Barneforsikring?!

MammatilLudvig

Første møte med forumet
Hvorfor får man ikke barneforskning og hva gjør man eventuelt når man ikke får det? Er det nødvendig? Fødte en nydelig gutt 6 september 2017. Han ble født 5 uker for tidlig med hjernehinnebetennelse (meningitt) og viruset ESBL. Siden jeg har diabetes type 1 var han normal i størrelse. Lå inne på intensivavdelingen i 2 1/2 uke der han ble behandlet. Han følges opp på sykehuset med fysioterapi og ikke vært noe problem etter behandlingen på sykehuset. Prøvde å søke om barneforskning på sparebank 1, men fikk svar om at det ikke gikk og at vi kunne søke igjen om 2 år, for de trengte NOE observasjonstid. Som mor ble jeg veldig såret og lei meg for det føles ut som om han ikke godkjennes! Håper på svar [emoji3]

Vi fikk to års unntak for luftveissykdommer (astma) når mellomste hadde rs et par uker gammel (altså før vi kunne søke om forsikring)

Man får ikke uten "observasjonstid" når det er fare for at det kan være følger av allerede kjent tilstand.

Om det er nødvendig er noe det råder uenighet om. Vi har på de to eldste fordi vi mente uføreforsikring som videreføres når de blir voksne uten ny helseerklæring er godt å ha, men det har forsikringsselskapet (gjensidige) fjernet innen vi fikk tredje fordi de mener at å få ut noe av uføreforsikring for barn tar så lang tid om man i det hele tatt får at det ikke er verd det og derfor tilbyr en engangsstønad ved visse diagnoser i stedet. Så uviss på hva vi skal gjøre, og i mellomtiden har hun blitt et år og er ikke forsikret...

Du må ikke ta det personlig, selv om det virker sårt. Det er bare slik forsikringsselskapene opererer. Men om man "allerede er syk" så får man ikke forsikring. Dette gjelder også for voksne, feks en venninne av meg som ikke får uføreforsikring (noensinne!) fordi hun nettopp har fått påvist ms. Hadde hun hatt det før hun fikk sykdommen hadde det vært noe annet. Litt av hensikten er å unngå at folk skaffe seg forsikring idet man blir syk. Hadde det vært mulig, hadde man jo ikke trengt forsikring, man kunne bare vente til man blir syk for så å kjøpe forsikring for så å få utbetaling, og da bli 'belønnet' fordi man hadde blitt syk. På den måten hadde ikke mange forsikringsselskap overlevd heller ettersom det aldri hadde kommet noen innbetalinger.

Forsikringen hos dere hadde jo strengt tatt vært nødvendig idet han ble født, men det er det lite poeng i å irritere seg over nå. De færreste har vel gravidforsikring, selv om en del forsikringsselskap tilbyr det. Forsikringselskapet har observasjonstid for å forsikre seg om at sønnen din er helt frisk før han evt kan bli forsikret. Om noe annet skulle inntreffe i observasjonstiden så er jo det veldig uheldig ettersom han ikke er forsikret, men sannsynligheten for det er jo veldig liten. Forsikringselskapene har ganske lik policy når det gjelder dette så det er ikke mye du kan gjøre. Mulig noen vil forsikre han, men da mot skyhøye innbetalinger.

Jeg ville ha senket skuldrene og tenkt på alle de som faktisk ikke har barneforsikring. Og før du vet ordet av det har de to årene gått :)

Back
Topp