Barnehage, eller hjemme med nyfødt?

Bkno0730172

Betatt av forumet
Noen som har gått hjemme med to barn?
Da tenker jeg på nyfødt, og en på ca. 2 år.
Hvordan var det?

Termin på våren, og barnehage er uansett sommerstengt tre uker.

Usikker på hva vi bør gjøre? Barnehage på nyåtet, eller fra høsten?

Og, hvor raskt kommer barnehagesøknad fram til barnehagen? Er den framme så fort man trykker send inn, eller blir den liggende i systemet noen timer/dager?

Jeg har 18 måneder mellom jentene mine og her hadde jeg eldste i barnehagen når minste ble født :) tror jeg hadde krepert av å ha begge hjemme samtidig:p hun hadde bare korte dager og hun storkoste seg. Hadde endel fri også :)

Muligheten for at hun kommer inn på nyåret, er liten... Så ville satset på aug. Ville absolutt hatt henne i bhg, eller iallefall muligheten til å ha henne der.
Kommunen som får søknaden så står du på venteliste og får vel beskjed i løpet av våren hvor hun får plass.
Slik jeg ser det har hun ikke rett på plass før til høsten.

Muligheten for at hun kommer inn på nyåret, er liten... Så ville satset på aug. Ville absolutt hatt henne i bhg, eller iallefall muligheten til å ha henne der.
Kommunen som får søknaden så står du på venteliste og får vel beskjed i løpet av våren hvor hun får plass.
Det er et par barnehager som tar i et par barn på nyåret. Men da opptaket er i disse dager lurte jeg på om en elektronisk søknad vil komme fram samme sekund, eller bli liggende i systemet for registrering?

Er 12,5mndr mellom mine og jeg har begge hjemme med meg :)
Enormt travel i starten og mye å venne seg til for alle. Nå er de snart 1år og 2år og ting går myyye lettere :D
De har mye glede av hverandre i hverdagen.
Jeg skal ha de hjemme til august 2015 :) Jeg hadde valgt det samme igjen!
Det er noen ting som er "tyngre" med å ha begge hjemme -feks. det tar en "evighet" å komme seg ut døra, mye bleieskift ila en dag osv. Men det er myye kos og gøy :)
Dere må nesten finne ut hva som passer dere best og hva du/dere orker. Er liksom ingen fasitsvar.

En bhg søknad kommer først inn til kommunen, så blir den behandlet derifra. Kommer litt an på når du søker i forhold til fristen o.l

Det er et par barnehager som tar i et par barn på nyåret. Men da opptaket er i disse dager lurte jeg på om en elektronisk søknad vil komme fram samme sekund, eller bli liggende i systemet for registrering?
Du skriver vel da kanskje en ønsket oppstartsdato vil jeg tro? Om bhg har opptak fortløpende (og har ledig kapasitet) vil jo barnet ditt på plass i det de registrerer søknaden, noe som vil si så snart den er sendt og registrert. Når man søker plass, søker man barnet inn fra den datoen/mnd man ønsker oppstart såvidt jeg vet i hvert fall. Mulig det er annerledes i deres kommune. Alt avhenger av bhgs kapasitet.

Det varierer nok litt etter kvar du bur. Her kan du få plass i mars om du ynskjer det. :-)
Eller når som helst ellers i året!

Søknaden din kjem ikkje rett til barnehagen, men til kommunen. Men barnehagen får vanligvis ganske raskt beskjed:-)

Hadde toåring i bhg når minste ble født i juni. Morgener/ettermiddager og helger/fridager/ferien var slitsom nok. Er ikke lett å ha fokus på babyen med en toåring løpende rundt. Hadde absolutt gått for barnehage fra nyåret om det går

Jeg hadde 2-åringen hjemme sammen med meg og babyen. Vi koste oss vi, men jeg har forstått på en del andre småbarnsmødre at det må være noe rart med oss. :P Eldste begynte ikke i barnehage før yngste var 1,5 år. Jeg kan med hånden på hjertet si at de 1,5 årene med begge barna hjemme var den beste tiden i hele mitt liv. :)

Nå blir det 20 måneder mellom mine, termin om 3 uker, og det hadde ikke fungert for gutten min å være hjemme. Han er i overkant aktiv og sosial, noe jeg ikke kommer til å klare følge opp med en liten baby. Så for oss er det bhg som gjelder, og der stortrives han. Ofte vil han ikke bli med hjem heller :p

I tillegg har jeg en skolegutt, så føler det hadde vært trist for han om han måtte gå på skolen hver dag mens han andre fikk være hjemme.

Storesøster på 2 er i barnehagen selv om jeg er hjemme med lillesøster. Noen dager er hun hjemme, andre dager får hun korte dager, mens noen dager har hun vanlige dager. Hun har det supert i barnehagen, leker med andre og koser seg. Bhg er stengt en mnd om sommeren, så da lillesøster var helt ny var hun hjemme. Et par av ukene var det bare oss tre. Fungerte greit, men da måtte jeg komme meg ut hver dag, slik at lillesøster sov i vogna og storesøster fikk leke/gjøre noe kjekt. Veldig fint å ha det sånn innimellom, men jeg har også behov for ekstra søvn/tid til husarbeid/lese pensum osv, så det fungerer best for alle at storesøster er i bhg :)

Back
Topp