Barnehage og søvn!

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Mini 14måneder har startet i barnehagen. Gått der i 3 uker nå. Han sover i seng og er vandt med dette hjemme i fra.
Har passet på at han skulle få en myk oppstart med korte dager, så leverer til kl 09.00 og henter kl 15.00.

Når jeg henter får jeg flere ganger vite at han bare har sovet i underkant av 30 minutter! En dag hadde han sovet 5minutter og annen gang 10!
Svært sliten baby som jeg legger 17/17.30 og han sover til 7/8 på morgenen, med noe gråt i natta som er lett å trøste og han faller fort i søvn igjen.

på helg virker det som om han tar igjen tapt søvn, og sover opptil 3 timer på dagtid.

Nå må jeg begynne å levere han til kl 7 og hente han 16 grunnet jobb.

Tanken på at han ikke sover i barnehagen, eller at de ikke legger han ned igjen i senga selv om han våkner bekymrer meg i forhold til at det er så mye aktivitet i barnehagen, og han er helt ferdig når jeg henter.

Noen tips eller erfaringer rundt søvn i barnehage?
 
Mini 14måneder har startet i barnehagen. Gått der i 3 uker nå. Han sover i seng og er vandt med dette hjemme i fra.
Har passet på at han skulle få en myk oppstart med korte dager, så leverer til kl 09.00 og henter kl 15.00.

Når jeg henter får jeg flere ganger vite at han bare har sovet i underkant av 30 minutter! En dag hadde han sovet 5minutter og annen gang 10!
Svært sliten baby som jeg legger 17/17.30 og han sover til 7/8 på morgenen, med noe gråt i natta som er lett å trøste og han faller fort i søvn igjen.

på helg virker det som om han tar igjen tapt søvn, og sover opptil 3 timer på dagtid.

Nå må jeg begynne å levere han til kl 7 og hente han 16 grunnet jobb.

Tanken på at han ikke sover i barnehagen, eller at de ikke legger han ned igjen i senga selv om han våkner bekymrer meg i forhold til at det er så mye aktivitet i barnehagen, og han er helt ferdig når jeg henter.

Noen tips eller erfaringer rundt søvn i barnehage?

Må bare si at vi har samme problem og at det dessverre ikke har gått seg til..
Han har fått i barnehagen siden august, men jeg tenker din har gått der så kort at det fortsatt er mulighet for at det kan snu. Det ble noe bedre her uti januar, men han bruker fortsatt evigheter på å sovne og blir vekket at de andre barna for tidlig.
Han klarer ikke ta igjen søvn på natta eller morgenen, så den muligheten har vi ikke her.
I helgene sover han ca alltid nærmere 2 timer på dagen, i bhg er det alt fra at de ikke klarer å få han til å sove til 1t. På gode dager 1 time og 20 min, men at det er over 1,5t som er det han egentlig trenger skjer uhyre sjelden.
Jeg håper fortsatt på et mirakel, men vurder nå å kjøpe hørselvern til han som de kan ta på han etter at han har sovna, så at vi kan prøve å forhindre at de andre barna vekker han.
Særlig på grunn av dette med sovingen prøver vi å hente senest 15. Men blir rundt 16.15 én gang per uke pga jobb.

En ting jeg har lagt merke til er at min ikke kan sove ut om morgenen hvis de skal ha sjans til å få han til å sove. Han kan ikke sove noe lenger enn 7, og ideelt bør vi vekke han senest 6.45,m3n stort sett våkner han av selv selv før dette. Typisk for min er å våkne tidligere jo mindre han sover på natt.

Men i og med at din ikke er forbi innkjøring helt enda, regner det som 6 uker da reaksjoner kn komme både før og etter dette, er det godt mulig at dette kan ordne seg av seg selv :)

Men ta gjerne et møte med ped leder sånn at dere kan snakke om hvordan dere roer barnet hjemme, og hva de kan gjøre for å hjelpe barnet. Typ pakke et teppe rundt, eller stryke på hodet osv. De i bhg vet kanskje ikke enda hva som fungerer for deres barn.
 
Må bare si at vi har samme problem og at det dessverre ikke har gått seg til..
Han har fått i barnehagen siden august, men jeg tenker din har gått der så kort at det fortsatt er mulighet for at det kan snu. Det ble noe bedre her uti januar, men han bruker fortsatt evigheter på å sovne og blir vekket at de andre barna for tidlig.
Han klarer ikke ta igjen søvn på natta eller morgenen, så den muligheten har vi ikke her.
I helgene sover han ca alltid nærmere 2 timer på dagen, i bhg er det alt fra at de ikke klarer å få han til å sove til 1t. På gode dager 1 time og 20 min, men at det er over 1,5t som er det han egentlig trenger skjer uhyre sjelden.
Jeg håper fortsatt på et mirakel, men vurder nå å kjøpe hørselvern til han som de kan ta på han etter at han har sovna, så at vi kan prøve å forhindre at de andre barna vekker han.
Særlig på grunn av dette med sovingen prøver vi å hente senest 15. Men blir rundt 16.15 én gang per uke pga jobb.

En ting jeg har lagt merke til er at min ikke kan sove ut om morgenen hvis de skal ha sjans til å få han til å sove. Han kan ikke sove noe lenger enn 7, og ideelt bør vi vekke han senest 6.45,m3n stort sett våkner han av selv selv før dette. Typisk for min er å våkne tidligere jo mindre han sover på natt.

Men i og med at din ikke er forbi innkjøring helt enda, regner det som 6 uker da reaksjoner kn komme både før og etter dette, er det godt mulig at dette kan ordne seg av seg selv :)

Men ta gjerne et møte med ped leder sånn at dere kan snakke om hvordan dere roer barnet hjemme, og hva de kan gjøre for å hjelpe barnet. Typ pakke et teppe rundt, eller stryke på hodet osv. De i bhg vet kanskje ikke enda hva som fungerer for deres barn.

Takk for at du tok deg tid til å skrive så grundig om deres tilværelse i barnehagen. Samtale med ped leder er nok sikkert ikke så dumt. Takk for innspill:Heartred
 
Jeg har ikke så mange råd å komme med, annet enn at vi også hadde det slik en lang periode høsten han begynte i bhg. Det gikk seg heldigvis til av seg selv etter hvert som han ble mer vant til lyder og soverutinene i bhg:) Det var hardt for alle mens det stod på!
 
Jeg har ikke så mange råd å komme med, annet enn at vi også hadde det slik en lang periode høsten han begynte i bhg. Det gikk seg heldigvis til av seg selv etter hvert som han ble mer vant til lyder og soverutinene i bhg:) Det var hardt for alle mens det stod på!

Jeg håper det går seg til oss oss slik det gjorde for dere :Heartred
 
Jeg håper det går seg til oss oss slik det gjorde for dere :Heartred
Det finnes helt sikkert unntak, men som regel tror jeg det går seg til for de fleste. Gutten vår hadde kolikk som spedbarn, og det resulterte i at alle var MUSESTILLE rundt han når han skulle sove/sov i frykt for å forstyrre han. Jeg tror at vi rett og slett av vane fortsatte å være stille rundt han når han skulle sove, selv om kolikken etter hvert ga seg. Overgangen til soving i bhg ble derfor veldig stor. Selv om det var veldig frustrerende den perioden han knapt sov i bhg, gikk det seg sakte men sikkert til. Nå sover han visstnok som en stein og enser ikke lyder fra andre barn:). Forhåpentligvis vil barnet deres også klare å finne roen etter hvert:Heartred
 
Som regel går det seg til. Vi hadde samme problem. Varte i lang tid. Han måtte også sove inne på et rom da han var ekstrem var på lyder. Etter noen måneder kunne han flyttes ut sammen med de andre og han sov da lenge.
 
Vi hadde også dette problemet i starten, var maks 30 min søvn og ei veldig sliten jente som var stuptrøtt når vi hentet henne, det har gått seg stort sett til her hos oss nå, her om dagen sov hun nesten 3 timer og både vi og barnehage var i sjokk:)

forstår det er en ganske vanlig fase for mange i forbindelse med tilvenninga, men god dialog med barnehagen har vært viktig for oss
 
Dette høres ganske normalt ut ved oppstart i barnehage, jenta vår var lik - og jeg har hatt flere barn på småbarns som har hatt det slik ved oppstart. Kan det være en ide med flere dupper i oppstarten da de er så korte? ❤️
Det går seg til etterhvert☺️
 
Stakkars lille gutten din. Skjønner at han er sliten! Har dere vurdert å la han få 2 dubber i barnehagen? Jeg tenker han kan være overtrøtt... Jeg jobber som pedleder på småbarn med kun 1 og 2åringer. De fleste 1åringene sover fra ca 9-10, 13-14:30. Tenker han kan være overtrøtt og overstimulert. Som du sier, det er mange barn, mye som skjer og lange dager for han. Begge guttene mine har sover to dubber frem til ca 20 mnd. Alle barn er forskjellige. Men verdt å prøve ihverttfall :) Masse lykke til.
 
her startet mini i barnehage i November, og hadde dårlig søvn i barnehagen både i november og desember. Det ble mange avbrudd pga sykdom og fikk aldri skikkelig tilvenning. Etter ferien startet det også med dårlig søvn, men plutselig skjedde det noe og hun begynte å sove. Nå sover hun alt mellom 1,5 og 2,5 time... som regel ca 1 time og 45 minutter...
Så det gikk seg til for oss selvom det tok litt tid..
 
her startet mini i barnehage i November, og hadde dårlig søvn i barnehagen både i november og desember. Det ble mange avbrudd pga sykdom og fikk aldri skikkelig tilvenning. Etter ferien startet det også med dårlig søvn, men plutselig skjedde det noe og hun begynte å sove. Nå sover hun alt mellom 1,5 og 2,5 time... som regel ca 1 time og 45 minutter...
Så det gikk seg til for oss selvom det tok litt tid..
Sover hun inne med andre barn eller ute i vogn?
Vet ikke om det har betydning for søvnkvalitet. Men tenker at barna blir mindre forstyrret når de er i vogn.
 
Har slitt med søvn i barnehagen vi og. 14 måneder i dag, begynte 2. desember. Ikke vant med bråk, og de sover i vogner rett ved siden av der de større barna leker.. Så har vært 30 minutters dupper og en dødssliten unge på ettermiddagen. Sover også opp mot tre timer hjemme i helgene.. Har vært så frustrerende, fordi han sover så mye dårligere på kveld/natt når det blir så kort dupp. Han er oppe i 45-60 min nå da, men håååper det snart blir litt lengre dupper ja.. Tenker du bare må si det klart til de ansatte at de må ta seg tid til å prøve å få han tilbake i søvn, det har jeg vært :)
 
Sover hun inne med andre barn eller ute i vogn?
Vet ikke om det har betydning for søvnkvalitet. Men tenker at barna blir mindre forstyrret når de er i vogn.

Inne på madrasser, de er 9 stykker som sover sammen.
 
Det går seg veldig ofte til. Hvis det ikke gjør det, synes jeg de bør tilrettelegge på ett eller annet vis. Enten la han sove ute i vogn, eller på et annet rom en periode :) Har jobba 15 år på småbarnsavdeling og det er ikke ofte det ikke går seg til, men det hender titt og ofte vi må gjøre noen grep i starten, hvis det er noen barn som er veldig vare på lyder f eks. Søvn er viktig, og vi har alltid strukket oss langt for at barna skal få den søvnen de trenger..
 
Har ordnet med samtale i barnehagen nå på fredag, så får tatt opp bekymringen min da.

Takk alle for deres erfaringer og tips rundt temaet:Heartred
 
Har ordnet med samtale i barnehagen nå på fredag, så får tatt opp bekymringen min da.

Takk alle for deres erfaringer og tips rundt temaet:Heartred
Hvordan har det gått nå? :)

Mini begynte i bhg i januar, 14 mnd. Hadde sovet én lur i flere mnd. De slet med å holde henne til sovetid, og luren ble alltid for kort. Ca 30-40 min. Hun var var for lyder også. Hun sover dog i vogn, men på rad og rekke i vognskur.

Endte opp med å gå tilbake til to lurer. Noe motvillig fra meg, men det ble en helt ny hverdag. For henne og oss. Sov 9-10 og 13-14. Nå er vi litt i overgang til én lur igjen. Ser an hver dag.
 
Har ordnet med samtale i barnehagen nå på fredag, så får tatt opp bekymringen min da.

Takk alle for deres erfaringer og tips rundt temaet:Heartred

Har det blitt noe bedre? :) ❤️

Her har det faktisk ordnet seg litt, sånn at han hvertfall sover de fleste dager.
Vi fant ut at vi må ha akkurat de samme rutinene i helgene, ikke sove for lenge på dagen og legge seg og stå opp til samme tid. Men barn er jo så ulike så det er ikke sikkert det er løsningen for dere.
 
Hvordan har det gått nå? :)

Mini begynte i bhg i januar, 14 mnd. Hadde sovet én lur i flere mnd. De slet med å holde henne til sovetid, og luren ble alltid for kort. Ca 30-40 min. Hun var var for lyder også. Hun sover dog i vogn, men på rad og rekke i vognskur.

Endte opp med å gå tilbake til to lurer. Noe motvillig fra meg, men det ble en helt ny hverdag. For henne og oss. Sov 9-10 og 13-14. Nå er vi litt i overgang til én lur igjen. Ser an hver dag.
Har det blitt noe bedre? :) ❤️

Her har det faktisk ordnet seg litt, sånn at han hvertfall sover de fleste dager.
Vi fant ut at vi må ha akkurat de samme rutinene i helgene, ikke sove for lenge på dagen og legge seg og stå opp til samme tid. Men barn er jo så ulike så det er ikke sikkert det er løsningen for dere.

Etter samtaøen i barnehagen kom det fram at de tok han opp med en gang de så han var våken. Altså om han satt i sengen og bare koste med bamsen sin, så løftet de han opp og tok han med ut av rommet.
Jeg ble litt overrasket, fordi jeg tenker så lenge han slapper av så burde de latt han være i fred.
Så vi avtalte at de skulle ikke ta han opp.
De tar han opp med en gang han begynner å lage lyd så han ikke skal vekke de andre barna nå.

sovingen er fremdeles noen dager hvor han sover 5-10minutter og opp til over en time på det meste.
Har også sagt at jeg vil dem skal legge han på ettermiddagen om han virker trøtt. Og ved to anledninger har han ligget i vogna si og sovet når jeg kommer for å hente da han har sovet lite på fellesduppen, og virket trøtt og sliten.
 
Oppdattering!
Nå i disse koronatider så ønsker dem i barnehagen at alle barn sover ute i vogn.
Poden sover nå opp i mot 2,5 timer i barnehagen hver dag, i forhold til ingenting og 20/30minutter!

og han legger seg i 18/19 tiden når han kommer hjem. Sover også stort sett gjennom natten uten oppvåkninger. Bare i natt vi hadde han i mellom oss da han våknet på natten.
Og han sov godt i sengen vår! Våknet 07:30 han! Srlv var jeg våken fra 06:00 som er normalen for oss å stå opp nå. Hadde ikke hjerte til å vekke den lille kroppen, så vi ble litt seine i dag!
 
Back
Topp