Barnegråt! *Samme som på des 08*

Frisør1

Gift med forumet
Hvor mye mener du er "greit" at barnet ditt gråter før du griper inn?

Her i huset er sambo og meg totalt uenige...så nå når vi har startet med nattpuppavvenning,ender hver natt opp med at vi blir uvenner og sure på hverandre..[:(]

Vi har måtta tatt inn senga til Simen på vårt rom igjen..holdt på å bli gal av å springe mellom rommene..var jo våken i ALLE fall hver time etter tolv-ett på natta...så da bytta vi plass i senga så sambo la seg ved siden av Simen.Når han våkna var det hans oppgave å gi tutten,evt vann.Han godtar jo ikke at jeg gir vannet,så derfor tok pappaen den oppgaven. Det går greit di første gangene,Simen roer seg,godtar sutten og sovner..men når han da våkner for tredje-fjerde gang uten å få pupp blir han hysterisk!!HYLGRÅTER!!Ligger med bue på ryggen og griner...han nekter sutt,nekter vann..da legger bare sambo seg ned igjen og mener han bare skal gråte...Får jo totalt SPADER av det!!!![:@]Får lyst å slå han med noe hardt så sinna blir jeg på sambo!!!!
Jeg mener det er "greit" hvis han ligger å sutrer en stund alene,men når han HYLGRINER må jeg bare prøve å trøste han evt ta han opp hvis det ikke hjelper...

Hva mener dere?Er det greit at barnet hylgriner i senga si lenge?Evt hvor lenge?

Hvordan er det hos dere,bestandig enige selv om klokka er fire på natta og mangelen på søvn er merkbart hos dere begge?

Jeg venter ikke dersom det er hysterisk gråt, det blir feil for meg..

skjønner dette er vannskelig!
det sies jo at barn ikke har vondt av å protestere/gråte, men jeg er enig med deg at det finnes jo grenser!

om Tomine våkner på natten her lar jeg hun bare skrike litt for hører det er protest gråt pga at hun vil ha pupp.
noen ganger roer hun seg ganske sjapt og skjønner det at hun fint må legge seg til å sove igjen. MEN,
når det begynner å nærme seg 1 time med skrik og i tilegg denne protestgråten har gått over til skikkelig skrik liksom, DA tar jeg henne opp å gir hun pupp!
er liksom grenser på hvor lenge syntes jeg og en time er lenge nok for meg.
vi skal jo få ro jeg og sambo også og kunne legge oss til å sove igjen.
så da får ho en liten skvett også er hun fornøyd og vi alle kan fortsette natten igjen[;)]

men som sagt: jeg prøver meg først på at hun bare må legge seg til å sove igjen og ofte skjønner ho det. men jeg merker fort når dette ikke funker og puppen må frem.

ORIGINAL: AnneEmilie

jeg lar henne aldri ligge hvis hun hylgråter! hvis hun sutrer eller skriker for oppmerksomhet står jeg hos henne og koser på henne uten å ta henne opp, slik at hun vet at jeg er der. Sambo er ganske enig med meg, men syns at jeg gir etter for lett noen ganger... men jeg syns ikke det blir rett hvis hun ligger og gråter, uansett om det er oppmerksomhet trenger hun å vite at hun er trygg og at vi er der.. unngår øyekontakt med henne, står ofte bare ved sengen og synger og roer henne [:)]

Når jeg bare står ved senga hans blir han hysterisk!!!Hyyyyyler!!!Må bare ta han opp til slutt...

Jeg klarer ikke å høre hysterisk barnegråt. Klarte ikke venne snuppa av med nattpupp før vi kutta amminga helt ut.

ORIGINAL: Labambie

Høres ut som barnet ditt absolutt ikke er klar for å bli avvent!!!!!!!!!!!!
Da bør du vente en stund før du kanskje prøver igjen. Det er HELT normalt at barn opptil året er våkne på natta for mat. Og når han reagerer som du sier, sier det at han absolutt ikke er klar..

Mange barn vil avvenne seg selv når de er klare for det. Det er mye mer behagelig både for mor og barn.
Tenker med meg selv, om jeg var SKRUBBSULTEN og ropte etter mat så bare skjedde det ikke noe, så ville jeg absolutt syntes det ha vært kjempeleit..
Ber deg ta en titt inne på www.sovlillebaby.com

Og barn skal aldri ligge å hylgrine hysterisk.

Skulle gjerne ha gitt han pupp en-to ganger om natta...men han våkner ofte under en time etter pupp og vil ha mer...han spiser godt om dagen ( Brødskive,drikki,middag og grøt + pupp,yoghurt og frukt innimellom) så jeg tror ikke han skal være sulten..Men nå er vi bare nødt til å gjøre noe for å kutte det ut...ingen av oss har godt av så lite og oppbrudt søvn..ikke han heller...noen råd da..?

Hvis det er surving syns jeg det er ok å la de ligge litt. Men grining, da må jeg bare ta opp ungen. Det orker ikke jeg å høre på hvertfall. Forresten, nyyyyydelig bilde du har i signaturen din! [:)]

ORIGINAL: Lasog

Hvis det er surving syns jeg det er ok å la de ligge litt. Men grining, da må jeg bare ta opp ungen. Det orker ikke jeg å høre på hvertfall. Forresten, nyyyyydelig bilde du har i signaturen din! [:)]

Tuuuusen takk!

ORIGINAL: Frisør1

jeg lar henne aldri ligge hvis hun hylgråter! hvis hun sutrer eller skriker for oppmerksomhet står jeg hos henne og koser på henne uten å ta henne opp, slik at hun vet at jeg er der. Sambo er ganske enig med meg, men syns at jeg gir etter for lett noen ganger... men jeg syns ikke det blir rett hvis hun ligger og gråter, uansett om det er oppmerksomhet trenger hun å vite at hun er trygg og at vi er der.. unngår øyekontakt med henne, står ofte bare ved sengen og synger og roer henne [:)]

Når jeg bare står ved senga hans blir han hysterisk!!!Hyyyyyler!!!Må bare ta han opp til slutt...

klart han blir det.. gå inn å legg han, forklar at d er kveld osv med rolig stemme, gå ut igjen.. gå inn igjen etter 5 min og gjør d samme igjen hvis han ikke roer seg.. gå inn igjen om 7 min og gjenta d samme igjen osv..vi la på ett par minutter hver gang.. 5-7-9 min osv.. første natta tok d oss 2 timer før hun sovna, andre natta 20 min, 3 natta 5-10 min :P
avvent ho samtidig for å ammes i søvn. vær bestemt, di e lur di her små ;P

ORIGINAL: Chuki

vil gi deg et tips bare; når det gjelder avvenning fra nattpupp, så er det greit å ikke kutte ut all ammingen hele natten på en natt.
Ta ett og ett måltid, og kutt ut. Ofte våkner de bare for kosen, så når barnet gråter, ta det opp og trøst det, og når barnet har sluttet å gråte, legg det ned igjen.
Blir veldig mye for et barn at man både skal kutte ut all nattpuppen hele natten, og samtidig ta vekk mammakosen som det er vant med å få.

Ok,syns det er så vanskelig...blir så vinglete..noen ganger får han..andre ganger får han ikke...blir han ikke forvirra da? Burde jeg sette et klokkeslett da også utsette det gradvis me kanskje et kvarter hver natt?

Driver med avvenning her vi også.. men flaske da, ikke pupp..!!
Syns det er kjempevanskelig..[&o] Men hun våkner ikke hver natt, og jeg vet hun ikke egentlig trenger nattmat..

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: Sørfis

klart han blir det.. gå inn å legg han, forklar at d er kveld osv med rolig stemme, gå ut igjen.. gå inn igjen etter 5 min og gjør d samme igjen hvis han ikke roer seg.. gå inn igjen om 7 min og gjenta d samme igjen osv..vi la på ett par minutter hver gang.. 5-7-9 min osv.. første natta tok d oss 2 timer før hun sovna, andre natta 20 min, 3 natta 5-10 min :P
avvent ho samtidig for å ammes i søvn. vær bestemt, di e lur di her små ;P

Øøøøøh... Ja, en liten baby er nok kjempelur og megautspekulert.. De bruker nok gråten kjempebevisst...

må bare kommentere dette!
de vte faktisk hav de vil, og de vet at skriker jeg lenge nok så kommer mamma med puppen. nettopp fordi det er vane og rutine for dem at det er slik. så er ikke rart et barn protesterer når det ikke går som "normalt".
slik sett er de noen luringer, man kan bruke det utrykke!
handler jo overhode ikke om at de er "megautspekulerte og bruker gråten "kjempebevvist"!
handler vel mere om rutine og at de "vet" , og at de er vant med å få mat når de våkner slik. sånn sett at de "vet" er de lure.

kan jo prøve evt å gi flaske på natten, og se om det kan funke.HAr hørt mangen si at når de får mme på kvelden,så sover de hele natten..jeg vet ikke for her har de fått mme hele gjengen.

Klarer ikke høre på hylgrining selv.Vi har ikke hatt det problemet med å være uenige der da det er jeg som har tatt alle 3 om natten.Så det der har jeg bestemt selv

Hvor mye mener du er "greit" at barnet ditt gråter før du griper inn?

Her i huset er sambo og meg totalt uenige...så nå når vi har startet med nattpuppavvenning,ender hver natt opp med at vi blir uvenner og sure på hverandre..[:(]

Vi har måtta tatt inn senga til Simen på vårt rom igjen..holdt på å bli gal av å springe mellom rommene..var jo våken i ALLE fall hver time etter tolv-ett på natta...så da bytta vi plass i senga så sambo la seg ved siden av Simen.Når han våkna var det hans oppgave å gi tutten,evt vann.Han godtar jo ikke at jeg gir vannet,så derfor tok pappaen den oppgaven. Det går greit di første gangene,Simen roer seg,godtar sutten og sovner..men når han da våkner for tredje-fjerde gang uten å få pupp blir han hysterisk!!HYLGRÅTER!!Ligger med bue på ryggen og griner...han nekter sutt,nekter vann..da legger bare sambo seg ned igjen og mener han bare skal gråte...Får jo totalt SPADER av det!!!![:@]Får lyst å slå han med noe hardt så sinna blir jeg på sambo!!!!
Jeg mener det er "greit" hvis han ligger å sutrer en stund alene,men når han HYLGRINER må jeg bare prøve å trøste han evt ta han opp hvis det ikke hjelper...

Hva mener dere?Er det greit at barnet hylgriner i senga si lenge?Evt hvor lenge?

Hvordan er det hos dere,bestandig enige selv om klokka er fire på natta og mangelen på søvn er merkbart hos dere begge?

Har dere prøvd å ha han inne på eget rom?
Når vi avvente vesla flyttet vi henne inn på eget rom, og så var det pappaen som la henne for kvelden og gikk inn til henne når hun våknet om natten! Siden pappaen la henne så var hun på en måte forberedt på at det var han som kom om natten, og hun maste ikke etter meg hvis du skjønner?
Når hun ikke så meg og bare hadde han å forholde seg til så ble hun ikke fristet av puppen.. Da ville hun bare ha trøst, så sovnet hun igjen.
Første natta våknet hun vel 3 ganger, samme 2 natta. 3 natta våknet hun så vidt 1 gang, og 4 natta sov hun fra 19-07.

Og ja, det tok en del byssing og bæring, men hun sluttet å våkne opp for å få pupp hvertfall!! :)

Jeg synes det er helt greit at barnet skriker, så lenge dere er hos barnet! (Legger det ned, stryker det på kinnet, tilbyr sutt og flaske med vann). Barnet skriker fordi det vil ha pupp eller komme opp. Det er deres oppgave som foreldre å lære barnet at det ikke får pupp om natta lenger (9 mndr er jo ikke akkurat for tidlig[;)]) og at det skal sove om natta! Barnet er hverken sultent eller uthvilt selv om det våkner hver 2. time om natten!

Å tro at et 9 mndr gammelt barn kun skriker når noe er galt, er vel litt på jordet... Barn bruker gråt for å oppnå det de ønsker, og vet du årsaken til barnegråten (avvenning) trenger du ikke respondere som om noe var fryktelig galt.

Vær rolig og bestemt! Ikke ta opp barnet om natten - trøst det i sengen og gå og legg deg igjen...

Takk for råd alle sammen[:D]

Vi får finne ut hvordan vi skal gå frem nå da...om vi skal flytte han tilbake til sitt rom da,og heller måtte gå lengre,og kanskje bare kutte ned på ammingen litt og litt...kanskje forsyve med et kvarter eller en halvtime hver kveld..så kanskje han sover lengre og lengre uten å våkne..
Vanskelig det her....hadde han ennu bare våknet et par ganger for natten og sovet videre hadde det jo ikke gjort noe..men han har våknet oftere og oftere...noen ganger bare en halvtime etter pupp...det er da man blir rådvill og lurer på hva som er best å gjøre..

Back
Topp