barnehage plass

waghau

Glad i forumet
Har alle her fått barnehage plass?
Her i Bergen er det tydligvis veldig vanskelig å få det. VI har ennå ikke fått Benjamin inn i barnehage og syntes dette er kjempe dumt. Jeg søkte om å få han inn i oktober 09 og skte ganske rett etter vi fikk personnr hans. OG han er nå på 6 i den ene barnehagen og det er den han ligger best ann i. Uff er det sånn alle andreplasser også eller er det bare Bergen som er sånn [:'(]

Man har jo lovfestet plass fra august det året de fyller et år,men ikke før.
Vi har fått tilbud om plass i barnehage fra høsten,men har valgt å takke nei.
Fikk ingen av de ønskene vi hadde satt opp og da har jeg heller klaget på det vedtaket komunen har gjort og samtidig søkt i nabokommunen.
Så får vi bare håpe det ordner seg i lpet av sommeren,for han trenger jo en plass.

Det er desverre ikke så mye annet enn å vente til august,men du kan jo ringe rundt til de forskjellige bhg i ny og ne.
Hjelper alltid å mase litt [8D]

Sofie har ikke barnehageplass, men vi søkte ikke til dette fellesopptaket da. Hun får plass uansett fra august, men de prøver å se om de klarer å skvise henne inn der nå, vi venter på å få høre.

Hei på dere[:)] Så trist å høre at dere ikke har fått bhg plass... De fleste plasser i Bergen har full bhg dekning, så dere er veldig uheldig da! Lite å gjøre med og, de har jo egentlig ikke krav på plass før til høsten...
Carmen fikk plass i okt. i fjor, men begynte ikke ordentlig før i Januar da... Kjipt å betale for de mnd vi ikke brukte plassen, men er veldig glad for det nå! Vet ikke hva vi hadde gjort ellers!
Håper iallefall det løser seg for dere snart[:)] Klem fra oss!

vi har søkt fra august og fikk 1 valget vårt[:D]
men her e overflod med barnehageplasser [;)]

Ja vi har plass :) har gått i bhg siden midten av februar,søkte da vi fikk fødselsnr.I BERGEN :)

Søkte ikke før i januar nå, og fikk plass på førsteønsket i Trondheim. [:)] Begynner der 1. august!:)

Niklas begynte i bhg i slutten av november.. (lille knøttet)

Adele starter i august, men 80 % plass, jeg skal jo gå hjemme et år til, så kos å ha ho hjemme litt og.
Ho starter i barnehagen mamma jobber i, så jeg vet ho vil være i gode hender[:D]

ORIGINAL: *englefjes*

Man har jo lovfestet plass fra august det året de fyller et år,men ikke før.
Vi har fått tilbud om plass i barnehage fra høsten,men har valgt å takke nei.
Fikk ingen av de ønskene vi hadde satt opp og da har jeg heller klaget på det vedtaket komunen har gjort og samtidig søkt i nabokommunen.
Så får vi bare håpe det ordner seg i lpet av sommeren,for han trenger jo en plass.

Det er desverre ikke så mye annet enn å vente til august,men du kan jo ringe rundt til de forskjellige bhg i ny og ne.
Hjelper alltid å mase litt [8D]

Inntaket har jo vært nå og vi fikk liksom aldri noe brev og da ringte jeg og han sa han ikke var kommet inn nå til høsten. Så ble jeg jo drit sur og spurte hva de mente med full barnehage dekning osv, men kunne ikke svare serlig for seg der. Men eneste de sa var at han skulle få seg en plass i løp av 2010. Det var pålagt siden jeg hadde søkt i 2009.

Og tro meg jeg har mast på de som bare det hehe, hjelper liksom ikke [:'(]

ORIGINAL: Frøken.Grønn

ORIGINAL: waghau

Har alle her fått barnehage plass?
Her i Bergen er det tydligvis veldig vanskelig å få det. VI har ennå ikke fått Benjamin inn i barnehage og syntes dette er kjempe dumt. Jeg søkte om å få han inn i oktober 09 og skte ganske rett etter vi fikk personnr hans. OG han er nå på 6 i den ene barnehagen og det er den han ligger best ann i. Uff er det sånn alle andreplasser også eller er det bare Bergen som er sånn [:'(]

KOmmer bare an på hvor i Bergen du søker... Vi fikk plass fra januar av, uten problem...

Det er jo klart at det kommer ann på hvor du søker, men de fleste søker jo gjerne rundt der de bor eller andre steder om de har noe forhold til det. Men de kan ikke akkuratt kalle det full dekning når man ikke kommer inn i nærheten av der man bor en gang. Ringte komunen og snakket med de om det var mulighet i noen andre en de jeg hadde søkt i og for øyeblikke var det eneste ledigt langt ut på sotra og det er uaktuelt for meg og busse ut der om morningen for så opp i fana på jobb liksom.( har ikke lappen). Men det er no godt å høre at ikke alle har det sånn i bergen [:D]

Så lenge dere har søkt innen fristen,så må de tilby ham en plass.
Se her:

§ 12a. Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

Tilføyd ved lov 8 aug 2008 nr. 73 (i kraft 1 jan 2009 iflg. res. 26 sep 2008 nr. 1048).

Hvis de ikke har en plass til ham,så må de faktisk opprette en.
Dette er jo en helt klar plikt for kommunen,ikke noe de skal vurdere i det hele tatt.
Jeg hadde sendt en klage på vedtaket.

Lykke til :)

PS:Man har selvfølgelig ikke krav på plass i hvilken barnehage man vil,men plass har han krav på.

ORIGINAL: *englefjes*

Så lenge dere har søkt innen fristen,så må de tilby ham en plass.
Se her:

§ 12a. Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen der det er bosatt.

Kommunen skal ha minimum ett opptak i året. Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.

Tilføyd ved lov 8 aug 2008 nr. 73 (i kraft 1 jan 2009 iflg. res. 26 sep 2008 nr. 1048).

Hvis de ikke har en plass til ham,så må de faktisk opprette en.
Dette er jo en helt klar plikt for kommunen,ikke noe de skal vurdere i det hele tatt.
Jeg hadde sendt en klage på vedtaket.

Lykke til :)

PS:Man har selvfølgelig ikke krav på plass i hvilken barnehage man vil,men plass har han krav på.

Å tusen takk for hjelpen [:)] Det var veldig greit å få vite, for de sa til meg at han var nødt å få plass i løp av 2010 og det kunne liksom være i snutten av dette året også sa de. Men da kan jeg jo bare slenge låve i trynet på de så ser vi hva de sier da :-) Tusen takk

Vi fikk plass på 3. valget vårt. Men d va egentli andrevalge da, men satt en anna bhg på andrevalg fordi Linea (busybee si Linea) går i bhg sammen me Eline no, å d hadd vært kosli om dem kom i samme bhg igjen.

De to går i en familiebarnehage i Oslo no. Når æg prøvd å få bhg plass i kommunen her fra januar av, så flira dem bare av mæg. Frekke kjerringa på bhg-kontore [:@]

vi har heldigvis fått bhg plass fra aug på første valget vårt [:D] storfornøyd med det .. bare 5 min å gå i stedenfor å vente på buss og kjøre buss til byen for så å gå til dagmamma for å levere, for så å ta buss tilbake til jobb på andre siden av byen ...bruker jo 1 time på lever og komme meg på jobb...

Back
Topp