alene igjen på jobb og/eller har mange andre barn å følge opp.

Det er ingen hemmelighet at det ofte er dårlig bemanning i barnehagene. Tenker da spesifikt på at du fant jenta di alene i rutjebanen. Man skulle gjerne hatt blekksprut-hender og klonet seg i mange mange fler som barnehageansatt. Du så allikevel bare noen minutter av dagen, og også de minste liker å tusle rundt og utforske for seg selv, så at dette er normen er nok ikke sikkert ☺️

Når det kommer til skader så er det ikke til å unngå, og inngår ofte i en del lek, noen er mer uheldig enn andre også, men slikt skjer og er relativt vanlig når de utfolder seg motorisk.

Når det kommer til biting så kan det også skje, men gjentar det seg, så er det bare å ta det opp, men regner også forhåpentligvis med at personalet da følger tettere opp for å unngå det.

Jeg har opplevd alt dette med min 5-åring selv, også har jeg også opplevd dette som ansatt i barnehage hvert eneste år, det er vanskelig å unngå, selv hvor godt man følger med og følger opp. ❤️ Man ønsker jo ikke at barna skal skade seg unødvendig!! Men barna må også få lov til å prøve selv, og da er det en risiko (kalles altså risikolek) , og den er utrolig lærerik og verdifull for barna. De tørr å prøve, faller, prøver igjen, lærer, vokser.
 
Minsten her (3år snart) slo ut høyre fortann i begynnelsen av året (hjemme) , har brukket av et hjørne av venstre fortann (bhg) og har konstant blåmerker rundt forbi på kroppen. Noen er bare mer vågale, mens andre er mer forsiktige. Den ene uka ble jeg møtt 4 av dagene med "ehh, ****** har falt ned fra en stol" eller "****** falt ned fra *sett inn det som passer*". Han har alltid vært en apekatt som er høyt og lavt:nailbiting:
De rundt syntes at dette var mye fall og lurte på om ikke bhg passer på, men jeg klarer ikke å være på ham 100% hele tiden. Da kan jeg absolutt ikke forvente at de kan holde øye med ham hvert eneste sekund :p

Skal sies at han er veldig sterk motorisk nå og har vært det lenge, så mindre skader nå:hilarious:
 
Dette hadde vært normalt for begge mine, men skal sies at de ikke ringer for sånt hos oss, de ringer hvis de er usikre på hvordan formen til barnet er etter en skade, eller hvis de må til lege, ellers sier de bare fra ved henting.

Barn er forskjellige, Og så lenge du opplever at hun er utforskende og uredd hjemme, ville jeg tenkt at det er positivt at hun er trygg nok til å være det i barnehagen også. Her er det eldste som skader seg oftest, fordi han er mer uredd, men begge kan fint ha blitt bitt og hatt et fall innen samme uke flere ganger uten at jeg hadde tenkt noe mer over det. Hvis mine har sår i hode/på ryggen og vi ikke ble informert ved henting, har jeg spurt om det dagen etter, og de har alltid visst hva det skyldtes.

jeg syns det er flott at du skal ha møte med ped leder, alltid flott å ha god kommunikasjon med Bhg :)
 
Er man usikker, så er det jo bare bra å ta en prat med pedleder. Lufte noen bekymringer. Vi har fått to tlf på alle de årene våre har gått i bhg, men da har det vært mer alvorligere enn dette. De har aldri ringt pga biting og mine har hatt mange bitemerker. Det ene bitemerket var veldig stygt.
 
Den tiden jeg jobbet i barnehage så ville jeg blitt flau om foreldrene hadde funnet en ett åring alene i en sklie. For joda vi lot dem også få lov å utforske selv, men hadde alltid et øye med dem og viste hvor de befant seg. Og skulle de havne oppe i et lekehus så ville jeg gått bort å passet på ekstra. Så om slikt hadde skjedd mens jeg var på jobb hadde jeg blitt glad for å få beskjed slik at jeg hadde skjerpet meg med oppfølgingen. Å ja man kan ikke dele seg opp å være alle plasser hele tiden, men det er derfor man prøver å være på steder hvor man har overblikk
 
Den tiden jeg jobbet i barnehage så ville jeg blitt flau om foreldrene hadde funnet en ett åring alene i en sklie. For joda vi lot dem også få lov å utforske selv, men hadde alltid et øye med dem og viste hvor de befant seg. Og skulle de havne oppe i et lekehus så ville jeg gått bort å passet på ekstra. Så om slikt hadde skjedd mens jeg var på jobb hadde jeg blitt glad for å få beskjed slik at jeg hadde skjerpet meg med oppfølgingen. Å ja man kan ikke dele seg opp å være alle plasser hele tiden, men det er derfor man prøver å være på steder hvor man har overblikk
Det kommer vel helt an på sklien , te ker jeg. Store sklier følger man med litt mer.
 
Det kommer vel helt an på sklien , te ker jeg. Store sklier følger man med litt mer.

Joda jeg har ikke sett dette nevnte lekestativet. Men igjen så reagerer mor til barnet på at dette er litt dristig. Og da tror jeg ikke det gjør noe om de i barnehagen følger litt ekstra med. Det er jo en grunn for at det er voksne som jobber i barnehagen og at ungene ikke bare blir satt der til oppbevaring frem til at mamma er ferdig på jobb. I tillegg så skal man som forelder være trygg på at man forlater barnet til noen som kan jobben sin. Og føler man at man får en del ufine opplevelser, så er det flott at man sier fra, slik at barnehagen kan gjøre noe med det. Og ofte er det litt mer vekt i foreldrenes ord fremfor kollegaers ord. Dette har nok litt med at det lett blir endel drittslenging mellom kollegaer så det blir bare en liten filleting som man irriterer seg over, mens når foreldrene kommer med ting så må man ta tak i problemet. Så personlig mener jeg uansett hvor stor eller liten sklia er så har de voksne ansvar for å følge opp barna
 
Back
Topp