Barnehage i 6 uker?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Felix har ennå ikke begynt i barnehage, men har fått en 50% plass fra 1. august. Nå skal vi flytte i september, så det er ikke så lenge han kan gå der. Blir det bare dumt å begynne i det hele tatt når han må slutte igjen så fort? Han gleder seg så veldig, men kanskje er det trist å bli kjent med nye folk for så å flytte? 

Hva ville dere gjort? Latt ham prøve om barnehagen er så morsom som han tror? Eller bare fortsatt å ta ham med i åpen barnehage, der han også trives veldig godt? Jeg skal høre hva førskolelæreren i barnehagen mener også så klart, men tenkte dere kanskje hadde noen tanker om det først.

Usikker, er jo mange nye voksne og barn å bli kjent med og knytte seg til... Men så lenge han skjønner han bare er der på besøk, og velger selv at han vil være der så er det vel bare en god ting. Han har kanskje gledet seg til å begynne?
De er jo så store nå disse små, at man kan jo snakke med dem om det. Går jo an å teste det litt ut, og høre hva han selv syns.

.

Jeg er også usikker... gutten din er ganske følsom, er han ikke? Mener å huske du skrev noe om at han ble så lei seg når folk som var på besøk, dro sin vei igjen.
Så det er vel forskjellig fra barn til barn hvordan de reagerer på å møte nye folk for så å dra.

Alma har taklet det veldig greit når hun har byttet avdeling, når andre barn har sluttet eller ansatte har sluttet, hun knytter seg til nye trygge voksne og så er det plutselig et nytt navn vi får høre hver dag. Hun skal selv begynne i ny barnehage i begynnelsen av juli, og maser nesten om å få begynne. Men jeg vil jo tro at det blir trist for henne når det først skjer.

Trist vil han sikkert bli etter de seks ukene, og han har jo ikke tidsperspektiv som oss (vil jeg tro, sønnen din overrasker i mange sammenhenger, så hvem vet:)
Men kanskje vil all gleden i barnehagen veie opp for det triste? Kanskje blir det lettere å begynne i ny barnehage igjen etterpå? Jeg vet ikke, men jeg tror ikke han vil lide noen skade av det når han har foreldre som forklarer og trøster og støtter i hvert fall. 

Som du ser, jeg har egentlig ikke noe svar, bare tenker høyt uten å finne fram til hva som er lurest. Ville nok vært i tvil selv om vi var i samme situasjon. 

jeg ville nok ikke gjort det. som du skriver, virker det som om du kan ha han hjemme som et alternativ/åpen bhg. ?    tilvennings tiden i barnehagen kan være både lang og tøff for noen, bruker stort sett august/september på å komme skikkelig i gang. det blir mange inntrykk og en stor happening i livet til Felix. så for 6 uker hadde jeg ikke gjort det, hvertfall ikke i 50%, da kan tilvenningen ta mye lengre tid. tenker hvis han så skal tilvennes igjen etter flytting og få enda flere folk han må forholde seg til og lære seg å kjenne. tenker litt på at dette kan skape utrygghet for han.

hilsen en som er førskolelærer for en gjeng 2/3 åringer :)

*Babytutta* skrev:
jeg ville nok ikke gjort det. som du skriver, virker det som om du kan ha han hjemme som et alternativ/åpen bhg. ?    tilvennings tiden i barnehagen kan være både lang og tøff for noen, bruker stort sett august/september på å komme skikkelig i gang. det blir mange inntrykk og en stor happening i livet til Felix. så for 6 uker hadde jeg ikke gjort det, hvertfall ikke i 50%, da kan tilvenningen ta mye lengre tid. tenker hvis han så skal tilvennes igjen etter flytting og få enda flere folk han må forholde seg til og lære seg å kjenne. tenker litt på at dette kan skape utrygghet for han.

hilsen en som er førskolelærer for en gjeng 2/3 åringer :)

Helt enig :) førkolelærer her også...

Han rekker jo bare å bli kjent og trygg før han skal slutte igjen...

Da har han nok mye mer glede av åpen bhg, der han trives og er godt kjent :)

Har dere fått bhg plass på det nye stedet da?

Litt usikker... Men tror ikke jeg hadde hatt han i barnehagen hvis dere ikke må ha han der da.... Tar jo litt tid med innkjøringen, og hvis han da også har 50% plass så har han jo nesten ikke fått begynt før han slutter. Dette er bare sånn jeg tenker da :)

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg skal ringe barnehagen i morgen, men tror nok det blir til at vi dropper det helt. En av oss er uansett hjemme med lillesøster hele tiden, så vi har overhode ikke behov for barnehageplassen. Eneste problemet er at han gleder seg så veldig til den barnehagen der bare han skal være, uten mamma og lillesøster. For å gjøre saken verre har de sendt ham et utrolig koselig velkomstbrev, selvsagt skrevet på OleBrummpapir. Kanskje jeg bare burde spørre om å få ha ham der i 15 min så han ble ferdig med å glede seg? 

Det høres ut som om det blir veldig vanskelig å få barnehageplass på der vi flytter, men vi venter med å søke til vi har funnet ut hvor vi skal bo. Det ser heldigvis ut som om det er masse aktiviteter for barn som ikke går i barnehage, så vi skal vel få kose oss hjemme et år til dersom han ikke får plass. :)

om han skal være i bhg i 6 uker eller ikke, kommer helt ann på hvordan unge man har, tror jeg. 

det virker som felix er en gutt som forstår mye, og en gutt du kan kommunisere med, så du kan jo fortelle han at han bare er på besøk hos barna og "tantene" de neste ukene fordi dere snart skal flytte. 

men nå kjenner ikke jeg helt til hvordan felix er i forhold til følelser. 

Back
Topp