Barnedåp/navnefest...

frøkenVic

Flørter med forumet
Sikkert tidlig å begynne å planlegge, men pga familiesituasjon, så har jeg begynt smått:facepalm:

Vi tenker å ha selskapet hjemme hos oss ettersom at vi har plass til det.
Fikk pris på ca 12-15k for mat til ca 40 gjester om vi skulle bestille..

Men hva gjør dere som har hatt dåp før mtp mat ?
Vi tenker nå å lage koldtbord selv, ettersom at jeg syns 12-15k ble litt mye bare for maten.
Hva har dere laget? Hvor mye beregnes det pr person?
 
Mamma er helt konge på å lage mat til store mengder personer, så her står hun og tante for maten. Jeg ordner noe småretter/dessert. Vi har aldri brukt catering. Hatt ymse av alt fra poteter, fisk, kjøtt, salat, grønnsaker til ris med saus.
 
Vi har brukt catering i begge dåpene, tenker å gjøre det igjen:) det er så lettvint, slipper å tenke på noe annet enn kakene:)
 
Vi har også startet litt Småplanlegging!
Dette er vår første, og vi har ikke noe erfaring! Men har en familie som alltid hjelper til! Så her tror jeg istede for å bestille blir det kjøttsuppe ( jeg er ikke glad i sodd) men vet at de fleste liker kjøttsuppe! Det kan lages dagen i forkant, siden den er bedre ( i mine øyne) på dag 2:hilarious: så lager vi kaker og dessær selv - men bestiller dåpskaken:) vi snakket også om å lage koldtbord selv, men har ingen « erfaring» med det- og supper er så enkelt å lage « nok» av:) ! Så da endte vi heller på suppe som vi vet de fleste liker- og det er ganske snilt tim pengboka:)
 
Min familie har brukt et vennepar som lager mat, har betalt ca 6000kr for mat til ca 20 gjester. Litt usikker på om de har mulighet når vi skal ha navnefest en dag, isåfall blir det nok noe enkelt som gryterett og pølse med brød til barna så får vi heller ha et ekstra stort kakebord.
 
Sikkert tidlig å begynne å planlegge, men pga familiesituasjon, så har jeg begynt smått:facepalm:

Vi tenker å ha selskapet hjemme hos oss ettersom at vi har plass til det.
Fikk pris på ca 12-15k for mat til ca 40 gjester om vi skulle bestille..

Men hva gjør dere som har hatt dåp før mtp mat ?
Vi tenker nå å lage koldtbord selv, ettersom at jeg syns 12-15k ble litt mye bare for maten.
Hva har dere laget? Hvor mye beregnes det pr person?

Forrige dåp hadde vi koldtbord som vi laget selv til ca 40 personer. Du tar på ingen måte godt i om du regner 500 gram pr. person, da er ca halvparten kjøtt/fisk og resten tilbehørsretter som pasta/potet/salat/eggerøre... erfaringsvis er det noen retter det går mye mer av enn andre, sånn som eggerøre (noe som er greit å lage kvelden før)... Så er jo diverse brød, roastbiff, karbonader, røket laks og kyllinglår er lite jobb samtidig som det metter bra. Vi fikk hjelp til å steke karbonader og så hadde en del i familien med seg litt forskjellig kaker. Eneste vi lagde selv til kakebordet var dåpskaka.

Mulig vi gjør samme til denne dåpen, men pga korona og familie både i inn- og utland vurderer vi å utsette dåpsfesten til sommeren igjen hvor vi kan være utendørs. Da tenker vi bare å kjører på med flere griller og få noen til å steke enkel grillmat med tilbehør for oss.

Ble sulten nå:laughing002:laughing002
 
Sikkert tidlig å begynne å planlegge, men pga familiesituasjon, så har jeg begynt smått:facepalm:

Vi tenker å ha selskapet hjemme hos oss ettersom at vi har plass til det.
Fikk pris på ca 12-15k for mat til ca 40 gjester om vi skulle bestille..

Men hva gjør dere som har hatt dåp før mtp mat ?
Vi tenker nå å lage koldtbord selv, ettersom at jeg syns 12-15k ble litt mye bare for maten.
Hva har dere laget? Hvor mye beregnes det pr person?

Sniker

Jeg begynte selv å planlegge dåpen til mini, mest pga lite å finne på mens jeg har gått hjemme. Så det er ingen dum ide å starte planlegging tidlig:happy:
Vi også tenkte på å ha den hjemme pga god plass, men pga koronan så lar ikke det seg gjøre da man kan ha maks 20 pers hjemme med 1 meter avstand. Vi har stor familie og vil bli over 60 stk i dåpen, og det er da kun nærmeste. Så vil anbefale deg å tenke litt over dette med å ha det hjemme, og evt gjøre som nevnt over ha selve dåpsfesten senere om en absolutt vil ha den hjemme. Vi blir nok å døpe i kirken nå i høst og ha samlingen senere når forhåpentligvis koronasituasjonen har roet seg litt mer.
 
Vi tenker å ha dåp 23 Mai. Dåpsdagen til nr 2. 1 pinsedag tror jeg også det er. Å så har vi tenkt å ha selskapet på et lokale til en tidligere kollega av meg som er kokk og nettopp startet for seg selv. Vi skal også ha bryllup der nå i oktober. Blir nok rundt 30 stk som sist tenker jeg. Går muligens for sodd og kaker/kaffe etter det :)
 
Vi skal servere hjemmelaga bacalao og villtgryte + kakebord. Jeg er ikke fan av koldtbord uansett. Men vi blir bare rundt 15stk, orker ikke invitere gud og en hver som vi ellers aldri møter. Ser virkelig ikke poenget i det.

«Hei her er babyen, hun skal du nokk aldri treffe igjen. Kansje om 10år, kansje ikke»
 
Vi har også begynt planleggingen og tenker det blir dåp allerede i desember. Inviterer bare de aller nærmeste og blir nok rundt 20 stk tenker jeg. Sist hadde vi koldtbord som var stor suksess så tenker vi gjør det samme denne gangen. Ting som karbonader og vårruller lages og fryses i god tid før :)
 
Vi lager maten selv, og får flere i familien til å bake kaker :) vi blir ca 26 stk tror jeg. Vi får muligens ha selskapet i en peisestue i kirken, mulig vi får det gratis om vi er heldig. Hvis ikke er prisen på 300kr der så synes ikke det er så veldig ille å betale uansett :p skal ha et mini koldtbord med noe annet ved siden av som jeg faktisk ikke husker hva var akkurat nå :p
 
Vi har tenkt å ha litt større dåp denne gangen, men om det blir corona restriksjoner så blir det bare nærmeste her hjemme med snitter :) altså besteforeldre, tanter, faddere og sånt :)
 
Vi hadde 25 gjester til bacalao og koldtbord, med 5 kaker til dessert. Totalt med mat, pynt, drikke og lokalet havnet vi på 8000,-. 5000 av de var til maten.
 
Vi lagde svin inderefilet, ris, bernaise sause, salat. Så hadde vi en gryte med pølser og pølsebrød til barn som heller vil ha det.
Til dessert ble kaker kjøpt fra lokal butikk som lager de der til en billig penge. Pluss iskrembuffet (iskrem, nonstop, peanøtter, ulike typer strøssel, sjokoladesaus, jordbærsaus, krem på spruteflasker og oppkuttet frukt.

vi har en sånn sous vide maskin og riskoker. Kjøttet ble lagt i marinade kvelden i forveien og vakumpakket, så ble det lagt i sous vide vannbadet på morgenen. Risen lagt klar for koking i riskokeren og sausen ble påbegynt og satt på laveste varme. Salaten lagde svigermor. Tilbehør til maten var dressing, fetaost, ketchup, sennep, sprøløk, soya saus.

Lokale vi benyttet hadde et kjøkken. Så det var mannen som dro dit tidlig og satte igang med all mat sammen med sin bror. Så var det rett til kirken og møtes der. Så det kan oppleves som stressende om du ikke har planlagt godt..

Når vi kom til lokalene etter dåpen, startet han riskokeren, satte på kaffe til koking, la pølsene oppi vannet til trekking og satte frem tilbehør, tallerkener og drikke på buffetbordet.
Alle forsynte seg selv.

vi beregnet 300 gram svin indrefilet pr person. 1 dl ris per person. Og ca en vanlig bakebolle med salat pr 7 person.

Totalt på matutgiftene havnet vi på ca 3000kr inkludert kaker Men vi var kun 24 personer
 
Back
Topp