Barnehage og seksualitet

pappajan

Andre møte med forumet
På foreldremøtet ble det tatt opp tema rundt seksualitet. Det er forsåvidt fint, men jeg ble lettere sjokkert da det viser seg at barnehagen nokså er ganske liberale i holdningen. Dersom hen valgte å vise frem kjønnsorganet til de andre barna, så var det normalt praksis at de voksne ikke grep inn med mindre noen følte seg virkelig brydd. Videre så ble det sagt at dersom 2 barn ville utforske hverandre, så ble de bare plassert vekk fra de andre barna slik at de kunne få gjøre det i fred.
I frykt for å være konservativ, men dette kan da ikke være riktig tenkte jeg. Joda, det var "bransjestandard" for alle barnehagene fikk vi høre. Jeg er fremdeles sjokkert.
Hvordan er det i deres barnehager, og hva mener dere er greit og ikke greit?
 
Unger i barnehagealder er ganske utforskende. Tenker at barnehagen bør fokusere på at man er herre over egen kropp og lære om samtykke. Å plassere unger bort fra andre når de undersøker hverandre aner jeg ikke om er lurt eller ei.
 
Mine holdninger er sikkert ikke konsensusen her, men jeg mener at "herre over egen kropp" ikke skal trumfe at enkelte barn må se på, løpe fra eller bli bedt om å ta på andres skjønnorganer.
 
På foreldremøtet ble det tatt opp tema rundt seksualitet. Det er forsåvidt fint, men jeg ble lettere sjokkert da det viser seg at barnehagen nokså er ganske liberale i holdningen. Dersom hen valgte å vise frem kjønnsorganet til de andre barna, så var det normalt praksis at de voksne ikke grep inn med mindre noen følte seg virkelig brydd. Videre så ble det sagt at dersom 2 barn ville utforske hverandre, så ble de bare plassert vekk fra de andre barna slik at de kunne få gjøre det i fred.
I frykt for å være konservativ, men dette kan da ikke være riktig tenkte jeg. Joda, det var "bransjestandard" for alle barnehagene fikk vi høre. Jeg er fremdeles sjokkert.
Hvordan er det i deres barnehager, og hva mener dere er greit og ikke greit?
Hm, vanskelig å vite hva jeg skal synes om det. Det er så viktig at nakenhet og seksualitet ikke blir skamfullt. Samtidig så tenker jeg at det er et ansvar å lære barn også å tøyle seg blant andre nettopp for at de ikke skal presse seg på noen som ikke vil. Dersom barna er jevnbyrdige og utforsker litt, så tenker jeg at det er greit så lenge begge er med på det. Så var det å være sikker på at begge tør å si nei når de ikke vil da. Nei, dette er vanskelige problemstillinger, men tenker umiddelbart at barn etterhvert må få en beskjed om at man ikke driver og drar ned buksa foran andre og viser kjønnsorganer osv. Det kommer jo an på hvor store barna er også.
 
Mine holdninger er sikkert ikke konsensusen her, men jeg mener at "herre over egen kropp" ikke skal trumfe at enkelte barn må se på, løpe fra eller bli bedt om å ta på andres skjønnorganer.

Er det noen som MÅ se på eller ta på, da? Jeg antar da at barnehagen lærer barna at de kan gå vekk eller si nei om de ikke vil.. Det er neppe noen som blir tvunget til å se på andres kjønnsorgan ;) Det er nok bare det at om begge parter vil, så får de lov.
 
Det er nok noe i at om man gjør nakenhet eller kjønn til en skambelagt greie, så kan barna for bli ekstreeemt opptatt av det. Hvis en drar ned buksa og sier "her er tissen min" så er ikke det så dramatisk og sprøtt som det ville vært om kollegaen din hadde gjort det samme ;)
De andre barna rundt vil vel se på barnet og tenke at "ja, der er tissen din" også leker de videre som om ingenting spesielt hadde skjedd.
Jeg er helt sikker på at barnehagen også tar med aspektet om at man kan ta på sin egen tiss, men ikke på andre sine tisser. Å utforske hverandre høres litt ekstremt ut i ordlyd, men trenger ikke bety så mye mer enn at barna viser hverandre tissene sine :p også er de ferdig med det. Om de voksne gjør det til en stor sak, er sjansen større for at å vise frem tissen faktisk eskalerer fremfor å bare skje et par ganger.

Om dette uroer deg, så ta kontakt med avdelingsledere og spør hvilke konkrete situasjoner de har hatt. Jeg har ikke inntrykk av at dette er noe som skjer ofte i barnehage, selv om det høres ut som dagligdagse hendelser i en slik beskrivelse :)
Jeg tror det egentlig er snakk om gjøre dette til en så liten greie som mulig, men at du har fått inntrykk av at det er litt mer motsatt? At barna skal "tvinges" til å se på osv. Jeg tror heller at de ikke vil bry seg så mye. For barna er det like naturlig å si se, her er tissen min og se, her er øyet mitt.
Men fokus på at man bestemmer over sin egen tiss er såklart naturlig. Og om man tar på tissen er det jo vanlig å vaske hender etterpå. Ikke sikkert det blir så gøy å dra ned buksa om man må bruke tid på å vaske seg også.
 
Har aldri hørt om at barn blir plassert på et eget sted for å utforske hverandre, men ellers er dette praksis hos oss sånn jeg har forstått det.
 
HVA!

Nei og nei.

Dette syntes jeg ikke var greit...
Utforske eller ikke, skam eller ikke, akkurat som man lærer at noen ting er greit å gjøre visse steder og andre ting ikke.

Dessuten, utforske kan barn gjøre på hjemmebane, det er mer der det hører til og ikke i barnehagen!

Man får ikke skam følelse bare fordi man får vite at man ikke kan blotte seg overalt men at det fins visse regler å følge!

Jeg vil ikke at mitt barn skal få sprade rundt naken i barnehagen når jeg sender det dit fullt påkledd! En ting er klesskifte men dette er noe helt annet.
 
Last edited:
Er det noen som MÅ se på eller ta på, da? Jeg antar da at barnehagen lærer barna at de kan gå vekk eller si nei om de ikke vil.. Det er neppe noen som blir tvunget til å se på andres kjønnsorgan ;) Det er nok bare det at om begge parter vil, så får de lov.
Så finnes det alltid barn som ikke tør å si nei om de ikke vil ;)
 
I denne situasjonen ville jeg hørt litt nærmere med barnehagen hva de mener med å utforske hverandre. Det høres jo veldig merkelig ut at de legger til rette for at barna kan trekke seg unna de andre og utforske hverandre i fred. Da blir det jo i hvertfall spennende tenker jeg. Det er også vanskelig å vite hva man samtykker til når man er et barn, og noen har kanskje problemer med å si nei. Det er stor forskjell på å se 'Ola' tørke seg på do, og tilfeldigvis se tissen da, enn å bevisst kle seg naken og vise den frem.

Tenker det er viktig å lære barna at de bestemmer over egen kropp, og at man kan utforske når man er på egenhånd. Man trenger kanskje ikke lage så mye styr ut av det om et av barna skulle vise frem tissen sin, verken den ene eller andre veien.. Mye oppmerksomhet på atferden, enten om det er positiv eller negativ, vil jo mest sannsynlig bare gjøre det mer spennende og øke omfanget.
 
Back
Topp