Barnehage og personale

adelia

Elsker forumet
Er det noen som vet om det er noen minimums grense på antall personale på jobb i barnehagen?

I dag fikk jeg da beskjed om at jeg måtte sjekke bleien til lillemor da hun hadde måtte bytte bæsjebleie mens jenta sto ute! Hun turde ikke gå inn å bytte på en ordentlig måte da hun var alene på jobb!
Slik skulle det visst være hele uken!

jeg finner det merkelig at det er lov å være alene på jobb. Hva om et barn skader seg og trenger kontinuerlig tilsyn. Hvem skal da holde øye med de andre barna

Så irriterer det jo at min datter ikke får byttet bleie på en ordentlig måte! Vet ikke om jeg fikk vasket henne skikkelig sa damen

Det er vanlig å være alene en stund på morgenen og på ettermiddagen. Barnehageloven sier ingenting om bemanning bortsett fra den pedagogiske bemanningen. Dessuten er det ferietid nå, færre ansatte på jobb (på færre barn selvsagt), og det betyr at tida en ansatt må være alene med barn blir ytterlige utvidet.

Jeg forstår at det er ferie og alt det, men det er da 1 personale på to avdelinger jeg prater om :)

Det skal alltid være to på jobb på huset, men ikke nødvendigvis på avdelingen. Hvis det kun er en på jobb i hele barnehagen er ikke dette lov, det av sikkerhetsmessig grunner.

det er ingen lovfestet norm på hvor mange voksne pr barn. det er kun antall pedagoger pr barn. så det er vel minimumskravet av voksne kan man vel si. det er helt vanlig å være kun 1 på formiddag/ettermiddag/pauseavikling osv. Det er jo ikke sikkert hun er alene hele tiden? det er som regel andre på andre avdelinger (som kanskje slår seg sammen) men er det en liten bhg så kanskje ikke.

Husk at de går vaktsystem i barnehagen. Tidlig, mellom og sen vakt.
Hvis du kom etter kl. 15.45 (f.eks) kan det være at TV og MV er ferdig for dagen - og da er seinvakta igjen alene. Dette er helt vanlig..

I ferieavvikling går man gjerne underbemannet i forhold til vanlig hverdag, men kabalen er jo satt opp i forhold til antall barn i hele bhg.

Vet ikke når på dagen dette var, men regner med det var på ettermiddagen. Kjenner ikke situasjonen, men tror neppe det er kun 1 ansatt på 2 avd, bortsett fra dersom det er veldig lite barn pr dag. En voksen kan ha 6 barn over 3 år og 3 barn under 3 år. Dvs barn under 3 teller for 2. Dvs på 12 barn  over 3 år må man væra 2 voksne. Men selvfølgelig kan det hende noen var inne for øyeblikket e.l.

Jeg skrev en tråd om bhg og en ansatt som var forsinket på morgenen tidligere i uka og da var det mange som sa at det skal være to ansatte i en bhg til størstedelen av dagen i alle fall, bare i tilfelle noe skulle skje (skade etc, både på ansatt eller barn)

Men det jeg stusser på er jo at hun ikke klarer å skifte og vaske et barn skikkelig når barnet står? Det gjør jo vi hele tiden hjemme! Er det bæsjebleie så tar jeg bare en ekstra våtserviett i handa, ber jenta om å løfte ene foten og så holder jeg foten og vasker skikkelig godt i alle kriker og kroker. Drar også over en gang til bare for å se at jeg har fått med meg alt. Ikke no problem.

Uansett så høres det ikke bra ut det som foregår der da. Hvor mange barn er hun alene om?

pusla skrev:
Det skal alltid være to på jobb på huset, men ikke nødvendigvis på avdelingen. Hvis det kun er en på jobb i hele barnehagen er ikke dette lov, det av sikkerhetsmessig grunner.

I hvilken lov leser du dette?? Hva med små barnehager, en-avdelingsbarnehager osv? Hos oss er vi én på jobb store deler av dagen nå i sommer, da det er max 6 barn flere av dagene. Noen dager er vi kun 2 barn, og da hender det at det er én ansatt alene hele dagen. Er dette imot loven mener du? Skulle likt å lese det svart på hvitt. 

I vår barnehage er det altid bare en person på jobb tidlig og seint. Tror det er første halvtimen og siste.

der unga mine går så er det altid 2 som er på vakt morgen og eftaen, De sier de er pålagt å være 2 stk til stede tilfelle noe skulle skje

Back
Topp