Barnehage og soving

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Frøkna vår har akkurat startet i barnehagen, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det ift soving.

Fram til nå har det variert om hun har sovet 1 eller 2 dupper hjemme. Det har kommet litt ann på når hun har våknet om morgenen. Har hun sovet lenger enn 07.00 så har vi bare tatt 1 dupp ellers så blir det for sent med 2 dupper ift legging for natta. Problemet er at hun sover bare 1 time om gangen, og vi merker at det blir litt for lite. Hun ser trøtt ut i øynene og hun blir veldig sutrete på kvelden.

I barnehagen legges de etter frokost og etter lunsj, men dette blir for tett for frøkna vår. Det funker i hvert fall ikke hjemme, men de blir jo mer slitne i barnehagen så kanskje det vil funke på sikt der.

Spørsmålet er om vi skal:
1) Prøve 2 dupper, evt at hun vekkes etter en viss tid på dupp 1, slik at hun forhåpentligvis er (mer) trøtt etter lunsj
2) Prøve å venne henne til 1 dupp (Kun etter lunsj) og håpe at hun sover lenger enn 1 time. Vet jo da at det blir en overgangsfase hvor hun kommer til å være veldig trøtt før hun legges

Hva er deres erfaringer og hva vil dere anbefale?
 
Mine har fort vent seg til å sovr berre ein dupp i barnehagen sjølv om dek sov 2 heime.

Eldste sov 2 gonger heime eit halvt år etter at ho starta i barnehagen, men berre 1 i barnehagen. Yngste fekk 2 kviler i barnehagen om ho trengte det, men vente seg fort til berre 1. Heime vart jo også fort vant til berre 1.

Så dei er tilpasningsdyktige, og klarer å holde koken meir i barnehagen fordi der er det meir som skjer.

Om ho har sove litt lite på dagen ville eg prøvd å legge litt tidligere på kvelden i ein periode, for å få nok søvn. Eller vente og sjå om det går seg til med å sove lengre på den eine kvilen ho har.
 
Mine har fort vent seg til å sovr berre ein dupp i barnehagen sjølv om dek sov 2 heime.

Eldste sov 2 gonger heime eit halvt år etter at ho starta i barnehagen, men berre 1 i barnehagen. Yngste fekk 2 kviler i barnehagen om ho trengte det, men vente seg fort til berre 1. Heime vart jo også fort vant til berre 1.

Så dei er tilpasningsdyktige, og klarer å holde koken meir i barnehagen fordi der er det meir som skjer.

Om ho har sove litt lite på dagen ville eg prøvd å legge litt tidligere på kvelden i ein periode, for å få nok søvn. Eller vente og sjå om det går seg til med å sove lengre på den eine kvilen ho har.

Takk for svar. Når tenker du det er lurt å legge på kvelden da? Hun pleier å legge seg mellom 18.00-18.30. Hun sover aldri senere enn 14.00 (sover hun senere blir leggingen vanskelig) Noen dager er hun mer sutrete og trøtt enn andre da legges hun rundt 18.00
 
Om mi minste på 1,5 år er veldig trøtt på kvelden legger vi kl 18.00. Elles nærmere 19.00. Det er du som kjenner barnet ditt best.
 
Back
Topp