Barnedåp

siljeheleen

Glad i forumet
Hvem er det egentlig "normalt" å invitere i barnedåp?

Vi satt å regna raskt over det nå, selv om det er leenge til enda, og vi kom på over 70 personer!

Hva serverer man iallfall når det er så mange? Det blir ikke akkurat billig med mat til over 70 personer [8D]

Faddere og nærmeste familie[:)]

ALDRI hørt om noen som har 70 stk i en barnedåp[:-]

over 70??? haha.... tror du er spik spenna gæren jeg :P he he... Neida.. Hørtes veldig mange ut...
Vi inviterer kun aller nærmeste familie, og tanter og onkler, beste foreldre av barnet. Og selvfølgelig faddere da...

Oj, dæven! Bedt hele slekta da?[:)]

Her ba vi bare barnets onkler, tanter, søskenbarn,
besteforeldre og oldeforeldre. Da ble vi 28 stk!

gosh ska du ha så mange i en dåp??

vi hadde nermeste familie og faddere, vi var 16 stk, det var mer en nok syns jeg :) men nå har jeg ikke plass til 70 stk heller da:P hehe

70 stk?!

Er vel ikke normalt å ha hele slektstreet i barnedåp vel??[8|]
Hvem har dere regna med da?

Var ca 20 stk vi...

Dere inviterer jo bare besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn, faddere osv til barnet.. Ikke deres tanter og onkler f.eks [8D]

Hehe... Greia er at jeg har ganske stor familie, og vi er i tillegg veldig nære. Jeg har veldig masse med tantene og onklene mine å gjøre f.eks, og det føles helt unaturlig å IKKE invitere de i barnedåp til ungene mine. Barna mine (det vil si jenta mi, for jeg har jo bare en enda [8D]) kaller også mine tanter og onkler for tanter for "onkel og tante". De fleste bor også i samme bygd som oss, og vi ser de daglig omtrent [:)] Så det blir 30 personer som jeg ser på som de "nærmeste" i familien her, da er det de tantene og onklene jeg har mest kontakt med, foreldrene mine og besteforeldrene mine.

Og når jeg inviterer tanter og onkler må nesten typen også gjøre det. Blir litt sært om vi intererer mange fra min familie, og bare foreldrene hans f.eks? [8D] Så da ender vi opp med en hel hau fra hans familie også, men mange av de kommer nok til å melde avbud vil jeg tro...

Haha, huff... I datteren min sin barnedåp hadde jeg rundt 55 gjester eller noe. Husker ikke helt. Var iallfall over 60 som var invitert da også, men ikke alle som kunne komme [:)]

Mine barn har bare tre onkler/tanter og ingen søskenbarn forresten. Så om vi bare skal invitere besteforeldre og tanter/onkler blir det litt for simpelt, synes jeg... Mulig jeg er sær [8D]

Men vi har alltid store familieselskap da. Feirer alle bursdager og alt som kan feires (typen min blir helt gal [8D]), og inviterer alle hver gang...

Da syntes jeg du skal invitere de jeg ;) Om du har økonomi til det, og ikke minst et lokale der du kan ha selskapet.
Jeg ville nok anbefalt koldtbodr/snitter eller rett og slett bare kaker... :)

Jeg og har mine tanter og onkler i selskapet. Men kun fra min mors sin side da...

Er det "dårlig" gjort av meg visst jeg ikke inviterer barnefars 2 brødre? Kan legge til at barnefar ikke har vært her under hele graviditeten, og brødrene hannes kjenner jeg såvidt.. Så blir min mor, far og mine søstre (for de alle skal være fadre) og barnefaren selv (selvom han IKKE har vært tilstede å oppfører seg som en idiot) og hannes foreldre...

Vi var vel rundt 30 i dåpen til mini (og da hadde vi to venner som faddere, som begge kom med sine ektefeller og totalt 5 barn).

Ellers hadde vi barnets tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre og noen venner av oss i tillegg til fadderne. Jeg har en tante vi har veldig god kontakt med, så hun var invitert. Mannen har 7 tanter/onkler (+ ektefeller), ingen av dem var invitert. For oss var det ikke naturlig å invitere alle, selv om vi har kontakt med dem. Er ikke bryllup.

Edit: men det som er riktig for oss er ikke nødvendigvis riktig for andre. Har dere økonomi og plassen til å ha 70 gjester, så er jo ingenting bedre.

Har ikke stor familie vi heller. Barna har 2 onkler + 1 tante, men vi har holdt oss til dem, besteforeldre, oldeforeldre, faddere + min manns tante m/ sambo (fordi de er veldig nære og har et veldig spesielt forhold). Har et nært forhold til flere av mine tanter jeg også, men i vår del av familien har det ikke vært tradisjon for å inivtere "gammeltanter" i dåp - og det syns jeg er helt greit.
70 personer er mer enn vi hadde til middag i bryllupet vårt.... [;)]

ORIGINAL: gikken

Er det "dårlig" gjort av meg visst jeg ikke inviterer barnefars 2 brødre? Kan legge til at barnefar ikke har vært her under hele graviditeten, og brødrene hannes kjenner jeg såvidt.. Så blir min mor, far og mine søstre (for de alle skal være fadre) og barnefaren selv (selvom han IKKE har vært tilstede å oppfører seg som en idiot) og hannes foreldre...

r de alle skal være fadre) og barnefaren selv (selvom han IKKE har vært tilstede å oppfører seg som en idiot) og hannes foreldre...

Det er vel opp til deg... Med min første inviterte jeg hele familien til bf (altså, foreldre, søsken, stresøsken, fosterforeldre, fostersøsken og besteforeldre) - men ikke barnefaren selv... hehe...

Hmm, ser ikke for meg noe barnedåp (eller selskap i det hele tatt) uten mine tanter og onkler jeg...

Men, kan nevne at familien er veldig hjelpsomme da. Her blir det ikke noe selskap uten at alle gjerne vil bidra med sitt, bake kaker, lage mat og så videre - så vi sparer nok litt der [:)] Og vi skal uansett leie lokale, så plass blir nok ikke noe problem...

Tror jeg brukte rundt 10 000, litt under kanskje, på datteren min sin dåp. Da skal det i tillegg sies at jeg ikke sparte på noe som helst egentlig [8D] Kjøpte inn massevis av dyr pynt som jeg egentlig ikke hadde bruk for, dyre blomsterdekorasjoner fra blomsterbutikk og så videre... Kjøpte inn så mye mat at vi hadde veldig mye til overs, selv om det var mange gjester [8D]

Her var vi ca 20 stk, kun foreldrene og søster til sambo (mormoren hans var invitert men syk). Resten av familien hans bor langt unna, så tror ikke de hadde giddet å komme likevel. Av min familie hadde vi mine søsken, nevøen min og min søsters type, mine foreldre og bestemor + alle mine 7 tanter og onkler (følte jeg måtte invitere to av tantene mine, hun ene bor nærmt oss og fungere som reservebestemor for småen bla. og da ble det dumt å utelukke de andre syns jeg).

Hehe, ja.. er egentlig barnefar som ikke skulle blitt invitert.. Men brødrene hannes er så frekk, han eldste (som faktisk er 22 år) og jeg tror han er litt skeiv i legningen, ikke at det er det jeg har noe imot. Men jeg føler meg helt ubekvem i nærheten av han,.. Han kommenterer om du har en kvise, og kaller gjerne en gjennomsnittsperson feit.. Er redd for at han skal sitte å studere folk i barnedåpen og komme med ekle kommentarer så andre føler seg ubekvem..
Min far har jo blant annet en skjelden sykdom som gjør at han har noe "klumper" i ansiktet, og på kropp.. er redd han skal begynne å kommentere det.... blir liksom helt feil å sitte å kommentere utseende til folk i en barnedåp, men han er sånn... er på nippe til å ikke ha noe barnedåp pga. dette [&:]

Me skal ha dåp neste helg, og blir 17 stk totalt. Då kommer barnets tanter og onkler fra begge sider, 2 søskenbarn, oldeforeldre, besteforeldre, og ein "bonusbestefar"[:)] Har kje stor famile hverken meg el samo kan du sei[8D] hehe

Vi kommer gjerne opp i like mange [:D] Vi kommer til å invitere alle venner og all familie - synes det er kjekt å dele dagen med så mange [:)]
Vi skal ha selskapet i menighetssalen i kirken der dåpen skal være, denne får man leid til en billig penge de fleste steder [:D] Vi vet ikke enda om vi skal ha middag og ikke bare kaker, hvis vi velger å ha kun kaker så blir det jo veldig billig - da får jeg hjelp til å bake masse [:D] Kun utgifter til kaffe og brus [:D]
Hvis vi tar middag så blir det gjerne gryterett eller noe [:)]

Glemte utgifter til pynt selvsagt - men jeg har jobbet i blomsterbutikk og får masse rabatter der, og lager dekorasjoner selv. I tillegg er svigermor veldig flink til sånt, så kanskje jeg skal overlate den jobben til henne [:D]

Vi innviterte litt over 100, det kom litt over 80.
Husker ikke alt vi hadde, men et var MYE mat. Lagde jo mat til det dobbelte[8D]
Vi lagde nesten alt selv, jeg og mamma. Mye standard koldtbord mat, og mye indisk mat.
Jeg bakte en halvmeter høy kake, 4 andre kaker, 130 muffins og masse franske makroner.

Heldigvis for oss har vi en restaurant med flott stort kjøkken vi brukte. Aldri i verden om jeg hadde gjort det der på mitt eget kjøkken.

Back
Topp