Barnehage og foreldreperimisjon

eemmaa

Flørter med forumet
Hei! Pga termin barn i februar så har vi jo ikke krav på barnehageplass før august året etterpå, i vår kommune tar de ikke inn barn på vårparten. Er det noen som vet om det er mulig å søke om barnehageplass august året barnet er født og betale for plassen selv om barnet ikke starter fysisk i barnehagen før februar året etter?

Her er fristen for å søke i februar og ikke lov å søke for barn som ikke er født. Antar man kan søke dersom barnet er født, men vet at det er mangel på plasser i kommunen dette året så tviler på det hjelper her om jeg får lagt inn søknad :banghead:

Broren min gjorde det med sitt barn, født tidlig mars. Tror det er opp til barnehagen, dette er en privat bhg.

Alternativet er kanskje dagmamma frem til august?

Vurderer dagmamma istf ulønnet permisjon.

Gjerne et dumt spørsmål, er det slik at for de mnd frem til august (hvor man ikke har permisjon) at man får kontantstøtte?

Gjerne et dumt spørsmål, er det slik at for de mnd frem til august (hvor man ikke har permisjon) at man får kontantstøtte?
Ja enn så lenge er det kontantstøtte frem til man får barnehageplass. Det var snakk om at ny regjering ville fjerne den, men tror de da snakket om å innføre noe ventestøtte (som sikkert er akkurat det samme beløpsmessig), men kun for de som har søkt, men ikke fått, barnehageplass.

Fra og med den mnd barnet fyller 13 mnd til og med måneden før barnet starter i barnehagen, eller fyller 3 år er det vel.

Fra og med barnet fyller 13 mnd og til og med siste måned før barnehagestart (nytt fra 01.08.22)

D61F591B-BC48-4221-8530-8436A8EA843F.png

Fra og med den mnd barnet fyller 13 mnd til og med måneden før barnet starter i barnehagen, eller fyller 3 år er det vel.
Det er vel til det fyller 2, ikke 3 år. Det er også krav om at man har fem års medlemskap i folketrygden (eller lignende fra andre EØS-land) for å kunne få kontantstøtte mener jeg.

Det er vel til det fyller 2, ikke 3 år. Det er også krav om at man har fem års medlemskap i folketrygden (eller lignende fra andre EØS-land) for å kunne få kontantstøtte mener jeg.
Stemmer det. Var 3 år før vel, men er kanskje lenge siden :p

Har erfart at dagmammaer ikke vokser på trær desverre så denne gangen blir det å innstille seg på ulønnet perm for min del

Jeg hadde en del ulønnet perm sist enda vi kunne fått barnehageplass når han var 14 måneder. Regner med det blir sånn nå også. Samboer kompenserte meg for tapt lønn sånn at vi begge tapte økonomisk på det, ikke bare jeg.

Sniker. Her ender nok både mann og jeg med å ta ulønnet. Men det jeg gjorde var at jeg satt av x tusen i måneden på egen konto fra ca nå og ut permisjonen slik at jeg hadde en «lønn» de mnd med ulønnet :)

Fødte 7 februar 2021 og vi har måtte ta masse ulønnet for å få kabalen til å gå opp. Barnehagene her er fulle og vi kunne ikke holde av plass fra august til februar.
Jeg jobbet 20% fra oktober til og med januar, men skal ikke gjøre det denne gangen. Ble for mye stress og jeg fikk aldri slappet av fordi jeg måtte jobbe når datteren min sov.
Litt artig at jeg nå har termin 10 februar og må gå gjennom akkurat samme opplegg, men fordelen er at jeg vet så godt hva vi må gjennom :)

Back
Topp