Barnehage og kontantstøtte

Troika

Glad i forumet
Septembermødre <3
Hei jenter, er inne her og sniker litt frem til jeg får bekrefta hcg synk hos legen i neste uke.
Lurer sååå på en ting som ligger å gnager. Selv om det ikke har noe her inne å gjøre. Men kanskje dere har tenkt litt på dette?
Men har lurt på det hvis en typisk får juni/juli/august baby... Så har en jo krav på bhageplass august året etter. Men hva hvis man ønsker å være hjemme lenger med den lille? Hvis en takker ja til bhage plass fra august, men ikke ønsker å benytte oss av den før januar. Får en da kontantstøtte? Eller faller den vekk så lenge en har fått bhage plass ?
Var hjemme me mini til han var 1 1/2 år og synes det var tidlig nok for han å begynne da. Men nå er han født på våren så det passte jo veldig greit. Kan jo søke om plass ev fra januar men er jo ikke garantert plass hvis en sier opp plassen fra august.
Vet det ikke er alle som har mulighet til å være hjemme lenger, men vi har allerede begynt å spare til en ulønnet permisjon. Synes alikevel å vente til barnet blir 2 år blir for lenge. Vet bhagen har 1 ledig plass hver januar men som er veldig populær. Men nå har jo vi allerede søskenprioritet så kan hjelpe litt :)
Hva tanker har dere hvis dere har begynnt å tenke på d? :-p

Bhg plass faller jo bort for august om du takker nei så sjangsene er jo da mindre om du vi vente til januar. Men jeg skjønner godt den ideen med å g hjemme til januar når barnet er et halvt år større for det har faktisk litt å si :) du kan få kontantstøtte om du velger å gå hjemme til til januar:)

Bloggermamma
Termin 01.06.2014

Her er det liksom ikke noe annet tema enn å søke om bhg plass til August 2015.

men som Ungmor90 skriver , så får du kontantstøtte om du velger å gå hjemme til januar :)

ja du får kontantstøtte om du sier bort plassen i bhg... du får ikke det hvis du sier ja til bhg plass for å vente et halvt år lenger.... så da er det jo et dilemma da... hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg sagt ja til plassen i august og heller betalt bhgplass til du var klar for å få inn ungen :)
for det er ingen garantier på at du får plass i januar... dessverre...

ja du får kontantstøtte om du sier bort plassen i bhg... du får ikke det hvis du sier ja til bhg plass for å vente et halvt år lenger.... så da er det jo et dilemma da... hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg sagt ja til plassen i august og heller betalt bhgplass til du var klar for å få inn ungen :)
for det er ingen garantier på at du får plass i januar... dessverre...

Ja er lite dilemma der... Men hvis dere alle mener at kontantstøtten faller bort hvis en takker ja så gjør den jo d...
Ja kommer faktisk til å betale da og vente til januar. Eneste blir jo noen dyre mnd uten lønn, kontantstøtte pluss vi må betale bhagen. Vet august er betalingsfri så hadde blitt for 4 mnd. Men vet nav sa at hvis en søkte om permisjon fra bhagen så fikk en kontantstøtte, noen som har hørt om d?
Men men jeg er en grubler og tenker på alt så måtte bare høre :) ikke sikker jeg blir gravid igjen (hvis jeg har mistet) før noen mnd og da blir det jo ikke noe tema... Da er det jo en "unnskyldning" for å gå hjemme lenger :p
Takk for svar dere :)

Ja er lite dilemma der... Men hvis dere alle mener at kontantstøtten faller bort hvis en takker ja så gjør den jo d...
Ja kommer faktisk til å betale da og vente til januar. Eneste blir jo noen dyre mnd uten lønn, kontantstøtte pluss vi må betale bhagen. Vet august er betalingsfri så hadde blitt for 4 mnd. Men vet nav sa at hvis en søkte om permisjon fra bhagen så fikk en kontantstøtte, noen som har hørt om d?
Men men jeg er en grubler og tenker på alt så måtte bare høre :) ikke sikker jeg blir gravid igjen (hvis jeg har mistet) før noen mnd og da blir det jo ikke noe tema... Da er det jo en "unnskyldning" for å gå hjemme lenger :p
Takk for svar dere :)

Jeg har ikke lest noe om dette, men hvor mye er kontantstøtten?

Tror det er vanskelig å få barnehageplass fra januar, men det er mulig å høre med barnehagen om å få permisjon hvis man får plass. En jeg kjenner fikk det da vi fødte i august.

Frøkna blir storesøster! Termin 06.06.14

Tror det er vanskelig å få barnehageplass fra januar, men det er mulig å høre med barnehagen om å få permisjon hvis man får plass. En jeg kjenner fikk det da vi fødte i august.

Åhh? Så det var derfor nav nevnte permisjon!
Vet du om hu ikke betalte for bhageplassen da og fikk kontantstøtte? El? :)

Som de andre sier så får du ikke kontanstøtte hvis du har bhg plass.
Noen kommuner har opptak to ganger i året eller fortløpene. Så hvis ikke det er viktig for dere å få plass i akkurat den bhg får dere kanskje i en annen fra januar. Da blir det et halvt år dere må levere i to bhg.

Min gutt begynte i barnehagen da han var 1. år og 8 måneder. Synes det var veldig fin alder å begynne, da han skjønte alt som skjedde og kunne gjøre seg forstått. Jeg hadde kontantstøtte fram til det. Den opphører ved barnehage start. Vet det er noe slags krav om at man skal bruke plassen og må møte opp første uka. Vet ikke noe mht perm. Jeg hadde søkt fra januar og evt tatt sjansen på å vente litt på plass. Evt søkt fra et par mnd før jeg trengte. Vi søkte fra mars og fikk fra juni. Barna går framover i køen jo eldre de er.

Hun fikk kontantstøtte og gratis permisjon. Hun var heldig! Hadde et søsken i barnehagen fra før, mulig det har noe å si...

Hun fikk kontantstøtte og gratis permisjon. Hun var heldig! Hadde et søsken i barnehagen fra før, mulig det har noe å si...

Ahh... Ja jeg har sønnen min der :)
Takk for gode svar dere:)

Back
Topp