Barnehage etikette

MariaR83

Gift med forumet
Dere som jobber i barnehage evt dere som har barn i barnehage, er det noen "barnehage etiketter" som er grei å vite om? [:)] 

Samme i åpen barnehage, der er jo foreldrene med og det er mer eller mindre fri lek med varierende aldersspenn på barna. Noen foreldre kan gjerne være litt passive med å følge med på hva ungene gjør, hvordan ungene behandler andre barn osv. Skal de foreldrene som er der "passe på" de barna som gjør ufine ting mot egne/ andre barn, eller er det bare fritt frem, lek og herje slik de vil? [:)]

Jeg trekker meg litt tilbake når foreldrene er til stedet, jeg føler litt at da er det " deres unge og deres ansvar) når det er sagt, hvis barnet gjør noe ufint og foreldrene ikke gjør no, trår jeg forsiktig men bestemt inn å korrigere. I åpen bgh syns jeg hvertfall foreldrene må passe sitt eget barn.

Hmm... Dette har jeg lurt litt på selv.
Jeg synes det er litt vanskelig når andre barn begynner å ta ting som guttungen min leker med og foreldrene ikke er der og veileder/irettesetter barna sine. Jeg tør liksom ikke å begynne å ta tilbake tingene til guttungen og si noe til barna. Jeg er redd for reaksjoner til foreldrene og om det kanskje er litt fy-fy å stoppe de andre barna når de gjør noe "slemt" på en måte.

Jeg er iallefall nøye på at guttungen ikke får lov til å ta leker som andre barn holder på med og han må dele. Hvis han har samlet en hel haug av ting og nekter å gi slipp på noe selv om det bare ligger der så tar jeg det og gir det til det barnet som kom for å leke. De aller fleste foreldrene følger heldigvis med etter hva jeg har sett iallefall... men det er jo noen unntak og det er litt slitsomt når jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gripe an situasjonen. [8D]

(edit)
Jeg griper selvfølgelig inn hvis det er et barn som begynner å slå gutten min i hodet eller noe sånt. Slåing og dytting er ikke greit uansett hvem av barna som gjør det. Men jeg og lillegutt har heldigvis ikke vært i en sånn situasjon der et annet barn har gjort noe annet enn å ta leker og sånt noe. [8D]

Hehe... kan hende det bare er jeg som er livredd for å gjøre noe galt og at ungen min skal plage de andre der da specialized. [8D]
Jeg vet ikke jeg altså... litt det som er greit med å skravle om det her inne på forumet også og se hvordan andre tenker om de tingene her. [:)]

Back
Topp