Barnehage og uteklær

Til dere som bor i kalde nord. Hvilken uteklær har dere i barnehagen?
Akkurat nå? Softshelldress til minste på 1 år og parkdress fra Reflex til eldste på 2,5 år. Regnklær. De har begge to ullklær til å ha under, og regnvotter og skallvotter. Begge har tynne luer, yngste har delvis gått over til tykk Kivat-lue pga lave temperaturer og vind. Nå er nye vintersko innkjøpt, tenker å sende de med minste i barnehagen snart. For plutselig er det 3 grader og joggesko er for tynt.

Snart blir det vinterdresser fra Reima, vintervotter fra Reima og luer fra Kivat. De har fortsatt ull til å ha under når det trengs, og skal strikke enda et sett til minste slik at de har både tykke ullklær og tynne ullklær. Her vi bor blir det ikke vanvittig kaldt da, det er ved kysten .

Drister meg til å svare selv om jeg bor lenger sør i landet. Tror de samme klærne fint kan brukes i nord også, største forskjellen er kanskje bare hvor lenge man bruker den varmeste vinterdressen.

Etter å ha prøvd litt forskjellig, er jeg UTROLIG fornøyd med Polarn og pyret sin skalldress med avtagbart fleecefôr til årstida vi er i nå. Uten fôret funker den som beskyttelse mot vind på tidlig høst, eller tidlig om morgenen feks, og med fôret er den straks mye lunere, den blir også varmere om man har en tynn ulldress utenpå de andre klærne. Akkurat nå kan den brukes uten ekstra tøy under, skallklærne krever at man har ekstra tøy under.

Andre uteklær:
Skallbukse og skalljakke
Vanlig regntøy, jakke og bukse
Fôret regntøy - har prøvd Didricksons sitt todelte med fleece og Katnakken sin vinterregndress med fôr. Synes sistnevnte er varmest. Kan hende mer aktuelt i sør, da vi kan ha mye bløtt slapsevær på vinteren som gjør vinterdressen klissbløt etter 10 min. Men det kan jo også være mye vind, regn og 4-5 grader i nord regner jeg med.
2 Vinterdresser, så den ene kan vaske og tørke til dagen etter. Begge har jeg fått/kjøpt brukt, en fra didrickson og en fra wheat. Begge er veldig gode og varme
Dock boots - støvler som holder beina varme ved kald høst/våt vinter. Helt vanntette og veldig mye varmere enn vanlig gummistøvel.
Overgangssko
Vintersko

Og av tilbehør
minst 2 par regnvotter
Varme vintervotter, Hestra sine satt god på 1åringen i fjor. Liker også hjemmestrikket ullvott med ufôra regnvott over.
3 Balaclavaer: En helt tynn i ull, En litt tjukkere og en skikkelig varm til de iskalde dagene. Kivat har de beste og varmeste av de vi har prøvd.
Bhg vil ikke ha lue med knyting under haka her, og de er ikke like flinke til å huske å ta på strikkehalsene jeg sender med. Så derfor kjører vi bare halslue, og det er også det de liker best.

Tynn ull innerst. Mellomlag til å regulere temperatur (hjemmestrikk/tykkere ull/fleece tøy). Og skalltøy/regntøy ytterst :) Da har dere det dere trenger til det meste! Her går ungene i friluftsbarnehage så har i tillegg kjøpt foret regntøy. Det er egentlig en litt unødvendig sak, men ettersom de er ute hele dagen og det regner mye på høsten og vinteren i fjor var full av slaps (bor i Trøndelag) så hadde vi behov for ekstra regntøy. Kjøpte da heller et med for enn å ha to stykk uforet :) Men i de fleste barnehager holder det med ett sett og da hadde jeg kjøpt uten for ;) Når temperaturen sniker seg ned mot 0 begynner jeg å finner frem vintertøyet. Var 3 grader i morges, men er meldt 18 grader på mandag så venter litt med vinterdressen :p

Back
Topp