Mange har jo født allerede, flere med tidligere fødsler bak seg og andre venter.
Uansett...
Hvordan ønsker du han skal være/var under fødsel?
Holde deg i hånden?
Gjemme seg bak se&hør?
Snakke deg hull i hode?
Snakke og svare på spm når du ber han om det?
At han holder helt kjeft, men bare er i rommet?
At han venter utenfor?
Klippet/klipper navlestrengen?
Osv osv osv...
Hva er dine tanker omkring dette?
Haha, leste først "bestefars rolle under fødselen"

Tenkte at han skal få lov å holde seg laaaangt unna
Men pappaen til babyen er en helt annen sak
Nå har jo jeg født to ganger før, og kan med hånden på hjerte si at å ha han der gjorde det hele 1000 ganger lettere!! Kunne ikke tenkt meg å føde uten han.
Han kan gjøre denne gangen som han har gjort, dvs først og fremst være der, psykisk støtte. Han har skrytt av meg, både under og etter fødselen, noe jeg må si jeg liker

Han har holdt bøtta når jeg har spydd (1 gang per fødsel

), tørket ansiktet med en våt klut (ikke noe jeg egentlig har spurt om eller føler jeg har trengt, men tenker han har gjort det for å føle han gjør noe, og det skjønner jeg jo

Det er jo snilt gjort), gitt drikke, massert osv..
Jeg hadde klikket hadde han sittet og lest blad/bok eller på annen måte vært distansert mens jeg "jobbet" (særlig under pressingen/på slutten når riene er på sitt verste), men lov å kikke på mobil el innimellom før det altså

. Jeg går veldig inn i meg selv når jeg føder og har det vondt, så han er jo litt på siden (tenker jeg, men han sier han ikke har følt det sånn selv og det er jo bra

), samtidig som jeg ikke hadde klart meg uten han.. Rart det der

Han har snakket med jordmødrene osv, mens jeg helst ikke vil snakke med noen

Han kan gjerne snakke litt til meg, men ikke hull i hodet, for jeg svarer uansett sikkert ikke

Han har klippet navlestrengen, det er etter eget ønske. Jeg synes det er fint når han vil det, men hadde aldri presset han til det. Han har også sett når babyen har komt ut, det er helt ok, men hadde ikke presset han til det heller (jeg er veeeldig glad jeg IKKE ser

).