Barnefar med på svangerskapskontroll

Lavendella

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Som tittelen sier. Er det vanlig at partner er med, eller er dette noe man gjør alene? Mannen min skal selvfølgelig være med på ultralydene (har bestilt TUL u12, og så blir det den ordinære ca u18), men hva med f.eks. første svangerskapskontroll uke 8-10..? :confused004 Mannen min som spurte om dette var noe han skulle være med på, og jeg aner ikke..

Jeg har bare gått alene på ordinære kontroller hos jordmor, har ikke sett vitsen med at vi begge tar fri fra jobb til dette. Han har vært med de mer spesielle som ultralyd.

Her er mannen veldig involvert. Han begynner ikke på jobb før kl 0930 tidligst, så han har sagt at han skal være med. Jeg får som regel time tidlig på dagen, sånn i 8-9 tiden.

Vi har assistert befruktning. Han måtte selvfølgelig være med den dagen det var egguttak for å levere sæden:rolleyes: og første gangen var han med på TUL i uke 7. TUL i uke 7 er kjedelig. Selvfølgelig kjempespennende om alt ser bra ut, men det svaret kan han like godt få på SMS. Det er på en måte «Er størrelsen riktig og slår hjertet?» Ja/nei. Legetimer er enda kjedeligere. Jeg vil anbefale å ikke være med på noe annet enn OUL:happy: OUL er gøy. Da ser man en minibaby som spreller. Jeg skulle ønske jeg slapp å være med på legetimer selv:hilarious:

Sniker

Det er opp til dere hva dere ønsker egentlig.

Her var han med på de aller fleste forrige svangerskap. Han var ikke med første gangen her, var uansett bare utfylling av helsekort for gravide + blodprøver og litt prat.
Koseligere når det er lytting til hjertelyd og ultralyd osv. senere :)

Sniker

Det er opp til dere hva dere ønsker egentlig.
Godt poeng. Hva man selv ønsker er jo selvfølgelig det eneste viktige. Hvis man vet hva man ønsker så er det jo lett valg. Jeg svarte bare utifra om jeg tror det var sannsynlig at han ville føle det verdt å ta fri fra jobb for:-)

Godt poeng. Hva man selv ønsker er jo selvfølgelig det eneste viktige. Hvis man vet hva man ønsker så er det jo lett valg. Jeg svarte bare utifra om jeg tror det var sannsynlig at han ville føle det verdt å ta fri fra jobb for:)
Ikke sant
Personlig tenker jeg han er hjertelig velkommen om han vil, men naturlig og fint for meg å gå alene å få være «bare» meg...

Sniker
Holder med de andre at det velger dere selv, men der skjer ikke så mye spennende for far der, og hvertfall ikke de første gangene.
Det er en egen jordmortime lenger ut i svangerskapet hvor det er ønskelig eller hvertfall tilbud om at far blir med, og det er en fin anledning til at far kan snakke om det han lurer på om det forestående med fødsel osv. :)

Det har vært fint å ha mannen med som kan gi meg sjokolade og berolige helsepersonell når jeg besvimer ved blodprøvene. Jeg klarer ikke å bli tatt blodprøve av. Da detter jeg i bakken.

*sniker fra eit anna forum*

Ka ønsker han sjølv? :) med forrige var pappaen med på første legetime ca veke 12 fordi han ønskte det, fekk høyre hjertelyden og det hadde han stor glede av og alt blei meir ekte. Han var òg med på oul samt eit slags fødselsførebuande kurs i regi av helsestasjonen :)

Den her gongen har han berre vore med på oul og har ikkje hatt noko særlig interesse av meir helder, men no veit han litt meir ka han går til og får sjå og kjenne mykje liv heime :)

Her er han med når han har mulighet. Jobber turnus, så trenger ikke å ta seg fri fra jobb

Jeg kommer til å gå alene :) Han blir med på ultralydene.

Hvordan gjør folk det med utgifter ifm UL og lignende? Deler dere med barnefar, eller tar dere utgiften selv?

Hvordan gjør folk det med utgifter ifm UL og lignende? Deler dere med barnefar, eller tar dere utgiften selv?
Den TULen som jeg har bestilt i uke 13 regner jeg med jeg betaler selv. Det er jeg som vil på den. Han synes det er helt greit å vente til OUL. Hadde vi begge vært like utålmodige, så ville det kanskje vært naturlig å dele utgiften. Jeg har betalt graviditetstester og slikt selv også. Han mente det var unødvendig å teste. Vi viste jo det kom til å gå bra mente han:)

Han skal være med på neste ultralyd pluss den ordinære. Har også et ønske om 3d ul, og da skal han være med. Resterende kontroller drar jeg nok på alene, med mindre han plutselig finner ut at han vil bli med :)

Vel, vi er gift, så ikke noe spørsmål her, hehe :angelic: Men om vi ikke hadde vært gift ville naturlignok alt av utgifter vært delt på to. Hvorfor skal jeg betale mer enn ham? Det er jo like mye hans barn :happy093

Back
Topp