Barnedkole, valgfritt?

Aurora

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Marsipanene 2019
Overskriften er feil og jeg får det ikke til å endre det ;)

Jeg lurer på om det er valgfritt for foreldre å ta den barneskolen som man tror er best?
Kan man sende ungen på den skolen som man tror er bra eller må man ta den skolen der man bor? Nå tenker jeg offentlig skole.

Jeg vil overhodet ikke sende dattera mi til skolen som ligger ved siden av der vi bor...årsaken til det er at skolen har skåret veldig lavt på nasjonale prøver. Og jeg vet erfaringsmessig at valg av skolen og " miljø" i den skolen har ALT å si for ungenes videre prestasjoner og arbedsvaner videre i livet.
Er det slik at det ikke er valgfritt å velge barneskole , og vi ikke er flyttet til en annen plass når frøkna er i skolealder, så bør vi vurdere privatskole, som jeg antar man kan velge uansett hvor man bor.

Jeg vet faktisk ikke... Vi hadde også litt samme problemet, dårlig skole faglig sett + stor mobbeproblematikk. Så vi satte adressa til vesla til faren. Vi har henne 50/50, bor 2 km unna, men han sogner til en annen, fantastisk skole.

Jeg vet faktisk ikke... Vi hadde også litt samme problemet, dårlig skole faglig sett + stor mobbeproblematikk. Så vi satte adressa til vesla til faren. Vi har henne 50/50, bor 2 km unna, men han sogner til en annen, fantastisk skole.
Tror det er slik at man har rett til å søke en annen skole, men det er ikke et krav at man får det innvilget

Man kan vel søke som nevnt, men man har ikke krav på plass såvidt jeg vet.

Jeg kunne velge da jeg gikk på barneskolen, men det var vel fordi vi bodde midt i mellom to. Jeg fikk også byttet ungdomsskole uten problemer pga trivsel.

Back
Topp