Barnefordeling -rettsak

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Hvor vanlig er det å dra inn familie som vitner?

Trodde de helst dro inn feks barnehageansatte / lærere osv jeg..

Familiemedlemmer vil jo på en måte være innhabile.. de vil jo selvsagt stille seg bak den foreldren de er i familie med..

En jeg kjenner er i en barnefordelingssak nå.. gått rettens vei.. og der skal mammaen hennes.. søsteren hennes.. og mannen til en venninne av moren inn som vitner..

Joda.. men bare ser for meg at det blir styggere.. for blir nok mye drittslengning.. påstander osv osv..

Og trodde faktisk ikke de tok inn familie og venner som vitner i en så alvorlig sak.

Jeg fikk forespeilet at de tok inn eksterne vitner i en rettsak når vi holdt på med mekling

Fant denne her nå.. en advokat i barnerett som har skrevet det.. og må si meg enig i han.. sånn jeg ser for meg også.. :

Bevisførsel i saker om fast bosted og samvær kan for mange være en vanskelig sak. Det er for mange parter og noen advokater fristende å føre en rekke familiemedlemmer til parten sin som skal fortelle hvor god forelder den ene er og hvor dårlig forelder den andre er. Min erfaring er at retten legger svært begrenset vekt på familievitner. Selv kaller jeg dette pappegøyevitner. De gjengir og forsterker som regel bare det egen part allerede har sagt. Erfaringsmessig er det “objektive” vitner som har størst vekt. Det kan være helsesøster, lærere, barnevernet, barnehageansatte, psykologer, ruskonsulent, støttekontakt, avlastningshjem og andre som har god innsikt i familiens liv, men som ikke har noen egeninteresse i utfallet, som er mest fornuftig å føre som vitne.

Det man bør unngå er at man legger opp til en vitneførsel som skal snakke nedlatende om den andre parten. Man beveger seg da fort over i det usaklige og sjangsen for at man skader sin egen sak blir fort større enn at vitnene bidrar til et positivt resultat.

Sukkerspinnet skrev:
Jeg tenker som så at alt er bedre enn ingen..
Jo flere som kan bekrefte,jo bedre blir saken belyst.

Enig i denna!

Andre vitner for henne kan kanskje være barnehageansatte.. lærere... helsesøster.. tja.. de andre som barna omgås..

Regner med at også faren til disse barna skal ha med sine egne vitner.. sånn har jeg forstått det i alle fall...

Jeg har i alle fall den oppfatningen at de ikke så ofte bruker familie og venner som vitner..

Min søster og bestemor skulle vitne i en rettsak mot min mor ang hvor jeg skulle bo.. heldigvis gikk det ikke så langt.

Qualitas skrev:
Min søster og bestemor skulle vitne i en rettsak mot min mor ang hvor jeg skulle bo.. heldigvis gikk det ikke så langt.

Oj.. mot din mor ja.. det var vel ganske uvanlig..

Godt det ikke gikk så langt da;) Hvis du har hatt det bra;)

Familiemedlemmene er ikke inhabile, men partiske.
Dommeren vet at de er partiske og tar dette med nå han/hun vurderer det de sier.

Et familiemedlem kan likevel være nytting som vitne til å fortelle/illustrere konkrete hendelser, om far f.eks. drakk seg sørpe full på julaften hvor familiemedlemmet og barna var til stede kan familiemedlemmet vitne om dette, og det kan være nyttig.
Eller om familiemedlemmet som skal vitne har sett voldelige tendenser i en situasjon med barna kan det vitne om situasjonen. Dette kan da få stor betydning, synsinger og vurderinger fra familiemedlemmet vil veie mindre/lite.

Barnehageansatte og lærere kan ofte ha vanskelig for å si noe om f.eks. hvor det er best for barnet å bo om begge foreldrene fremstår som gode alternativer. Jeg tror også de er tilbakeholdene med å spekuler. En lærer som uten noe annet enn magefølelsen går inn for å si hvor et barn bør bo vil nok få en lite hyggelig opplevelse når motpartens advokat begynner å eksaminere.

I sånne saker så kan jeg godt se at familie og venner kan være greie å bruke i retten som et vitne..

men det er ikke tilfelle her.. Her er det kun krangel om hvem som skal ha de mest.. Bf blir boenes i huset hvor barna er født og oppvokst.. mens mor var nødt for å flytte... Mor som har barna 70 eller 60 nå.. Frem til rettsaken er over i alle fall...

Men her er det hverken vold eller alkohol i bildet i alle fall. .. Er vanlig krangel etter et brudd..

mammatileijente skrev:
I sånne saker så kan jeg godt se at familie og venner kan være greie å bruke i retten som et vitne..

men det er ikke tilfelle her.. Her er det kun krangel om hvem som skal ha de mest.. Bf blir boenes i huset hvor barna er født og oppvokst.. mens mor var nødt for å flytte... Mor som har barna 70 eller 60 nå.. Frem til rettsaken er over i alle fall...

Men her er det hverken vold eller alkohol i bildet i alle fall. .. Er vanlig krangel etter et brudd..

Av det du skriver blir et moment "status quo" prinssippet, den som har barna mest må få fortsette med det av hensyn til stabilitet for barna.

Om far blir boende i huset blir det lett å argumenter for hans advokat med at barna bør være mest der fordi det gir best stabilitet.

Barnas alder er også av betydning, om de kan uttale seg, eller er så små at de må ammes.

Har det vært oppnevnt sakkyndig vil ofte han/hennes vurderinger bli avgjørende.

Saker hvor det ikke er noe å utsette på noen av foreldrene er vanskelige å vurdere.

Det kommer jo helt an på hva saken dreier seg om og om det finnes flere som kan vitne.
Har familiemedlemmene vært direkte involvert i saken eller har de bare opplevd alt gjennom den ene parten?

Både jeg, en annen svigersøster og svigermor var vitner i saken mellom svigersøster og barnevernet i alle fall. De som er dommere vet jo at en stiller seg bak familie men samtidig så sverger en jo på å si sannheten og blir en spurt så må en svare etter beste evne.

Men det de sa var at siden jeg var inngiftet så måtte jeg vitne mens svigermor og svigersøster kunne avstå om de ønsket siden de var så nær familie. Blir en innkalt som vitne så har en visst plikt til å gjøre det.

Tja.. det vet jeg jo ikke 100%..

Det jeg vet er at hennes familie holder med henne,. vedr at hun burde ha omsorgen.. og hans familie motsatt...

Har ikke lagt meg sååå mye oppi det.. sånn vedr hva familien har opplevd å sett egentlig;)

Jeg bare stusset på at familien blir dratt med inn  i rettssaken... pga at det blir jo til sånn at familien hennes holder med henne.. hans familie med han.. osv osv..

Og jeg mener å ha hørt at det ikke er så vanlig å dra inn familie og venner..

Bare det jeg lurte på egentlig;) Hvor vanlig det er..

Her og truet bf med rettsak.. og da sa hun på familiekontoret at det da blir tatt inn vitner.. men da eksterne.. fordi familie og venner vil holde med den parten av foreldre som de er tilknyttet.. og at det blir bare masse stygt ut av det..

Og hos oss så var det heller ingen alkohol eller bråk i bildet.. men kun krangel om samvær.. sånn som hos hun jeg kjenner

Jeg ble kalt inn som vitne i en svært stygg barnefordelingssak. Jeg kjente perifert både mor og far - men kjente BARNET veldig godt,og det var barnet som sa til advokat at jeg burde være vitne.. Barnet var den gang nært 12 år,men ville ikke uttale seg pga. div. omstendigheter...

Jeg gruet meg som en ulv,men visste hva barnet ville,så jeg svarte bare konkret på hva jeg ble spurt om. Saken endte heldigvis med den løsningen som barnet ville ha,som var egentlig på tværs av både mors og fars ønsker. At to voksne mennesker som har vært så glade i hverandre kan lage et slik helvete er fortsatt ganske merkelig å tenke på for meg....

Uff ja.. får vondt av barna jeg..

Men "godt" at han var såpass stor da! Og også godt at han fikk det som han ville;)

Leelu skrev:
Familiemedlemmene er ikke inhabile, men partiske.
Dommeren vet at de er partiske og tar dette med nå han/hun vurderer det de sier.

Et familiemedlem kan likevel være nytting som vitne til å fortelle/illustrere konkrete hendelser, om far f.eks. drakk seg sørpe full på julaften hvor familiemedlemmet og barna var til stede kan familiemedlemmet vitne om dette, og det kan være nyttig.
Eller om familiemedlemmet som skal vitne har sett voldelige tendenser i en situasjon med barna kan det vitne om situasjonen. Dette kan da få stor betydning, synsinger og vurderinger fra familiemedlemmet vil veie mindre/lite.

Barnehageansatte og lærere kan ofte ha vanskelig for å si noe om f.eks. hvor det er best for barnet å bo om begge foreldrene fremstår som gode alternativer. Jeg tror også de er tilbakeholdene med å spekuler. En lærer som uten noe annet enn magefølelsen går inn for å si hvor et barn bør bo vil nok få en lite hyggelig opplevelse når motpartens advokat begynner å eksaminere.

Veldig enig i denne.

Back
Topp