barnefar krever 50-50 :S

Prinsesse i magen

Elsker forumet
Jeg er en mor med en datter på 18 måneder.. Bor ikke med faren. Jeg går på skole og har et hektisk hverdag.. Vi har ''vanlig'' samvær. Han har ho annen hver helg. MEN problemet er at han aldri holder samværet til den tid han skal. han skal hente ho i bhg på fredag og levere ho på mandag. Men enten henter jeg i bhg, eller ho kommer hjem på søndag. Det er noe jeg er ganske lei av og sier i fra så fort det skjer eller han spør. å han mener jeg krangler om alt. jeg blir kunn irritert over at det hver gang er noe. å nå vil han ha 50-50 siden jeg ikke mener han tar ansvar. altså. han gjør dette pga meg.. men som jeg mener så er det vel han som har et problemer her, som gjør dette bare pga jeg klager på at han ikke holder avtalene sine.. jeg glemte å si at han bor hjemme hos foreldrene sine, og han jobber ikke... 
Hva mener dere? Kommer jeg til å svi skikkelig, eller er det han?  
For jeg godtar IKKE å kun se min datter annen hver uke. Å ikke får jeg noen penger heller. Sliter skikkelig på meg dette her. :( Ikke kommer jeg til å skrive under papirer heller..

50/50 er hun for liten til, det blir ikke aktuelt før hun blir større - så den biten trenger du ikke bekymre deg for. Ta deg en samtale med foreldreveileder på helsestasjon - det er gratis og veldig til nytte for deg :)

Det er det jeg å sier. men han tenker bare på sitt beste. jeg mener det ikke er bra å ha ho som en sprettball annen hver uke. ho skjønner jo ikke stort av det. Om vi så må til rettsak på dette, så håper jeg virkelig han får svi!!! 

prøv å se det fra hans sted..      er kanskje like vanskelig for ham å være vekke fra barnet sitt?

kanskje det er lettere for ham å ha henne lenger?

bare tenker høyt her, forstår at det er vanskelig for deg.

trur ikke du trenger frykte noe. Om han ønsker barnet 50% bare for å straffe deg er jo utgangspunktet hans helt feil. Ta vare på sms-er han sender deg ang dette. 

Prinsesse i magen skrev:
Det er det jeg å sier. men han tenker bare på sitt beste. jeg mener det ikke er bra å ha ho som en sprettball annen hver uke. ho skjønner jo ikke stort av det. Om vi så må til rettsak på dette, så håper jeg virkelig han får svi!!! 

Men jeg syns du har en litt feil holdning til dette. Jeg forstår veldig godt at du ikke ønsker være så mye borte fra barnet ditt, jeg hadde hatt store problemer med det selv, men det er jo hans barn og. 
Og ditt fokus burde ikke være at han skal få svi, men det som er best for barnet ditt. Og det er nok å ha en fast plass å bo når hun er så liten. Og mest sannsynlig hos deg. 

¤Sunshine¤ skrev:

prøv å se det fra hans sted..      er kanskje like vanskelig for ham å være vekke fra barnet sitt?

Se det fra hans side? Det er jo en grunn til at de ikke dømmer 50/50 i barnefordelingssaker før ungen er minst tre år. Lettere å ha henne lengre er jo godt mulig at det er. Men dette er jo ikke mor og far sitt beste man skal tenke på. Men jenten sitt beste. Han klarer ikke å holde seg til det som er blitt satt opp, så da først og fremst må jo han stille opp så hun ser at ha klarer å stille opp for å ta henne såpass mye. Hun er så liten enda at ingen vil anbefale å ha denne løsningen.

hvordan kan jeg prøve å se det fra han sin side?? det er datra mi jeg ser. ho skal være der det er best for ho å være. han holder ikke avtalene sine, hvorfor skal han da plutselig være mer interesert i å ha ho en uke av gangen.. det er tydeligvis ikke det at han vil ha ho mer og se ho mer. eller er jo sikkert litt derfor. men når han sier til meg at det er pga jeg krangler med han pga han ikke holder avtalene sine.. det er ikke sånn det skal være.

jeg håper virkelig at dette går min vei. jeg blir helt knekt av tanken.. jeg tenker på datra mi. ingenting annet. men hadde han kanskje sakt at han ville ha ho mer, pga han vil se ho mer, så kunne vi laget en avtale på det. men han spør veldig skjeldent om han kan ha ho no ekstra. blir heller til at han ikke har ho de gangene han skal. det har vært flere ganger han har sakt han skal ha ho, så hører jeg ikke noe fra han. det er ikke den rette måten å gjøre det på.. jeg gjør alt for ho.

Lissyjane skrev:

¤Sunshine¤ skrev:

Se det fra hans side? Det er jo en grunn til at de ikke dømmer 50/50 i barnefordelingssaker før ungen er minst tre år. Lettere å ha henne lengre er jo godt mulig at det er. Men dette er jo ikke mor og far sitt beste man skal tenke på. Men jenten sitt beste. Han klarer ikke å holde seg til det som er blitt satt opp, så da først og fremst må jo han stille opp så hun ser at ha klarer å stille opp for å ta henne såpass mye. Hun er så liten enda at ingen vil anbefale å ha denne løsningen.

ja, den ser jeg.   hadde litt liten tid til å utdype meg.   men ha en holdning som å se det fra hans sted. og gjerne la ham prøve å ha henne mer.  gradvis.  ikke halvt helt enda, men la ham få prøve det.  det er jo posetivt for barnet. slik at hun blir vant med å være her og der. LITT om gangen.

vi hører jo bare en side av saken her.

Prinsesse i magen skrev:
hvordan kan jeg prøve å se det fra han sin side?? det er datra mi jeg ser. ho skal være der det er best for ho å være. han holder ikke avtalene sine, hvorfor skal han da plutselig være mer interesert i å ha ho en uke av gangen.. det er tydeligvis ikke det at han vil ha ho mer og se ho mer. eller er jo sikkert litt derfor. men når han sier til meg at det er pga jeg krangler med han pga han ikke holder avtalene sine.. det er ikke sånn det skal være.

jeg håper virkelig at dette går min vei. jeg blir helt knekt av tanken.. jeg tenker på datra mi. ingenting annet. men hadde han kanskje sakt at han ville ha ho mer, pga han vil se ho mer, så kunne vi laget en avtale på det. men han spør veldig skjeldent om han kan ha ho no ekstra. blir heller til at han ikke har ho de gangene han skal. det har vært flere ganger han har sakt han skal ha ho, så hører jeg ikke noe fra han. det er ikke den rette måten å gjøre det på.. jeg gjør alt for ho.

jeg forstår deg helt.  det er ikke slik det skal gjøres nei.    stor klem.

Jeg har prøvd mange ganger på om han vil ha ho mer.. Spør han til og med.. Men ender opp med at jeg blir skuffet over at han ikke holder ting han lover. Som å si ja, jeg ringer etterpå. å hører ingenting.. i helga så sa jeg. du skal ha ho til mandag som avtalt? Å da ble han sur. for han skulle drikke på søndag. å da var det en selvfølge at ho skulle komme hjem da. uten å ha spurt meg i det hele tatt.. Syntes det blir litt mer riktig at det er meg som skal kunne lage avtaler. jeg kan aldri lage avtaler sånn plutselig. for vet aldri hva som skjer.. når han skal ha ho fra fre-man.. 
Å han har vært i syden i 2 uker og kom hjem for 2 uker siden.. jeg har ikke hatt en hel helg alene på mange uker.. han jobber ikke, å har sin frihet hele uka. men skal alltid gjøre ting når han har ho.. syntes det blir litt feil. 

men nå har jeg fått det trøkt inn i hue, at jeg kanskje ikke skal bekymre meg med at han får ho 50%. jeg vil selvfølgelig ha et ordentlig forhold til han å at ting går riktig vei. men vanskelig med avtaler som alltid blir brutt. han kan gjerne ha ho mer, for ho sin del. jeg vet at ho elsker å være med han. han er jo en god far når han er med ho å finner på ting. men bare det kunne vært litt lettere, for han å holde avtalene.. jeg ønsker ikke lage større samvær med han når han alikvell skuffer :/ 

men nå får vi se hvordan det ender. takk for svar!! Ville skriveher for å høre deres mening om denne saken. selvsakt er det bare 1 sak dere ser. men syntes det er nok som det er! :) 

kommuniser via sms og ta vare på meldingene som bevis på at han ikke tar ansvar. vær klar på at avtalen er at han skal hente på fredag - skjer det ikke så sier vel han i fra til deg om at du må hente? ikke ta tlf hvis han ringer så han må sende deg en sms i stedenfor (eller skriv "jeg kan ikke ta tlf nå, hva er det?) slik at han svarer. samme greia på alt som han ikke følger opp. 

for meg høres han ut som en latsabb. det er så typisk at noen bf "truer" med å ta barna og ofte er det bare tomme trusler, fordi de er ikke nok intressert i ungene til å gidde å bestille time på familievernkontoret engang. ikke stress med det og la han ta første steget dersom han vil endre avtalen.

Prinsesse i magen skrev:

jeg vet ikke hvordan forholdet mellom far og barn er, om du kan la henne dra på ferie til pappaen en uke i strekk. og da er det ikke noe snakk om barnevakt av noe slag eller at du plutselig må ha henne. virker jo ikke som han skjønner at alt annet må vike dersom han har datteren.

Prinsesse i magen skrev:
Jeg har prøvd mange ganger på om han vil ha ho mer.. Spør han til og med.. Men ender opp med at jeg blir skuffet over at han ikke holder ting han lover. Som å si ja, jeg ringer etterpå. å hører ingenting.. i helga så sa jeg. du skal ha ho til mandag som avtalt? Å da ble han sur. for han skulle drikke på søndag. å da var det en selvfølge at ho skulle komme hjem da. uten å ha spurt meg i det hele tatt.. Syntes det blir litt mer riktig at det er meg som skal kunne lage avtaler. jeg kan aldri lage avtaler sånn plutselig. for vet aldri hva som skjer.. når han skal ha ho fra fre-man.. 
Å han har vært i syden i 2 uker og kom hjem for 2 uker siden.. jeg har ikke hatt en hel helg alene på mange uker.. han jobber ikke, å har sin frihet hele uka. men skal alltid gjøre ting når han har ho.. syntes det blir litt feil. 

men nå har jeg fått det trøkt inn i hue, at jeg kanskje ikke skal bekymre meg med at han får ho 50%. jeg vil selvfølgelig ha et ordentlig forhold til han å at ting går riktig vei. men vanskelig med avtaler som alltid blir brutt. han kan gjerne ha ho mer, for ho sin del. jeg vet at ho elsker å være med han. han er jo en god far når han er med ho å finner på ting. men bare det kunne vært litt lettere, for han å holde avtalene.. jeg ønsker ikke lage større samvær med han når han alikvell skuffer :/ 

men nå får vi se hvordan det ender. takk for svar!! Ville skriveher for å høre deres mening om denne saken. selvsakt er det bare 1 sak dere ser. men syntes det er nok som det er! :) 

Sånn lignende som det var BF her også de to- tre mdn av min datters liv han hadde kontakt med ho, så skjønner frustrasjonen din så utrolig godt.

Her hadde vi en samværsavtale at han skulle besøke oss hver fredag for å være med dattra si, siden ho var for liten til å være uten meg og kun med han og jeg fullamma. Men han kom kun fire av fredagene de mnd han var til stede, og sa ikke en gang i fra de fredagene han ikke kom. Ble sur på meg dersom jeg sa det var dårlig gjort, fordi jeg måtte jo skjønne at han hadde andre ting å tenke på.

Så jeg ville latt han tatt ALT ansvar dersom han ønsker å endre på avtalen, la han kontakte familiekontoret selv. Og kommuniser kun på mld, der har jeg gjort en feil, fordi jeg kommuniserte mye på tlf og har dermed ingen beviser på hvordan han er dersom jeg kommer i en lignende situasjon om noen år. BF truet med det her også hver gang han ble sur på meg, at han skulle ha ho masse, men det ble aldri fulgt opp. Og nå har han ikke tatt kontakt eller kommet på samværsfredagene på snart to mnd, så regner med at den avtalen ikke gjelder mer.

Det er ikke barnets beste å være 50% hos en far som ikke er til å stole på sånn helt uten videre.

eg er så imot 50/50 deling, at dersom eg og min kjære kjem i ein slik situasjon vil eg heller ha ungen mindre enn 50%, enn å risikere 50/50 deling... Rett og slett fordi eg synes det er heilt horribelt at eit barn som verkeleg treng å ha det stabilt rundt seg ikkje fortjener å bli kasta rundt på som ein sprettball.

Er svært få som får 50/50 delinga til på ein så god måte at barnet synes det fungerer like bra som ved ei anna løysning.

men sålenge han ikkje klarer å halde avtalar i utgangspunktet (så sant du kan bevise det) så har  han liten sjanse for å få ha dattera di meir (eller mest) når situasjonen er slik som den er. Med mindre det er ting om deg vi ikkje veit då :)

Back
Topp